Sinds mijn pensionering maak ik jaarlijks fietstochten van 4 weken en meer en schrijf daar een blog over op
Crazy Guy on a Bike, een in Amerika zeer bekende website om tochtverslagen te publiceren. Ik heb daar nu
8 verslagen van tochten in de VS staan en van 3 tochten in Spanje.
Ik doe mijn best om na elke fietsdag een verslag te maken en dat in de avonduren nog op de site te zetten. Dat kost soms moeite, maar ik dwing me er toe om drie redenen : het verslag blijft levendig, je maakt je hoofd leeg voor een nieuwe dag en er zitten honderden lezers op mijn verslag te wachten. Liever een minder geslaagd stukje dan wachten op een beter moment later. Van uitstel komt afstel.
Die honderden lezers per dag waren eerst een mooie verassing. Bij vertrek informeer ik misschien enkele tientallen vrienden en familie over mijn tocht. Maar in de loop van de eerste twee weken loopt het aantal lezers gestaag op naar enkele honderden per dag. Dat weet ik omdat Crazy Guy dagelijks het aantal hits op het verslag bijhoudt. Van die honderden volgers ken ik er hoogstens 50 persoonlijk, denk ik. Wie die anderen zijn en waarom ze mijn verslag lezen moet ik maar raden. Het zijn waarschijnlijk merendeels Amerikanen, want mijn verslagen van tochten in Spanje werden veel minder gelezen.
Het verslag van een dag is geen droge opsomming van de weg van A naar B, maar ook geen vrij proza. Ik wissel waarnemingen af met mijmeringen en probeer met foto’s en een kaartje met hoogteprofiel een goede indruk van het gebied en de zwaarte van de etappe te geven. Als je per dag ongeveer 100 km fietst in een groot land, gaat dat meestal van onbekend plaatsje naar onbekend plaatsje. Daarom vind ik het kaartje zeer belangrijk voor de oriëntatie. Gelukkig maakt CGOAB het maken van een kaartje heel gemakkelijk.
Als ik terug ben, corrigeer ik soms storende taalfouten, maar schrap niets.
Ik lees zelf andermans verslagen op CG van wie ik weet dat het goede schrijvers zijn. En ik zoek naar verslagen die informatie bevatten over tochten die ik wel zou willen doen. Veel van mijn verslagen hebben nu boven de vijftigduizend hits. Dat is waarschijnlijk omdat er interesse is in die tochten. Het eerste verlag dat over de 100.000 hits ging was van een tocht over de
Great Divide MTB Route vanuit het zuiden in 2010. Toen werd die route meestal gestart vanuit het noorden in de zomermaanden. Onze tocht was een van de eersten die liet zien dat je ook half mei vanuit de Mexikaanse grens kunt vertrekken.
Behalve al uitgestippelde routes, meestal van Adventure Cycling Association, heb ik ook routes zelf ontworpen. Daar heb ik het meeste genoegen aan beleefd, maar het aantal hits blijft lager. Dat geeft aan dat veel lezers op zoek zijn naar aanvullende informatie over de ACA routes.
Mijn laatste verslag gaat over de
Great American Rail-Trail, een transcontinentale route die ik in 2022/2023 heb gereden. Het is een nog weinig bekende route omdat er in de staten Wyoming en Montana weinig rail-trails zijn en je de ontbrekende trajecten zelf moet uitstippelen. Ik ben zeker van dat ik niet de eerste ben die de route in zijn geheel heeft gereden. Maar ik ben wel de eerste die er een compleet verslag van heeft gemaakt, met kaartjes van dagetappes e.d. Bij het voltooien van de route, begin oktober 2023, had het verslag 31000 hits. Nu, ongeveer een half jaar later, staat de teller op 42000. Dat betekent het blog sinds oktober gemiddeld meer dan 50 keer per dag is bekeken. Dat geeft me het gevoel dat het schrijfwerk niet voor niets is geweest.