Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

147 berichten
https://link.marktplaats.nl/m2109752117 ... ios_tablet



https://link.marktplaats.nl/m2076938477 ... ios_tablet

Volgens mij kan je aan deze twee geen buil vallen, hooguit een schaafwondje;)
math schreef:
do 02 mei, 2024 22:00
Een topic waar in een paar dagen al een indrukwekkend aantal pagina's mee gevuld is. Ik haak toch maar in, omdat enkele belangrijke zaken m.i. onbesproken zijn.

Net als veel anderen, adviseer ik je om je mountainbike geschikt te maken als reisfiets. Ik zou geen energie steken in het kopen van een andere fiets, hoe verleidelijk ook. Je hebt gewoon te weinig ervaring om daar verstandige keuzes in te maken en het gaat om een bedrag van waarschijnlijk meer dan €1000. Voor minder dan €500 ben je reisklaar op je MTB.

Om bagage op je MTB te kunnen vervoeren heb je minstens een achterdrager nodig. Hier is al verwezen naar de Old Man Mountain dragers waarvoor je geen aparte montagepunten op het frame nodig hebt, maar wel een bevestiging op de zadelpen of de zadelpenklem. Daar is al een link voor genoemd. Een andere dragerconstructie zonder montage-ogen is die van Decathlon of van Topeak. Bij al deze niet erg solide constructies moet je het gewicht beperken tot ca. 12 kg. Maar welke kant je ook op gaat in Europa, je hoeft nergens meer dan 2 ltr water mee te zeulen. Gewichtsbeperking kan eigenlijk geen probleem zijn. Sommige volumineuze spullen kun je ook goed opbergen in een stuurtas, bv. van Ortlieb. Heel duur, maar waarschijnlijk wel toekomstbestendig voor iemand die wil gaan bikepacken..

Het allerbelangrijkste is dat je je MTB geschikt maakt voor een ontspannen fietshouding, die je uren kunt volhouden. De foto's van je twee fietsen laten een schizofrene situatie zien. Een Rockrider XC 500 waarvan de handgrepen op het stuur duidelijk lager staan dan het zadel en een woon-werk fiets waarvan de handgrepen duidelijk hoger staan. Het bijgevoegde commentaar was dat de MTB-houding al pijn doet na 30 min. De woon-werk fiets is in ieder geval plezierig genoeg voor 15 km naar het werk. Dat zal ongeveer 40 minuten zijn. Dat zijn nog lang geen 4 uur. Ik vermoed daarom dat je de handgrepen van de MTB misschien wel 15 cm hoger moet zetten.

Daarbij is het volgende van belang. De optimale fietshouding is dat romp en armen een hoek van ongeveer 90° maken.
body-arm.jpg
Bij veel mensen die rechtop staan reiken de handpalmen ongeveer tot op de hoogte van het heupgewricht. Romp en armen zijn dus ongeveer even lang. Als armen veel langer zijn dan tot op de heupen, dan heet dat onder alpinisten een hoge aap-factor. Dat is in die sport een voordeel omdat je hoog kunt reiken. Sommige mensen hebben juist een lage aap-factor, dus armen die niet tot op de heupen reiken.
Naarmate je meer rechtop wilt zitten op een fiets en toch die hoek van 90° tussen romp en armen wilt vasthouden, moet het stuur omhoog en tevens ietsje dichterbij.
Onderstaande figuur is voor een persoon met een aap-factor van ongeveer 1. De tekening laat zien dat als je het stuur hoger wilt zetten dan het zadel, je in eerste instantie de stuurpen niet moet inkorten. Pas als je de handgrepen bv. 15 cm omhoog wilt brengen, mag je de stuurpen misschien 2 cm korter maken.
Bike fitting.jpg

Mijn advies : zet eerst op je MTB het zadel en handgrepen precies op gelijke hoogte. Kijk hoe je die positie vindt : te gestrekt of precies goed of stuur te dichtbij. Pas hieruit denkbeeldig de stuurpenlengte aan. Vervolgens ga je de handgrepen omhoog brengen voor een comfortabele positie. De correctie van de stuurpenlengte is heel gering.
Geweldig verhaal bedankt voor je uitgebreide info! Maar hoe verhoog ik de stuurpen? Want de kabels zijn tekort denk ik en als ze al lang genoeg zijn heb je voorbeelden hoe ik dit moet doen met welke assecoire?
https://www.12gobiking.nl/bbb-bhs-29-hi ... e-stuurpen

Ik ben het met je eens met betrekking tot je verhaal haha dat is duidelijk, maar als ik mijn zadel lager zet dan fiets ik niet lekker en in deze situatie is het precies andersom, mijn zadel staat veel hoger dan mijn stuur.

Ik ben bang dat ik nu veel geld inversteer aan het ombouwen van mijn mtb voor 1 vakantie en dat al dat geld voor niet is geweest. Zoals nieuwe banden nieuwe stuurpen bagagerek etc.

Terwijl ik prima wil investeren in een nieuwe stadsfiets/ hybride fiets. Mag een hoog bedrag zijn (max +/- 3000) ook, omdat ik veel fiets en ik deze op de zaak kan zetten als investering. Daarom is het kopen van een tweedehands fiets relatief gezien onverstandig.

Gisteren bij 12go biking geweest en op deze gefietst en dat was top en goed te betalen, wat ortlieb tassen erop en klaar wat denken jullie? Ik weet dat misschien de voorvering niet ideaal is.

De fietsen op marktplaats zien er ook goed uit, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze en andere fietsen waarom zijn de fietsen van bike4travel een stuk duurder? Zoals je hoort ben ik daarin echt een leek.

Ik ben vandaag ook langs de fietsenmaker geweest met mijn huidige fiets en hij zei dat die sws de tandwielen + ketting zou vervangen. Het achterdragertje zou het moeten houden. Alleen hij vermelden heel eerlijk dat het economisch slimmer was om deze te verkopen en een nieuwe fiets aan te schaffen.

Daarnaast wil ik dus spatborden + kamperen morgen ga ik alle spullen bij elkaar zoeken. Maar omdat ik avontuur wel leuk vind is het niet erg als ik sommige spullen nieuw moet aanschaffen zullen daarnaast genoeg gebruikt worden als ik nog een keer ga kamperen of iets dergelijks.

Bedankt alvast!

https://www.12gobiking.nl/winora-domingo-27
rikkertvld schreef:
vr 03 mei, 2024 17:21
De fietsen op marktplaats zien er ook goed uit, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze en andere fietsen waarom zijn de fietsen van bike4travel een stuk duurder? Zoals je hoort ben ik daarin echt een leek.
De een is een eenheidsprodukt uit een grote fabriek waar aan de lopende band budgetvriendelijke onderdelen aan elkaar worden geschroefd. De ander een sterk gespecialiseerde fiets die speciaal voor jou naar wens wordt samengesteld en in elkaar wordt gezet met alleen onderdelen van de bovenkant van de markt. Merk ook op dat die fietsen vaak een Rohloffnaaf hebben, die op zich al veel kost.
Niet dat de een slecht is, maar je moet er niet van verwachten wat er niet in zit. Ik heb geen verstand van verende voorvorken, maar ga er van uit dat een verende voorvork in een fiets van 600 euro niet veel bijzonders is, maar wel extra gewicht oplevert. Beter zonder die vork dus.

Als voorbeeld van een hier veel bezochte internetzaak de achterderailleurs op prijs gesorteerd: https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... =price_asc
Scroll maar eens helemaal door naar de dure spullen. Dat maakt dus veel uit. Of die heel dure onderdelen ook echt zó veel waard zijn daar wordt op dit forum wel eens over gediscussieerd. Voor een eerste fietsvakantie vind ik het over the top.
rikkertvld schreef:
vr 03 mei, 2024 17:21
Terwijl ik prima wil investeren in een nieuwe stadsfiets/ hybride fiets. Mag een hoog bedrag zijn (max +/- 3000)
Waarmee de zoekopdracht nu is verruimd naar: ‘fiets tussen €30 en €3000.’
rikkertvld schreef:
vr 03 mei, 2024 17:21

….Gisteren bij 12go biking geweest en op deze gefietst en dat was top en goed te betalen, wat ortlieb tassen erop en klaar wat denken jullie? Ik weet dat misschien de voorvering niet ideaal is…..
Ik ben een paar posts terug al gestopt om voor jou te denken.

Bewonderenswaardig hoe behulpzaam sommige forummers zijn, ondanks je gezwalk.

Straks heb je je fiets en dan begint hetzelfde liedje, maar dan over welke route je moet fietsen.

Ik ben afgehaakt. Succes met het maken van je keuzes!
Sponsorfietstocht.jpg
Sponsorfietstocht.jpg (16.16 KiB) 1902 keer bekeken
De beste nieuwe fiets is de fiets waar je het lekkerste op fietst.
Edwin* schreef:
za 04 mei, 2024 00:30
rikkertvld schreef:
vr 03 mei, 2024 17:21

….Gisteren bij 12go biking geweest en op deze gefietst en dat was top en goed te betalen, wat ortlieb tassen erop en klaar wat denken jullie? Ik weet dat misschien de voorvering niet ideaal is…..
Ik ben een paar posts terug al gestopt om voor jou te denken.

Bewonderenswaardig hoe behulpzaam sommige forummers zijn, ondanks je gezwalk.

Straks heb je je fiets en dan begint hetzelfde liedje, maar dan over welke route je moet fietsen.

Ik ben afgehaakt. Succes met het maken van je keuzes!
Bedankt voor al je reacties maar doordat ik een leek ben wist ik aan t begin nog niet goed wat ik wilde vandaar alle vragen en wisselende gedachtes. Gelukkig zijn veel forumleden etg behulpzaam geweest en heeft ieder zijn advies gegeven soms tegenstrijdig met elkaar.

Daaruit probeer ik de beste keuze te maken en veel vragen te stellen om tot de juiste keuze te komen omdat dit een mooi nieuw avontuur is.


Jammer dat je nu zo reageert, want de intentie van mij is gewoon goed. En dat je me dan zo moet afbranden?
Edwin* schreef:
za 04 mei, 2024 00:30
Bewonderenswaardig hoe behulpzaam sommige forummers zijn, ondanks je gezwalk.
De meeste mensen hebben wel een filantropische instelling, maar dat de stroom adviezen op gang blijft komt vaak ook een beetje omdat mensen (erg) graag hun eigen visie ventileren :wink: .
rikkertvld schreef:
za 04 mei, 2024 01:59
Gelukkig zijn veel forumleden etg behulpzaam geweest en heeft ieder zijn advies gegeven soms tegenstrijdig met elkaar.
Er zijn m.i. toch vooral overeenkomsten in de adviezen.
rikkertvld schreef:
vr 03 mei, 2024 17:21

Gisteren bij 12go biking geweest en op deze gefietst en dat was top en goed te betalen, wat ortlieb tassen erop en klaar wat denken jullie? Ik weet dat misschien de voorvering niet ideaal is.

https://www.12gobiking.nl/winora-domingo-27
Niet geschikt als vakantiefiets. De bagagedrager zit gemonteerd op het spatbord i.p.v. met twee stangetjes aan het frame (zoals bij alle stadsfietsen tegenwoordig). Dat gaat geheid zwabberen met 20-25 kilo bagage.
Joachim1964 schreef:
za 04 mei, 2024 11:29
Niet geschikt als vakantiefiets. De bagagedrager zit gemonteerd op het spatbord i.p.v. met twee stangetjes aan het frame
Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen; bij mijn Stevens zit de bagagedrager precies zo gemonteerd, ogenschijnlijk zit hij (aan z’n voorkant) slechts bevestigd op het spatbord, in werkelijkheid loopt er ónder het spatbord een stevig stukje metaal vanaf de drager naar het verbindingsstuk boven in de staande achtervork. Zo te zien is de drager van Racktime.
Alles overziende, zie ik twee routes.
1 Koop een tweedehands Koga trekking fiets van iets van 300 euro. Daar zijn er genoeg van, maar zorg dat de maat klopt en dat er geen ernstige technische problemen zijn met bijvoorbeeld het frame, of versleten velgen. Als je niet genoeg vertrouwen in je eigen deskundigheid hebt, ga dan naar een Koga dealer in een dure wijk (en niet naar zo'n dozenschuiver als 12go). 2x8 versnellingen is prima, een verende voorvork is een minpunt. Zo kun je ontdekken of je het leuk vindt, en wat je er leuk aan vindt. Zo'n fiets is ook prima inzetbaar als stadsfiets, nu of later.
2 Koop een stevige enigszins tamme gravelbike. Ik zag binnen je budget de Cube Nuroad Pro FE, en die leek me wel wat. Dit is een model met naafdynamo verlichting, spatborden en een lichte achterdrager. Het lichtste verzet is 30 voor en 36 achter, en dat zou net licht genoeg moeten zijn voor een sterke jonge fietser en weinig bagage. Cube maakt scherp geprijsde fietsen waar normaal weinig mis mee is. Anders dan bij bijvoorbeeld Kona is er hier ook een maat 61. De achterdrager moet sterk genoeg zijn voor twee lichte achtertassen. De tent doe je dan in een rol aan je stuur, en als de stokken te lang zijn bind je die langs je bovenbuis.

Edit: ik was inderdaad even in de war. Voor zo'n tweedehands Koga bedoelde ik inderdaad dat 3x8 versnellingen genoeg is. Die gravelracers hebben helaas hoogstens aan de voorkant een double, dus bij voorbeeld 2x10. De uitdaging is om een voldoende licht verzet te krijgen, en dat is vaak op het randje als er geen kleiner voorblad op past.
koop deze.
daar ga je plezier van hebben
vraag het mario die heeft er ook 1'

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... af-en-belt
je geeft twee routes aan: bij de eerste route bedoel je waarschijnlijk 3x8 ipv 2x8. dus voor een 'triple' crankstel.
3x9 is ook prima en nog betaalbaar als je ketting, cassette en voor het middelste kettingblad vernieuwt (dat is vaak nodig want versleten).
Wim schreef:
za 04 mei, 2024 16:02
(en niet naar zo'n dozenschuiver als 12go).
12go (geen aandelen) is inderdaad niet de plek voor een tweedehands fiets, dat is niet hun handel. Maar ik heb er wél meermaals (4x) naar volle tevredenheid een nieuwe fiets gekocht (ja, die komen inderdaad uit een doos). Goed aanbod van zéér betaalbaar tot zeer duur, goede ondersteuning, goede service. Tuurlijk, het helpt als je zelf weet waar je op moet letten, maar dat is altijd. Ook de aanbiedingen op bijvoorbeeld kleding zijn vaak aantrekkelijk. Gezien je woonplaats vermoed ik dat je eigen ervaring nihil is. Vanwaar dan zo’n onsympathieke suggestie waar het niks toevoegt.
Inderdaad, bij 12Go ook eens een nieuwe (fitness)fiets gekocht, goede uitleg en opsomming van mogelijkheden, en goede lichaamsmeting om de juiste frame-maat te kunnen kiezen. Daarna werd de fiets rustig afgesteld door een monteur (je moet inderdaad wel door het hele gebouw van de ene afdeling naar de andere, met zo’n pieper die afgaat als je aan de beurt bent) en toen de fiets niet in z’n geheel in de auto bleek te passen, voorwiel eruit en passende afstandstukjes voor de remklauw (voor voor en achter verschillend) erbij gekregen. Dus werkelijk niets te klagen, en met een goed gevoel met de nieuwe aanwinst naar huis.
Ik heb alle adviezen meegenomen tot nu toe en ben in de veronderstelling geraakt dat een tourfiets in combinatie met het gebruik woon werk verkeer het beste op mijn wensen aansluit. Daarnaast is het handig dat die nieuw is, omdat ik de fiets op de zaak zet en dat is voordeliger met belastingvoordeel en het terugkrijgen van de btw.

De tourfiets die ik via Math (forumlid) aangeraden heb gekregen lijkt me perfect geschikt voor mij. Het is de touring 900 riverside van decatlon. Ik heb ook gekeken naar de 920 maar die acht ik toch minder geschikt voor mij voor lange afstanden. Bij de 900 zitten heel veel bevestigingspunten en is gemaakt om mee te touren. Ik kan de fiets gewoon 2 weken gebruiken, bevalt die niet kan ik hem gratis retourneren.

https://www.decathlon.nl/r/toerfiets-to ... 87&c=GROEN

Daarnaast heb ik de tweedehands opties ook overwogen, maar 1 ik heb geen idee van goed of slecht. 2. een tweedehands bij een fietsenzaak kost alsnog veel geld en is fiscaal minder voordelig dan een nieuwe kopen voor mij.

Uitrusting:
Deze spullen heb ik nog niet of zijn te groot, dus deze wil ik aan gaan schaffen:

Slaapzak:
https://www.decathlon.nl/p/slaapzak-voo ... mc=8799899
1110

Matje
https://www.decathlon.nl/p/luchtbed-voo ... mc=8582047
745

Tent:
https://www.decathlon.nl/r/eenpersoons- ... mc=8545744
1300

Gasbrander:
https://www.decathlon.nl/p/gasbrander-m ... mc=8582112
184

Tassen:
2x
https://www.decathlon.nl/p/waterdichte- ... RANJE_GEEL

2X750 = 1500

Dacht dat ortliebtassen niet pasten op deze fiets.

Multitool/inbus - welke?

Bidon + bidonhouders

Gasflesje



Nog onbekend of mijn vader ze heeft:
Pannenset en zo ja hoe zwaar
bestek en bekers
Bord


Dingen die ik al heb, maar die misschien teveel of te zwaar zijn:

Regenpak
2x zeembroekje
2x korte sportbroekjes
2x sportshirt
2x t shirt
1x trui
1x pantalon - voor in de stad want ligt
1x slippers
4x onderbroek
4x sokken
Zwembroek
pet
thermoshirt


Persoonlijk verzorging:
Kleine hoeveelheid waspoeder voor de handwas
Tandpasta
Shampoo / 2 in 1 klein flesje
Deo
tandenborstel
Gel
Zonnebrand
Kleine handdoek (microfiber, sneldrogend)
toiletpapier
microfiberhandoek

Rest:
Tiewraps
Spanbandjes
Stuk touw
Zakmes/multifunctioneel
EhBO-setje
Paracetemol
afwasmiddel
Lijn + knijpers
Shuursponsje
Extra theedoek of microfiber doek
Afvalzakjes



Elektronica:
Garmin fietsnavigatie
Telefoon
Powerbank met kabels
Hartslagmeter
(macbook air)
E-reader

Fietsonderhoud/benodigdheden:
2 extra binnenbanden
Setje bandenlichters
Bandplakset
Minipomp
Chainlube
ABUS Iven 8210 - 2200gr



Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar ik denk dat het wel te zien is dat het gewicht niet laag zal blijven en dat het wel een flinke pakezel wordt. Graag jullie op en aanmerkingen zowel als op de keuze van fiets als de paklijst. Bij voorbaat dank!
Ik denk dat je je niet realiseert hoe klein die tent is, zeker met jouw lengte van 191 cm. Het XL-matje past daar niet eens in want dat is 60 cm breed en de tent onderaan maar 50. Bovenaan is de tent 60 cm breed. Meet eens op hoe breed je zelf bent ter hoogte van je schouders.
Ik zou voor deze gaan, sterker: ik heb deze: https://www.decathlon.nl/p/tunneltent-v ... mc=8586318
Met de rest kun je op vakantie.
Straks eerst met je basisuitrusting als fiets, tassen, tent en kookgerei proefkamperen en fietsen in je buurt. Je zal onmiddellijk ondervinden of alles werkt en past. Zo kun je fine tunen en spullen meteen veranderen voor een langere reis of thuis laten.

Er is geen perfecte setup. Alles blijft een afweging als jij je er zelf maar goed bij voelt.

Mijn eerste fietsvakanties waren met niet Waterdichte fietstassen. Daar deed ik dubbele vuilniszakken in. De vrij zware tent werd op 2 fietsen vervoerd. Dat ging allemaal prima.

Nu zijn we blij met de Ortliebtassen en msr tent. Die konden we ons vroeger niet veroorloven. Maar beide keren ben je heerlijk op reis en daar gaat het om.
Ik heb als solotent een Helsport Ringstind 2, en die lijkt qua maat erg veel op de Decathlon tent waar Leon naar verwijst, en is ook 95 cm hoog op het hoogste punt. Dat vind ik uiteindelijk onhandig laag (en ik ben maar 1,77m). Ik heb een paar jaar geleden voor de kinderen een 2 pers. festivaltentje gekocht dat veel lijkt op de huidige MT500 van Decathlon (1,08m hoog). Die tent is veel handiger (maar wel zwaarder). De duurdere MT900 versie van dit model is flink lichter, en is wat ik nu zou aanraden als het budget enigszins beperkt is.