math schreef: ↑do 02 mei, 2024 22:00
Een topic waar in een paar dagen al een indrukwekkend aantal pagina's mee gevuld is. Ik haak toch maar in, omdat enkele belangrijke zaken m.i. onbesproken zijn.
Net als veel anderen, adviseer ik je om je mountainbike geschikt te maken als reisfiets. Ik zou geen energie steken in het kopen van een andere fiets, hoe verleidelijk ook. Je hebt gewoon te weinig ervaring om daar verstandige keuzes in te maken en het gaat om een bedrag van waarschijnlijk meer dan €1000. Voor minder dan €500 ben je reisklaar op je MTB.
Om bagage op je MTB te kunnen vervoeren heb je minstens een achterdrager nodig. Hier is al verwezen naar de Old Man Mountain dragers waarvoor je geen aparte montagepunten op het frame nodig hebt, maar wel een bevestiging op de zadelpen of de zadelpenklem. Daar is al een link voor genoemd. Een andere dragerconstructie zonder montage-ogen is die van
Decathlon of van
Topeak. Bij al deze niet erg solide constructies moet je het gewicht beperken tot ca. 12 kg. Maar welke kant je ook op gaat in Europa, je hoeft nergens meer dan 2 ltr water mee te zeulen. Gewichtsbeperking kan eigenlijk geen probleem zijn. Sommige volumineuze spullen kun je ook goed opbergen in een stuurtas, bv. van
Ortlieb. Heel duur, maar waarschijnlijk wel toekomstbestendig voor iemand die wil gaan bikepacken..
Het allerbelangrijkste is dat je je MTB geschikt maakt voor een ontspannen fietshouding, die je uren kunt volhouden. De foto's van je twee fietsen laten een schizofrene situatie zien. Een Rockrider XC 500 waarvan de handgrepen op het stuur duidelijk lager staan dan het zadel en een woon-werk fiets waarvan de handgrepen duidelijk hoger staan. Het bijgevoegde commentaar was dat de MTB-houding al pijn doet na 30 min. De woon-werk fiets is in ieder geval plezierig genoeg voor 15 km naar het werk. Dat zal ongeveer 40 minuten zijn. Dat zijn nog lang geen 4 uur. Ik vermoed daarom dat je de handgrepen van de MTB misschien wel 15 cm hoger moet zetten.
Daarbij is het volgende van belang. De optimale fietshouding is dat romp en armen een hoek van ongeveer 90° maken.
body-arm.jpg
Bij veel mensen die rechtop staan reiken de handpalmen ongeveer tot op de hoogte van het heupgewricht. Romp en armen zijn dus ongeveer even lang. Als armen veel langer zijn dan tot op de heupen, dan heet dat onder alpinisten een hoge aap-factor. Dat is in die sport een voordeel omdat je hoog kunt reiken. Sommige mensen hebben juist een lage aap-factor, dus armen die niet tot op de heupen reiken.
Naarmate je meer rechtop wilt zitten op een fiets en toch die hoek van 90° tussen romp en armen wilt vasthouden, moet het stuur omhoog en tevens ietsje dichterbij.
Onderstaande figuur is voor een persoon met een aap-factor van ongeveer 1. De tekening laat zien dat als je het stuur hoger wilt zetten dan het zadel, je in eerste instantie de stuurpen
niet moet inkorten. Pas als je de handgrepen bv. 15 cm omhoog wilt brengen, mag je de stuurpen misschien 2 cm korter maken.
Bike fitting.jpg
Mijn advies : zet eerst op je MTB het zadel en handgrepen precies op gelijke hoogte. Kijk hoe je die positie vindt : te gestrekt of precies goed of stuur te dichtbij. Pas hieruit denkbeeldig de stuurpenlengte aan. Vervolgens ga je de handgrepen omhoog brengen voor een comfortabele positie. De correctie van de stuurpenlengte is heel gering.
Geweldig verhaal bedankt voor je uitgebreide info! Maar hoe verhoog ik de stuurpen? Want de kabels zijn tekort denk ik en als ze al lang genoeg zijn heb je voorbeelden hoe ik dit moet doen met welke assecoire?
https://www.12gobiking.nl/bbb-bhs-29-hi ... e-stuurpen
Ik ben het met je eens met betrekking tot je verhaal haha dat is duidelijk, maar als ik mijn zadel lager zet dan fiets ik niet lekker en in deze situatie is het precies andersom, mijn zadel staat veel hoger dan mijn stuur.
Ik ben bang dat ik nu veel geld inversteer aan het ombouwen van mijn mtb voor 1 vakantie en dat al dat geld voor niet is geweest. Zoals nieuwe banden nieuwe stuurpen bagagerek etc.
Terwijl ik prima wil investeren in een nieuwe stadsfiets/ hybride fiets. Mag een hoog bedrag zijn (max +/- 3000) ook, omdat ik veel fiets en ik deze op de zaak kan zetten als investering. Daarom is het kopen van een tweedehands fiets relatief gezien onverstandig.
Gisteren bij 12go biking geweest en op deze gefietst en dat was top en goed te betalen, wat ortlieb tassen erop en klaar wat denken jullie? Ik weet dat misschien de voorvering niet ideaal is.
De fietsen op marktplaats zien er ook goed uit, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze en andere fietsen waarom zijn de fietsen van bike4travel een stuk duurder? Zoals je hoort ben ik daarin echt een leek.
Ik ben vandaag ook langs de fietsenmaker geweest met mijn huidige fiets en hij zei dat die sws de tandwielen + ketting zou vervangen. Het achterdragertje zou het moeten houden. Alleen hij vermelden heel eerlijk dat het economisch slimmer was om deze te verkopen en een nieuwe fiets aan te schaffen.
Daarnaast wil ik dus spatborden + kamperen morgen ga ik alle spullen bij elkaar zoeken. Maar omdat ik avontuur wel leuk vind is het niet erg als ik sommige spullen nieuw moet aanschaffen zullen daarnaast genoeg gebruikt worden als ik nog een keer ga kamperen of iets dergelijks.
Bedankt alvast!
https://www.12gobiking.nl/winora-domingo-27