Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn, Süd Thüringen Bahn, Cantus Verkehrsgesellschaft
Traject: Wernshausen-Hamm
Datum: mei 2008
Vervoerstarief fiets: € 4,50 voor de regionale treinen, geen fietskaartje gekocht voor de intercity tussen Kassel en Hamm.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren is verplicht in de IC, maar kan niet vlak voor vertrek.
Ervaringen: In Wernshausen (aan de Werratal Radweg) is geen bemand loket, alleen een kaartjesautomaat met een beperkt aantal bestemmingen. Ik kies voor Kassel, de meest westelijke plaats die het apparaat kent. Het fietskaartje is de hele dag geldig, maar alleen in regionale treinen. Mijn pinpas wordt niet geaccepteerd, maar een flap van 20 euro gelukkig wel: tickets en wisselgeld komen snel tevoorschijn.
Een moderne trein met lage instap (en ruimte voor een paar fietsen) van de Süd Thüringen Bahn brengt me tot Eisenach, een gemoderniseerd station met liften. Vandaar gaat het verder met de al net zo nieuwe treinen van de Cantus Verkehrsgesellschaft naar Kassel, met onderweg nog een gelijkvloerse overstap in Bebra.
In het nieuwe station Kassel Wilhelmshöhe heb ik 6 minuten om over te stappen op de trein naar Warburg. Dat zou gelukt zijn als ik in Wernshausen een ticket voor de hele reis had kunnen krijgen. Weliswaar vind ik al na 2 minuten een automaat, maar die kotst mijn pinpas en euro’s net zo snel uit als ik ze erin heb gestoken; er zit niks anders op dan naar een loket te gaan. Tegen de tijd dat ik het loket gevonden heb, is mijn trein vertrokken. Lullig, want pas 2 uur later rijdt de volgende. Tenzij ik de Intercity pak die over 5 minuten gaat. Dus koop ik een ticket met toeslag voor de IC trein. Uit ervaring weet ik dat fietsreserveringen voor IC-treinen minimaal een dag van tevoren geregeld moeten worden, dus daar ga ik de lokettist niet mee vermoeien. Mocht er geen plek zijn voor de fiets, dan heb ik gewoon pech gehad.
De IC trein komt met vertraging aan en zal dus zo snel mogelijk weer vertrekken. Ik besluit om de conducteur nu niet lastig te vallen met mijn ontbrekende fietskaartje maar spring snel in de fietswagon, die tot mijn vreugde helemaal leeg is! Wanneer de conducteur een half uur later langs komt, doet ze niet heel moeilijk. Ambtshalve trekt ze even een strenge blik en zegt “Nächtes mal erst Bescheid machen”; verder laat ze het maar zitten.