Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deutsche Bahn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Deutsche Bahn

vorige week van Remagen naar Rotterdam gereisd.
In de deelstaat Nordrhein Westfalen mag je fiets gratis mee.
Treinen waren daarom ook behoorlijk gevuld met fietsen.

ron o schreef:vorige week van Remagen naar Rotterdam gereisd.
In de deelstaat Nordrhein Westfalen mag je fiets gratis mee.
Treinen waren daarom ook behoorlijk gevuld met fietsen.
Gratis?
Ik heb het afgelopen jaar regelmatig een fiets meegenomen in de trein in NRW (RE-treinen) maar voor de fiets moest ik altijd € 3,50 betalen. Ook volgens de website http://www.nahverkehr.nrw.de/d/2363/ is het tarief nog steeds € 3,50.
Sinds kort mogen onverpakte vouwfietsen mee in de ICE-treinen van de Deutsche Bahn (DB).
Zie het volgende bericht: http://www.pd-f.de/index.php/article/detail/40342

ron o schreef:vorige week van Remagen naar Rotterdam gereisd.
In de deelstaat Nordrhein Westfalen mag je fiets gratis mee.
Treinen waren daarom ook behoorlijk gevuld met fietsen.
Ron,
Ben je niet in de war met Rheinland-Pfalz. Remagen ligt in die deelstaat en daar mag de fiets gratis mee in regionale treinen, maar een paar kilometer ten noorden van Remagen zit je al weer in Nordrhein/Westfalen en daar moet je wel betalen voor je fiets in regionale treinen

Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn
Traject: Venlo-Frankfurt (heen) en Düsseldorf-Venlo (terug)
Datum: mei/juni 2008
Vervoerstarief fiets: heen € 12 per fiets (internationaal ticket, daarbovenop komen nog 3,50 euro boekingskosten); terug €2,10 (Duitse traject) plus 6 euro voor een fietskaartje in Nederland.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: Reserveren is verplicht in de IC.
Dat kan gratis en telefonisch via de Radfahrer hotline.
Ervaringen: Het was bijna onmogelijk om een los internationaal fietskaartje te bemachtigen. Via de site van de NS of uit de automaat op het station lukt dat niet. Slechts op enkele grote stations kan het bij een internationaal loket. Uiteindelijk is het gelukt in Utrecht CS maar het koste de nodige moeite omdat dat eigenlijk alleen icm een treinticket geboekt kon worden.
Alle fietsplaatsen in de IC treinen van Düsseldorf naar Frankfurt zaten echter al ruim een maand van tevoren vol en konden dus niet worden geboekt. Op de dag van vertrek was er echter nog plaats zat in de IC van Düsseldorf naar Mainz dus we zijn er gewoon zonder reservering ingestapt.
Afbeelding
Ook de terugweg verliep niet zonder problemen. De regionale trein naar Venlo van Düsseldorf ging niet verder dan Viersen ivm met een stremming dus dat betekende nog 30 km verder fietsen naar Venlo. Via Emmerich terug was een alternatief maar daar moet je dan ook nog een stukje fietsen om naar het volgende station te komen in Nederland (Zevenaar of Arnhem).

Ook mijn verhaal nog, wel alleen van de boeking. Heb vandaag via de Radfahrer-Hotline van Deutsche Bahn (0049-1805-151415) het volgende besteld:
voor het traject Leer – Berlijn,
treinkaartje voor twee personen, 2de klas 74,-
2 x Internationale fietsticket (Hoogezand-Sappemeer – Berlijn) 20,-
2 x reservering zitplaats 8,-
Opsturen van tickets 3,50
reservering voor een plaats voor de fietsen gratis.
Het komt neer op 105,50 voor twee personen en twee fietsen (enkele reis).

De dame aan de hotline was erg vriendelijk, ze heeft een paar alternatieven uitgezocht en ze heeft zelfs aangeboden, om alleen de fietstickets te verkopen en de reservering te doen voor de fietsen, dan had ik op internet het ticket kunnen boeken, wat een paar euro goedkoper was geweest.

Nou nog even wachten tot eind juli of het reizen ook zo makkelijk gaat :-) en wij moeten nog erachter komen of wij in de trein van Hoogezand naar Leer zomaar met de fietsen mogen instappen.

Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn, Süd Thüringen Bahn, Cantus Verkehrsgesellschaft
Traject: Wernshausen-Hamm
Datum: mei 2008
Vervoerstarief fiets: € 4,50 voor de regionale treinen, geen fietskaartje gekocht voor de intercity tussen Kassel en Hamm.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren is verplicht in de IC, maar kan niet vlak voor vertrek.
Ervaringen: In Wernshausen (aan de Werratal Radweg) is geen bemand loket, alleen een kaartjesautomaat met een beperkt aantal bestemmingen. Ik kies voor Kassel, de meest westelijke plaats die het apparaat kent. Het fietskaartje is de hele dag geldig, maar alleen in regionale treinen. Mijn pinpas wordt niet geaccepteerd, maar een flap van 20 euro gelukkig wel: tickets en wisselgeld komen snel tevoorschijn.
Een moderne trein met lage instap (en ruimte voor een paar fietsen) van de Süd Thüringen Bahn brengt me tot Eisenach, een gemoderniseerd station met liften. Vandaar gaat het verder met de al net zo nieuwe treinen van de Cantus Verkehrsgesellschaft naar Kassel, met onderweg nog een gelijkvloerse overstap in Bebra.
In het nieuwe station Kassel Wilhelmshöhe heb ik 6 minuten om over te stappen op de trein naar Warburg. Dat zou gelukt zijn als ik in Wernshausen een ticket voor de hele reis had kunnen krijgen. Weliswaar vind ik al na 2 minuten een automaat, maar die kotst mijn pinpas en euro’s net zo snel uit als ik ze erin heb gestoken; er zit niks anders op dan naar een loket te gaan. Tegen de tijd dat ik het loket gevonden heb, is mijn trein vertrokken. Lullig, want pas 2 uur later rijdt de volgende. Tenzij ik de Intercity pak die over 5 minuten gaat. Dus koop ik een ticket met toeslag voor de IC trein. Uit ervaring weet ik dat fietsreserveringen voor IC-treinen minimaal een dag van tevoren geregeld moeten worden, dus daar ga ik de lokettist niet mee vermoeien. Mocht er geen plek zijn voor de fiets, dan heb ik gewoon pech gehad.
De IC trein komt met vertraging aan en zal dus zo snel mogelijk weer vertrekken. Ik besluit om de conducteur nu niet lastig te vallen met mijn ontbrekende fietskaartje maar spring snel in de fietswagon, die tot mijn vreugde helemaal leeg is! Wanneer de conducteur een half uur later langs komt, doet ze niet heel moeilijk. Ambtshalve trekt ze even een strenge blik en zegt “Nächtes mal erst Bescheid machen”; verder laat ze het maar zitten.

Sinds kort kan je nu ook online fietskaartjes boeken:
http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/fa ... line.shtml
Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn: IC/EC Fahrkarte
Traject: Minden (Westf.) -> Utrecht C.
Datum: Augustus 2008
Vervoerstarief fiets: € 10 (Internationale Fahrradkarte) + Europa spezial Niederlande € 29 + reserveringskosten € 4
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, reservering voor fiets en zitplaats verplicht en vanwege gereduceerd tarief 3 dagen tevoren bij het Reisezentrum van (in mijn geval) station Bad Oeynhausen.
Ervaringen: Paniek bij het instappen. Trein reed langs het perron in Minden verder door dan aangekondigd. Twee Schaffnerinnen sleurden mij op het nippertje de trein in en verexcuseerden zich omdat ze wisten dat er een fietser zou 'zusteigen'. Beiden droegen mijn tassen en ik duwde mijn fiets door het gangpad naar het Fahrradabteil. Daar was het gereserveerde haakje al in beslag genomen door Nederlanders. Gelukkig was er nog meer ruimte. Ik vroeg hen nog of ze adviezen hadden gekregen van Bert Sitters maar die kenden ze niet. Reis verliep verder voorbeeldig op het traject Deventer-Amersfoort na. Chaotische taferelen van grote groepen reizigers die zich propten in de fietscompartimenten. Treinen tussen Zwolle en Amersfoort bleken te zijn uitgevallen. Sommigen namen plaats op de bagagedragers van de hangende fietsen. Door deze chaos miste ik de aansluitende IC in Amersfoort naar Utrecht C.

Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn
Traject: Potsdam - Magdeburg (enkele reis)
Datum: Augustus 2008
Vervoerstarief fiets: € 4.50
Vereiste / toegepaste verpakkingswijze fiets: GEEN
Fiets tevoren aangemeld?: neen
Ervaring: Een halfuur voor vertrek (tijdens het spitsuur!) een kaartje gekocht voor 2 personen + 2 fietsen. Het instappen van de trein met de fiets + bagage is erg gemakkelijk (lage instap) in vergelijking met Polen of België. Tassen mochten op de fietsen blijven zitten. Vlekkeloze rit.
Rachel schreef:Sommigen namen plaats op de bagagedragers van de hangende fietsen.
Valt nu ook al de zwaartekracht uit in overvolle Duitse IC-treinen ? :roll:
keesswart schreef:
Rachel schreef:Sommigen namen plaats op de bagagedragers van de hangende fietsen.
Valt nu ook al de zwaartekracht uit in overvolle Duitse IC-treinen ? :roll:
Overvol werd de trein pas in Nederland.
Verder vermoed ik dat het een hoogst intelligente opmerking is die je maakt, maar ik heb geen flauw idee wat je daarmee wilt beweren. 8) :? :roll:

Spoorwegmaatschappij:Deutsche Bahn
Traject: Goslar naar Schlos Holte
Datum:21 juli 2008
Vervoerstarief fiets:4,50 euro
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: nee, zelfde dag bij aankoop tickets, fiets gewoon meegeboekt
Ervaringen: heel goed, je rijdt de trein gewoon in met je fiets, deuren zijn breed genoeg, in de fietswagon is ook voldoende ruimte,
bij drukte kan het gebeuren dat er enkele fietsen tegen elkaar staan,
het tweede gedeelte van onze trip, ging op een regionaal treintje, ook die ervaring was heel positief, er moest wel een trapje opgestapt worden, maar viel best mee,
al de positieve berichten die ik al op het forum las over de Deutsche Bahn kan ik alleen maar bevestigen :)
Rachel schreef:
keesswart schreef:
Rachel schreef:Sommigen namen plaats op de bagagedragers van de hangende fietsen.
Valt nu ook al de zwaartekracht uit in overvolle Duitse IC-treinen ? :roll:
Overvol werd de trein pas in Nederland.
Verder vermoed ik dat het een hoogst intelligente opmerking is die je maakt, maar ik heb geen flauw idee wat je daarmee wilt beweren. 8) :? :roll:
Rachel en Kees,

Ik stel voor dat jullie samen een biertje gaan drinken om te kijken of jullie golflengtes wat beter op elkaar afgstemd kunnen worden.

Is het mogelijk om met de City Night Line van Amsterdam naar Keulen, Dusseldorf of Koblenz te reizen? Natuurlijk moet de fiets mee.

Groeten,

John.

johntelleman schreef:Is het mogelijk om met de City Night Line van Amsterdam naar Keulen, Dusseldorf of Koblenz te reizen? Natuurlijk moet de fiets mee.

Groeten,

John.
Dat is een goeie vraag, die treinen stoppen daar namelijk wel, je kan ook daar instappen maar of je daar ook mag uitstappen? Online kan je volgens mij geen kaartje Amsterdam-Keulen of Frankfurt boeken met de Citynightline.

Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn
Traject: Passau- Neurenberg
Datum: september 2008
Vervoerstarief fiets: € 4.50
Vereiste / toegepaste verpakkingswijze fiets: GEEN
Fiets tevoren aangemeld?: neen
Ervaring: Fietsvervoer is in de regionale treinen in Duitsland geen probleem. Altijd wel even opletten waar de fietswagon is, dat wil wel eens verschillen. De routeplanner van Die Bahn gaf voor dit traject een tarief van maar liefst 68 euro of daaromtrent, maar met een Bayern-ticket kun je met 2 tot 5 personen een hele dag voor slechts 27 euro in heel Beieren met vrijwel al het regionale openbaar vervoer rondreizen, elke dag van de week na 9 uur. Raadselachtig dus waarom dit voordeeltarief niet aangeboden werd. De kaartautomaten van DB werken heel gemakkelijk en geven ook reisadviezen met tijden, zodat het meestal niet nodig is bij het loket een kaartje aan te schaffen, wat 2 euro duurder is.

johntelleman schreef:Is het mogelijk om met de City Night Line van Amsterdam naar Keulen, Dusseldorf of Koblenz te reizen? Natuurlijk moet de fiets mee.

Groeten,

John.

Ha die John,
Volgens mij wel, maar je komt wel op een ongelukkig tijdstip aan.
Fiets eens langs de Treinreiswinkel, Singel 393 te Amsterdam (het voormalige pand van reisboekhandel Pied a Terre).

peter de rijk schreef:Raadselachtig dus waarom dit voordeeltarief niet aangeboden werd. De kaartautomaten van DB werken heel gemakkelijk en geven ook reisadviezen met tijden, zodat het meestal niet nodig is bij het loket een kaartje aan te schaffen, wat 2 euro duurder is.
Ook de Nederlandse NS geeft on line bij een specifiek traject alleen de standaardprijs. Het is daarom ook aan te bevelen om op de site van de Deutsche Bahn altijd even onder de tab 'Preise&Angebote' in het linkermenu 'Angebote A-Z' te raadplegen. Dan zul je ook zien dat vrijwel alle 'Länder' een dergelijk, door jou genoemd Länder-ticket aanbieden. Soms kun je er zelfs mee de grens over zoals bij het Bayern-Böhmen-ticket. De prijs varieert. :wink:
Traject: Keulen - Stuttgart : de trein met fietsplaatsen drie maanden van tevoren gereserveerd,
bij vertrek in Keulen bleken er zomaar even 3 wagons afgeschaft te zijn op de trein, met gevolg dat alle fietsen in 1 wagon moesten, reservering had totaal geen waarde meer, het was een hectisch gedoe om de fietsen toch mee te krijgen,

ook het nemen van regionale treintjes, waar we al vaak positieve ervaring mee hadden bleek nu toch ietwat tegen te zitten,
veel lijkt af te hangen van de goodwill van het treinpersoneel :?
de ene zal er alles aan doen om je fiets toch mee te krijgen, terwijl een andere doodleuk zal melden dat alle fietsplekken vol zijn en je maar een volgende trein moet nemen :twisted: