Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik vind dat je bij een vergelijking in ieder geval de trapassen gelijk moet zetten. Dat is tenminste één gelijk contactpunt.
Correct me if I'm wrong, maar als ik zoek op plaatjes van hedendaagse e-bikes dan zie ik er geen die zo'n steile zitbuishoek heeft. Daarbij heeft deze bovendien nog een zadelpen zonder terugstand.math schreef: ↑wo 24 apr, 2024 21:42Ik zeg het daarom nog maar eens : een steilere zadelbuishoek brengt het zadel dichter bij het stuur en zal het comfort niet nadelig beïnvloeden. Het is maar één van de elementen van de optimale contactdriehoek, maar hij werkt de goede kant op voor e-bike gebruikers.
De Union is 64cm, center-to-top. De bovenbuis is relatief kort: 55cm. Van de Winora weet ik de maten niet, dat geeft de website niet aan. Ik heb dus maar de wielen gebruikt om de schaal zo goed mogelijk gelijk te krijgen. De Winora heeft 650B-wielen, de Union 700C.
Ik ben bepaald geen getrainde atleet, en van sterke core-spieren moet ik het ook niet hebben. 90% van de tijd rijd ik met de handen op het stuur, meestal net achter of op de remgrepen. Alleen met tegenwind zijn de beugels wel fijn.math schreef: ↑wo 24 apr, 2024 21:42Verder staat het stuur van de Union, daarmee bedoel ik uiteraard de handgrepen, véél lager dan het zadel. Dat zorgt voor een gestrekte, aerodynamische positie. Het zwaartepunt van het bovenlichaam van de fietser ligt tussen zadel en handgrepen. Dat zorgt voor veel druk op de handen, tenzij je sterke core-spieren hebt. Die moet je dan wel hebben of trainen.
Helemaal eens. Zelf heb ik het idee er wordt gekocht wat goed smoelt.non-fixie schreef: Maar als ik je goed begrijp, dan gelden voor e-bikes eigenlijk andere geometrieregels dan voor fietsen. Wellicht zou je ze eerder met bromfietsen moeten vergelijken?
Ik heb even in het plaatje de pixelafstanden gemeten. De achtervork is 1287 pixels, de zitbuis 1370. Dat is 1,0645x zo veel. Omdat de achetrvorken van alle maken frames identiek zijn met 472 mm is de zitbuis van de fiets in het plaatje 502 mm. De fiets in het plaatje is er dus waarschijnlijk een met maatje 50.
Ik beschouw e-bikes ook als fietsen, alleen minder sportief. Ik heb bij de aanschaf van mijn reisfiets al andere geometrieregels gebruikt dan voor mijn MTB en mijn racefiets. De houding op mijn MTB, met het stuur lager dan het zadel, houd ik geen uren vol. Met een stuur dat enkele centimeters hoger staat dan het zadel en een frame met een minder grote reach lukt dat wel.
Ik heb me nooit verdiept in de geometrie van e-bikes en weet er niets van. Gezond verstand zegt me dat aerodynamica daar geen prioriteit is en een comfortabele zitpositie wél.Leon schreef: Correct me if I'm wrong, maar als ik zoek op plaatjes van hedendaagse e-bikes dan zie ik er geen die zo'n steile zitbuishoek heeft.