door
math » vr 26 apr, 2024 12:40
Leon schreef: ↑vr 26 apr, 2024 12:11
Zoals ik zei ...
Laten we niet afdwalen naar andere complexe situaties.
Gelukkig praten we over tamelijk zeldzame gevallen. En ik beweer ook niet dat mijn hypothese voor alle klapbanden geldt. Integendeel : het gaat over klapbanden bij een stilstaande (of wellicht in de auto liggende) fiets.
Kenmerkend voor de gevallen waar ik over praat is een groot temperatuurverschil over de omtrek.
Ik heb een plaatje gestolen van Wikipedia van een doorsnede van een opgepompte fietsband en er twee dingen bijgevoegd : de ene kant is heet en de andere kant is koel.
- Klapband.png (49.54 KiB) 966 keer bekeken
Wat kan er nu gebeuren? De binnenband was oorspronkelijk gelijkmatig elastisch opgerekt. Nu is er een situatie met een groot temperatuurverschil over de omtrek. De hete kant rekt veel makkelijker dan de koele kant. De binnenband aan de koele kant zal relatief krimpen, dus dikker worden, en aan de hete kant expanderen (dus dunner worden). Dat kan er in een exceptionele situatie toe leiden dat de dunne kant scheurt.
Dit is mijn (speculatief) mechanisme
Ik bedenk nog even dat dit mechanisme ook kan optreden bij een rijdende fiets met een heel hete velg en een gekoeld loopvlak.