Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork met vering voor toerfietsen, of niet?... - Forum Wereldfietser

Voorvork met vering voor toerfietsen, of niet?...

Ik vraag mij af wat de ervaringen zijn van andere toerfietsers m.b.t. het volgende; Ik rijd op onverharde wegen, met steile hellingen, op een oude 90's mountain bike (cantilever remmen/ 26 inch wielen/ 2.1 banden). De fiets is omgebouwd tot toerfiets met tassen, bidonhouders etc. Ik heb een wieler achtergrond (klim en daal nogal hard). Ik heb geen verstand van moderne MTB's.

Nu zijn "retro MTB" fietsen veelal uitgerust met een z.g. "suspension voorvork" met vering. Dat lijkt mij best hip en ook handig gezien het feit dat mijn stuur soms begint te "hameren" tijdens snelle onverharde afdalingen. Maar ik zie dat deze verende "suspension fork" tussen 1,6 en maarliefst 2 kg wegen!? Veel te zwaar volgens mij.

Wat mij het meest is tegen gevallen van toerfietsen zijn de afstanden die ik "off road" kan afleggen. Op een racefiets is 125km niets. Maar op mijn MTB met tassen vind ik 60km onverharde weg al veel. Ik wilde een nieuwe lichtere titanium retro MTB bouwen. (Yep, Retro.. want; is goedkoop, ik heb de kennis en het gereedschap en pakkendragers kunnen niet op een carbon frame). Met titanium spaar ik net een paar honderd gram uit.

Misschien zie ik iets over het hoofd? Elke 100 gram telt bij het klimmen. Mijn vraag is dan ook; Is zo'n zware suspension vork wel een aanwinst voor het toeren in de bergen?
Ik geef om meerdere redenen de voorkeur aan een starre vork.
Als je die vork niet nodig hebt is het ballast natuurlijk.

Maarre, die 200 gram gaan je niet veel helpen. Het verschil tussen die 120 en 60 km zit in de optelsom van veel dingen, maar het gewicht is toch wel een van de kleinste oorzaken.

De eerste is dat je op onverharde weg veel energie kwijt bent aan het onverhard zelf. Niet alleen door bandenwrijving maar ook het geschud van jouw lijft wordt bekostigd vanuit de energie die je zelf met je benen levert. Dat kun je verminderen met vering van fiets en banden, maar ook dat wordt uiteindelijk gedempt en kost dus energie.
De tweede is zacht wegdek. Daar helpen brede banden deels, maar dat heeft niet alleen maar voordelen.
Derde is aerodynamica. Die is in wielrensituatues gewoon beter.

Omhoog scheelt natuurlijk wel elke kilo. Maar een kilo is maar een kilo van het totaalgewicht. Het totaalgewicht is meestal iets rond de 100 kilo. Als je 1 kilo spaart ga je dus in het meest gunstigste geval 1% sneller omhoog.
Leon schreef:
di 16 apr, 2024 22:45
Maarre, die 200 gram gaan je niet helpen. Het verschil tussen die 120 en 60 km zit in de optelsom van veel dingen, maar het gewicht is toch wel een van de kleinste oorzaken.
Voor de duidelijkheid: ik neem aan dat je het gewicht van de voorvork bedoelt.

Groetjes,

Carl
Bekijk dan eens de techniek die de Lauf vork hanteert en het gewicht dat dat oplevert.
Ik weet niet welke routes je wilt rijden maar in 2013 heb ik met een omgebouwde MTB met verende voorvork langs het Canal du MIdi gereden. Op een bepaald moment werd het pad erg slecht berijdbaar, met boomwortels en dergelijke. Dat was toen met twee tassen achterop. Die verende voorvork hielp een beetje maar deed allesbehalve wonderen. Het bleef erg onaangenaam. Ik mag er niet aan denken dat we dat 125 kilometer hadden moeten doen.

In een "klassieke" configuratie met tassen achterop kun je volgens mij in vergelijking met een starre voorvork niet fluitend 50 kilometer extra doen dankzij de vering vooraan.

Ultralight met frame- en zadeltas, dat is wellicht anders. En op echt ruw terrein komt die voorvering wel van pas. Maar dat is dan eerder een kwestie van "dit gaat niet zonder vering", dan een kwestie van "ik doe 50 kilometer extra."
Ik heb veel lange onverharde toertochten gereden op een MTB met een geveerde Fox voorvork.
Met dat laatste ben ik heel gelukkig. Het gaat niet alleen om het dempen van trillingen en schokken aan je handen, maar het sturen is ook veel toleranter. Vermoeidheid treedt daardoor minder snel op.
Het is wel belangrijk dat je de vering kunt uitschakelen bij het klimmen dmv een lock-out, anders gaat er veel energie verloren.

Nadeel van een geveerde voorvork is dat je moeilijk tassen aan de vork kunt hangen. Maar dat kun je ook als een voordeel opvatten: je bent gedwongen scherper te selecteren. Ik rijd zonder voortassen (wel een stuurtas).
Er zijn voorvorken voor de MTB met een lock! Die bedien je vanaf het stuur, of oudere voorvorken met de hand.
Het locked nooit helemaal 100%, ik heb een lock in drie standen, volledig, half en open gelocked.
Dan kan je op de weg en off-road , maar helemaal ideaal wordt het nooit als je beide wil….maar ja wat is ideaal? Misschien voor jou dit systeem, ik zou zeggen, test het een keer uit bij een winkel..

Gr van ej
Excuses, ik had te snel gelezen, werd al genoemd het lock systeem…
Welkom hier :)
Retro schreef:
di 16 apr, 2024 21:29
Wat mij het meest is tegen gevallen van toerfietsen zijn de afstanden die ik "off road" kan afleggen. Op een racefiets is 125km niets. Maar op mijn MTB met tassen vind ik 60km onverharde weg al veel. Ik wilde een nieuwe lichtere titanium retro MTB bouwen. (Yep, Retro.. want; is goedkoop, ik heb de kennis en het gereedschap en pakkendragers kunnen niet op een carbon frame).
Vergelijk je nu een racefiets zonder bagage op verharde weg met een bepakte fiets onverhard in de bergen? Dat zijn nogal wat variabelen die je wijzigt. In mijn optiek, als daar slechts een factor 2 verschil tussen zou zitten is dat weinig.

Ik weet niet wat je met een lichte ti retro mtb bedoelt. 559 banden, velgremmen, traditionele stuurpen, 3x7/8/9 versnellingen?

Bestudeer dan wel eerst goed wat er nog aan materiaal beschikbaar is. De keuze aan naven, velgen, banden, voorvorken, remmen, frames, cranksets etc is steeds meer beperkt. De zwaardere delen blijven het langst beschikbaar. if at all.
Als je je afvraagt of een verende voorvork nuttig is voor jouw stijl van toerfietsen, dan is het niet nuttig. Zij die er baat bij hebben, zoals Math, komen daar vanzelf achter en dan helpt het inderdaad. Maar anders niet.
Een tussenvorm is brede banden. Ik heb op mijn fatbike smalle racebanden van 76 mm (3") gemonteerd (i.p.v. 111 mm oftewel 4,3"), waardoor ik nu een heel allround toerfiets heb om ook in bossen en op goed begaanbare maar onverharde paden in bergachtige gebieden relatief comfortabel kan fietsen. Als je op lange reis gaat en weet dat je wat langere tijd op verharde ondergrond zult fietsen, kun je altijd de druk weer verhogen met een fietspompje. (Of bij een autogarage als je het Schrader-ventiel op de binnenbanden hebt zitten.) Er wordt wel gezegd dat iets van 2,6" (66 mm dus) een optimale breedte is voor in Nederland en omstreken zoals Duitsland en België. Nog iets beter dan bijvoorbeeld 2,8" (71 mm) of breder. Ook als je de onverharde gravelpaden wilt meepakken. Zelfs een Nederlandse mountainbikeroute zou je dan grotendeels moeten kunnen rijden daarmee.

Een verende voorvork kan kapot gaan, is zwaarder, heeft onderhoud nodig (kun je dat zelf, of laat je dat altijd op tijd doen?), is minder efficiënt omdat die altijd wat inveert, en wordt een stuk lastiger indien je extra bagage wilt bevestigen. Bovendien moet je bij het bevestigen van extra bagage aan de voorkant weer een andere druk aanbrengen in de vork. Dat hoeft bij een vaste vork niet.
Is zo’n zware en kwetsbare voorvorkvering echt nodig als je een voorband van pakweg 50 mm breedte hebt?
Mijn eerste reisfiets was een MTB met vering. Dat was met een luchtgeveerde Rockshox SID voorvork, met een gewicht van 1460 gram. Ik was er erg blij mee, de luchtvering filterde heel veel trillingen in het stuur weg.
Mijn huidige fiets heeft een stalen surly 1x1 vork van 1300 gram, dus het scheelt niet zo veel. De Surly voorvorken zijn behoorlijk zwaar en lomp (en duur). Als ik over een hobbelig pad fiets denk ik nog steeds wel eens 'hier zou een verende vork best prettig zijn'.
Er zijn ook wel wat nadelen, voorvorken kunnen stuk en hebben onderhoud nodig, ze hebben vaak weinig naloop (fietst onrustig) en kunnen loeizwaar zijn (vooral die met stalen veren, voor grote 29ers met 5 kilometer veerweg).
Beschikbaarheid is ook een punt, er zijn weinig (geen?) nieuwe goede vorken te vinden voor oude 26" frames (bijna alles is voor schijfremmen, 28", steekas, tapered buis of erg zwaar). En tweedehands is de kans erg groot dat onderhoud nodig is, je moet goed uitzoeken of er nog onderdelen te krijgen zijn. De goede vorken zijn ook duur, zeker in verhouding tot een tweedehands 26" MTB.
Een goede volledig geveerde MTB maakt dat ik 60km hobbelige MTB routes kan rijden en daarna geen last van mijn rug heb, op een alleen voor geveerde MTB begin ik mn rug wel te voelen na 40km.

Maar de vering pakt de grote schokken, het fijne getril wordt gedempt door 60mm banden, tubeless en rond de 1,4 a 1,5 bar.

Op mijn starre santos 3+ met 55mm banden tubless op 1,8 a 2 bar rijd het nog best prima onverhard met bagage en kan nog zachter als het moet.
Hoe breder de band hoe zachter hij kan zonder snelheids verlies, hoe minder je stuitert hoe harder je gaat om dat je geen snelheid verliest.
Het kantelpunt in banden druk dat het minder snel rolt is bij een te hoge druk veel hoger dan bij te zachte druk,
een halve bar meer boven de ideale druk levert veel meer rolweerstand dan een halve bar te weinig.
Meestal, of eigenlijk altijd, fiets ik niet alleen onverhard tijdens mijn tochten. Dat betekent een compromis.
Ave schreef:
wo 17 apr, 2024 20:36
Is zo’n zware en kwetsbare voorvorkvering echt nodig als je een voorband van pakweg 50 mm breedte hebt?


Echt nodig is het nooit en of een geveerde vork (en welke dan) het reizen aangenamer maakt (of niet) houdt 100% verband met de uitdagingen die de fiets voor de kiezen krijgt.
Leon schreef:
wo 17 apr, 2024 21:35
Meestal, of eigenlijk altijd, fiets ik niet alleen onverhard tijdens mijn tochten. Dat betekent een compromis.
helemaal mee eens Leon, we willen nog wel eens uit het oog verliezen dat fietsen volledig uit compromis bestaan/bestaat. Goed om daar af en toe bewust van te zijn.
Van een kale racefiets naar mtb mét bagage is nogal een verschil in rolweerstand. Ook zijtassen die uitsteken spelen een rol maar dan met luchtweerstand.
Mocht je echt een geveerde vork willen: Ik heb een Lauf vork te koop. :idea: Neemt net alle grote schokken weg.
Ik was de TS ("thread starter"). Aandachtig heb ik alles gelezen. Hmm, dit geeft stof tot nadenken... :wink: Een kanttekening; Het verschil tussen die verende en ongeveerde voorvorken is veel meer dan 200 gram. Het is ongeveer een kilo. Wanneer je een paar keer per dag naar 2000 meter wil, dan moet voor die ene kilo een aanzienlijke hoeveelheid arbeid worden geleverd.

Inderdaad het is een compromis. Vooral op die vlakke stukken verlies je volgens mij ook veel "afgelegde weg per uur" t.o.v. op de racefiets rijden. Ik maakte een verharde tocht van Heerlen naar Zaltbommel. Op de racefiets weinig bijzonders, maar op de "toer mtb" met tassen toch wel echt zwaar te noemen.

De meeste mensen hier rijden zo te zien dus ook met rond de 50mm brede benden (ik 2.1 inch). Ik had nog gedacht dat het misschien daaraan lag. Ik heb uiteraard een veel lagere druk dan in mijn racebandjes (23mm breed/ 8 Bar). Wel heb ik banden met lichte nopjes (op de mtb).

Dank voor al deze info!

ps: Ik heb de laufvork bekeken, maar om de redenen bovenaan deze discussie komt deze (vooralsnog) voor mij niet in aanmerking (geen 26" cantilever vork en te duur voor wat ik wil).
Retro schreef:
vr 26 apr, 2024 00:16
Ik maakte een verharde tocht van Heerlen naar Zaltbommel. Op de racefiets weinig bijzonders, maar op de "toer mtb" met tassen toch wel echt zwaar te noemen.
Bedenk dat het verschil tussen licht en zwaar soms kleiner kan zijn dan je misschien verwacht. Ik heb menigmaal gemerkt dat het veel moeite kost om net iets harder te fietsen, of anderom dat het veel scheelt om net iets langzamer te doen. Het kan dus zijn dat je moeiteloos 5 uur aan een stuk 125 W trapt maar dat je van 150 W trappen binnen een uur helemaal stuk bent.