Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke band? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lekke band?

Hang hem in een boom aan een stevige tak :)
YvonneS schreef:
wo 10 apr, 2024 08:18
Hoe doen jullie dat?
Afbeelding
YvonneS schreef:
wo 10 apr, 2024 08:18
Hoe doen jullie dat?
IMG_6431.JPG
Met een touwtje aan de brandkraan.
YvonneS schreef:
wo 10 apr, 2024 08:18
Hoe doen jullie dat?
zo.JPG
zo, met rechts twee tassen als "gevaren driehoek"
Fietsmans schreef:
do 11 apr, 2024 15:51
Hang hem in een boom aan een stevige tak :)
Zo dus
Afbeelding
Wielen verwisselen in een ligfiets is inderdaad echt [term niet weergegeven], en dan heb je nog geen schijfremmen.
YvonneS schreef:
wo 10 apr, 2024 08:18
Ik kreeg wel de waarschuwing mee om niet aan de remmen te komen als het wiel eruit is. Als die dichtschieten krijg je het wiel er niet meer tussen.
Ook als je niet aan de remhendels zit gaan de remmen langzaam dicht. Om dat te voorkomen kan je er gewoon drie creditcards uit je portemonnee er tussen doen.

Mocht je dat vergeten zijn en ze toch dicht zijn gegaan, doe er dan twee creditcards tussen en schuif langzaam de derde er tussen waarbij je langzaam de calipers weer uit elkaar duwt.
YvonneS schreef:
wo 10 apr, 2024 15:10
Dank voor de tips, misschien maak ik mij ook wel meer zorgen dan nodig is. Ik ga dit weekend lekker fietsen en hoop natuurlijk op géén lekke band (is mij nog maar één keer voorgekomen *fingers crossed).
Goed dat je voorzichtig te werk gaat, maar het stelt niet zo veel voor (tenzij je een tandem hebt of een elektrische bakfiets van 60kg). Gewoon je fiets op zijn kop zetten (eerst even je bel wegdraaien), bij voorkeur op gras. Je kunt de fiets bij een poot van de voorvork en de buis onder het zadel oppakken en zo makkelijk draaien. Ik ga er vanuit dat je de fiets ook op zijn kop hebt staan wanneer je het wiel eruit haalt? Wel zo makkelijk! Als je hem rechtop op de grond laat staan zonder wiel loop je kans om je voorvork of frame achter te beschadigen of spatbord te verbuigen.

Zou me niet al the druk maken om de remblokken. Als je maguras of schijfremmen hebt dan zullen ze door de hydraulische druk naar elkaar toe bewegen. Maar zoals eerder genoemd kun je deze vrij makkelijk terugduwen mochten ze dichter bij elkaar komen.

Oh, en een tip voor het plakken van je band, wanneer je het lek hebt gevonden in de binnen band, en je zoekt de oorzaak in de buitenband (anders loop je de kans dat je vers geplakte band vervolgens weer lek gaat), ben dan voorzichtig met je vingers door de band heen halen. Je zult niet de eerste zijn die het op gevoel doet en zijn vingers openhaalt aan een scherp stukje glas of spijker dat nog in de buitenband zit.
daulagari schreef:
vr 12 apr, 2024 07:36

Ook als je niet aan de remhendels zit gaan de remmen langzaam dicht.
Mevrouw derdekeer krijgt binnenkort een nieuwe fiets, met schijfremmen.
Maar dit begrijp ik niet goed. Waarom doen die remmen dat dan niet terwijl je gewoon fietst? (ik veronderstel hier even dat ze niet altijd langzaam dichtgaan ...)
derdekeer schreef:
zo 19 mei, 2024 23:02
Maar dit begrijp ik niet goed. Waarom doen die remmen dat dan niet terwijl je gewoon fietst? (ik veronderstel hier even dat ze niet altijd langzaam dichtgaan ...)
Edit: in mijn initiële reactie ging ik er vanuit dat de blokken zoals bij een auto of motor de schijven nauwelijks tot net raken omdat er geen onderdeel is die de blokken terugduwt/trekt. De zuigers zullen na het remmen door een lagere druk in de remleiding wat teruggebewegen, waardoor de blokken de schijven net niet raken. Het kan zijn dat de blokken de schijven raken tijdens het rijden, wat verder geen effect heeft. Echter door de reactie van Flix neem ik het terug aangezien remblokken op de meeste fietsen een veer er tussen hebben die de blokken wegdrukt van de schijf.
Noah-777 schreef:
zo 19 mei, 2024 23:25
Tijdens het fietsen raken de blokken de schijf, maar vanwege de lage druk geeft dit zo’n lage frictie dat het onmerkbaar is en verder geen invloed heeft op het wiel.
Je maakt een grapje?
Flix schreef:
ma 20 mei, 2024 00:36
Noah-777 schreef:
zo 19 mei, 2024 23:25
Tijdens het fietsen raken de blokken de schijf, maar vanwege de lage druk geeft dit zo’n lage frictie dat het onmerkbaar is en verder geen invloed heeft op het wiel.
Je maakt een grapje?
Je hebt gelijk. Ik heb over het hoofd gezien dat er een veer op de pads zit die de blokken terug beweegt na het remmen. Echter zitten deze veren niet op alle pads en kan het verder geen kwaad wanneer de remmen marginaal contact maken met de schijven? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik durf hierover geen harde uitspraken te doen vanwege gebrek aan kennis, maar ik weet wel dat slepende remmen zorgen voor de snelste wear and tear van het geheel, en dat je dat moet vermijden. Lijkt me dus niet zo goed, dat marginale contact. Vandaar ook die veren, neem ik aan.
Flix schreef:
ma 20 mei, 2024 11:55
Ik durf hierover geen harde uitspraken te doen vanwege gebrek aan kennis, maar ik weet wel dat slepende remmen zorgen voor de snelste wear and tear van het geheel, en dat je dat moet vermijden. Lijkt me dus niet zo goed, dat marginale contact. Vandaar ook die veren, neem ik aan.
Klopt inderdaad. Wanneer je remmen aanlopen dan moet je je remklauw even los halen (de moeren waarmee hij in het frame zit een slag of 2 losdraaien) en je remhendel in geknepen houden terwijl je de remklauw weer vastzet. Dan zou hij niet meer moeten slepen.