Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Oef, ik vind het lastig om advies van anderen direct te bekritiseren, maar dit advies gaat dusdanig hard in tegen praktijk ervaring (en is over het al dan niet gebruiken van Bosch niet helemaal correct) dat ik hier toch wel op wil reageren.John Jongerius schreef: ↑di 19 mar, 2024 23:19De keuze voor een Neodrives achterwielmotor is bij Santos, Idworx, Jongerius enz.. niet omdat ze geen speciaal frame voor Bosch wilde maken maar omdat een Neodrives een veel betere oplossing is voor een fanatieke fietser omdat je ook nog fijn met de motor uit kunt fietsen (wat hij een Bosch motor echt niet fijn is).
Als een electromotor warm wordt betekent dat per definitie een slecht rendement, meer dan een paar procent verlies. Dat zul je ook zien in het bereik.loknor schreef: ↑do 21 mar, 2024 23:26... overververhit zijn geweest is het wachten tot ze echt het opgeven (Ion, maar ook Go Swiss en Bionx). Neodrive kapt dat af door thermische bewaking (motor gaat gewoon uit), maar ik ben gewoon geen fan voor een naafmotor in combie met veel kracht en laag toerental. Dat is absoluut geen broodje aap verhaal, dit is niet alleen door Testjkees, maar ook door forumleden met hun fiets op Engelse fietsvakantie geconstateerd.
Recuperation slaat direct aan als je de pedalen stil houdt. Er is geen verbinding tussen de remhendel en de motor. Dat betekent dat je fiets gaat remmen als je de pedalen stiulhoudt en dat voelt heel vervelend, o.a. bij bochten.John Jongerius schreef: ↑vr 22 mar, 2024 09:54Wat bedoel je met: het regenereren voelt elastiekig aan tijdens het fietsen? De regenereer stand is alleen bedoeld voor tijdens het remmen en tijdens afdalingen. En fiets je ook regelmatig zonder de ondersteuning aan bij Bosch of altijd puur elektrisch?
Nee, een achterwielmotor is niet efficenter, dat is dan ook niet de reden dat Stromer (terecht) kiest voor een achterwielmotor.Omdat een achterwiel motor heel efficiënt werkt kiest bijvoorbeeld Stromer ook altijd voor een achterwielaandrijving in hun speed pedelecs.
Deze snap ik niet. De voordelen en nadelen van de verschillende systemen zijn bekend en het merk heeft daar niks mee te maken. Verder heeft het motor systeem geen bal te maken met de instap van een fiets.Bosch is natuurlijk commercieel heel interessant omdat je de massa kunt bereiken, zeker als je dit ook nog combineert met een lage instap.
Santos heeft al jaren geleden geprobeerd met Bosch zaken te doen en dat was lastig. Santos biedt nu ook Bosch aan en Idworkx heeft ook heel lang Bosch gehad. neodrive is echter veel logischer voor een kleine oplage. Bosch is gewoon lastig als je zelf in kleine oplage fietsen maakt (aldus de directeur van Santos).Ik hoor toch ook heel veel positieve geluiden over een Neodrives achterwiel motor. En als de 2 grootste fietsvakantie merken (Santos en Idworx) er heel veel mee werken dan zegt dit ook wel wat. Beide merken hebben pas weer een nieuw frame geïntroduceerd met Neodrives motor.
Wat een rare opmerking, je vindt een Lidl waar ik een Z20 inschroef prima geschikt voor een fanatieke fietser? Laten we geen strooien poppen oprichten en gewoon normaal met elkaar discusieren.Anders zou een Stella met Bosch ook prima geschikt zijn voor een fanatieke fietser.
Pendix voelt zeer zeker niet aan als een systeem dat qua rijeiegnschappen aanvoelt als een normazle fiets, die ijlt nogal na... Betreft Neodrives, als je de recuperatie uitzet rijdt dat redelijk normaal, maar Bosch en Yamaha zijn op dit punt zeker niet heel anders.Ik denk dat je Bosch vooral moet zien als pure ebike en Neodrives en Pendix meer gemaakt zijn voor de fietser die een fiets zoekt die (met de motor uit) het meeste op een gewone niet elektrische fiets lijkt qua rijeigenschappen met als het nodig is een hulpmotor.
Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk. Die 6259 euro is voor de versie met Shimano Deore XT, 11 speed kettingversnelling.Fiets-avontuur schreef: ↑vr 22 mar, 2024 13:11Kijk ook goed naar de prijs van de e-bikes. Een santos TM3 ebike met neodrive kost 9000 euro en de versie met Bosch motor gaat ook 9000 euro kosten.
Voor 6259 euro koop je een riese muller ebike, de Supercharger met 2 accus van 500Wh. Voor 409 euro extra heb je hem met 2 x 625Wh. Je moet wel heel veel van santos houden om dat soort bedragen te betalen. Er zijn ook goedkopere e-bikes met bosch motoren die ook uitstekend geschikt zijn voor fietsvakanties.
Als je genoeg geld hebt, prima hoor, maar ik koop liever een goedkopere ebike die net zo goed zullen zijn, en ga van het geld dat ik bespaar liever op vakantie
Daar heb je helemaal gelijk in, maar je hebt dan wel weer 2 accu's. Daarnaast is de R&M dan nog bijna 1000 euro goedkoper. Ook heb je met Riese Muller meer keuze in afwerking. Bij Santos niet.Joachim1964 schreef: ↑vr 22 mar, 2024 13:18
Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk. Die 6259 euro is voor de versie met Shimano Deore XT, 11 speed kettingversnelling.
De versie met Rohloff E-14 en riem kost 8289 euro.
Ik weet niet of het broodje aap is of niet, maar sinds Kees het testte is er ook wel e.e.a. gebeurd bij Neodrives. Zij hebben ergens aangegeven dat dit probleem opgelost zou zijn.
Volgens mij was dat dezelfde range, maar wellicht zit ik er naast. Maar alle hoogwaardige naafmotoren vertoonden dezelfde makke, de achterliggende structurele uitdaging is dan ook niet veranderd (laag toerental, belasting en geen verkoelende rijwind).
Ik weet het veel mensen zijn er prima gelukkig mee.Mijn ervaring met +/- 30k km op de teller, waarvan nogal wat in heuvel-/bergachtig gebied: nul (0) problemen ondervonden.
Dat is dus net een reden waarom ik liever een middenmotor adviseer, die doet het namelijk op eco, tour, sport en turbo. De motor is veel minder de beperkende factor. Neodrive is een prima systeem en als je heel goed weet wat je wil is er niets op tegen. Maar als iemand advies vraagt en het dus niet 100% zeker weet dan ga ik voor de veilige keuze waarvan ik (en heel veel anderen) uit ervaring weet dat het heel blijft.Ik ga dan ook nooit met maximale ondersteuning de berg op, maar denk ook niet dat een Santos/Neodrives daarvoor bedoeld is.
Tja, dat na-ijlen... Ik heb daar al eens over gezegd dat dat hoofdzakelijk speelt als je in een belachelijk hoge versnelling rijdt. Als je gewoon de versnellingen aanhoudt waarin je ook zonder motorsteun zou rijden, speelt dat na-ijlen niet of nauwelijks. Na twee jaar ervaringen op de vlakte, in de heuvels en de bergen durf ik wel te beweren dat een Pendix net als een "normale" fiets rijdt, mits je op de Pendix rijdt alsof je op een normale fiets rijdt (of zou moeten rijden), dus hoog traptempo en op tijd schakelen. Zie ook mijn ervaringen.
Wellicht reed ik een oude software versie (vijf jaar geleden), maar ik heb echt niet met een reuzenrad getest (nogmaals ik probeer juist heel eerlijk te blijven). De motor reageerde traag en liep een fractie van een seconde door. Ik was zelfs verbaast dat er een torque motor in zat want het hele gevoel deed me denken aan een rotatiesensor. Anderzijds heb ik ook veel vervelender systemen bereden en geloof ik direct dat het snel went.peter de rijk schreef: ↑vr 22 mar, 2024 14:33Tja, dat na-ijlen... Ik heb daar al eens over gezegd dat dat hoofdzakelijk speelt als je in een belachelijk hoge versnelling rijdt. Als je gewoon de versnellingen aanhoudt waarin je ook zonder motorsteun zou rijden, speelt dat na-ijlen niet of nauwelijks. Na twee jaar ervaringen op de vlakte, in de heuvels en de bergen durf ik wel te beweren dat een Pendix net als een "normale" fiets rijdt, mits je op de Pendix rijdt alsof je op een normale fiets rijdt (of zou moeten rijden), dus hoog traptempo en op tijd schakelen. Zie ook mijn ervaringen.
(Ik heb best wat kritiek op Pendix, maar die betreft niet de rij-eigenschappen, wel de brakke software, de te vuilgevoelige aansluiting van de accu op de fiets en de krakkemikkige usb-c-poort).