Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets, Koga Worldtraveller? En zo ja, waar te kopen? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets, Koga Worldtraveller? En zo ja, waar te kopen?

Beste lezers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe reisfiets, maar doordat mijn huidige fiets gestolen is zit er opeens haast achter. Ik heb al enige tijd zitten rondzoeken, oa op dit forum, maar had toch nog wat vragen.

Ik zit momenteel vooral te kijken naar de nieuwe Koga Worldtraveller (normale versie, geen signature). Wat is jullie mening over deze fiets, en zijn er goede alternatieven?

Daarnaast vraag ik me af, stel ik zou de Worldtraveller halen, waar ik dit dan het beste kan doen. Ik heb goede verhalen gehoord over de Vakantiefietser in Amsterdam, echter is dat redelijk ver voor mij (2u met de trein) en hebben die een lange levertijd (13 weken, waardoor ik nog maar 1/2 weken zou hebben tot mijn vakantie). Ik zou de fiets ook online kunnen bestellen en thuis laten bezorgen, en dan zelf het afstellen doen (op sommige sites is ie zelfs 350eu goedkoper). Wat is jullie mening hierover? Heeft het bestellen bij een vakantiefietsspecialist genoeg meerwaarde tov kortere levertijd en goedkopere fiets? En zo ja, zijn er specialisten in mijn omgeving waar jullie goede ervaringen mee hebben?


Hieronder nog even de checklist:


2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon-werk verkeer (50km per dag, dus +-1000km per maand) en weekendjes weg. Daarnaast 1x per jaar een paar weken op vakantie, en over 3 jaar een uitgebreidere reis van een aantal maanden

2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Over het algemeen fiets ik stevig door, 29 km/h voor woon-werk zonder veel bagage, 24km/h met bagage. (gemiddeld over een aantal maanden)

2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Precies er tussenin

2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja, in de winter fiets ik elke dag in het donker.

2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja, hoewel woon-werk compleet verhard is, zoek ik op vakanties vaak onverhard uit. Dit bestaat voornamelijk uit gravel/bospad, maar soms ook wat ruigere singletracks.

2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?
Voorlopig deze kant van Europa (België, Frankrijk, Duitsland). Over 3 jaar wil ik ook naar Scandinavië en Oost-Europa.

2.7 Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen met zo veel mogelijk wildkamperen

2.8 Je lichaamslengte
1,73

2.9 Je gewicht
+-70kg

2.10 Je lichaamsbouw
Slank/sportief

2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
15-20kg

2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Eindhoven/Den Bosch

2.13 Wat is je budget?
3000eu

2.14 Welke fietservaring heb je?
Jarenlang woon-werk, sinds 3 jaar ook fietsvakanties en dag/weekend tochten.

2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
150km

2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?
Giant expedition, compleet XT met magura hs33.

2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik ben een student, dus veel tijd en weinig geld. Daarnaast kan ik alles zelf, en heb bijna een jaar als fietsmonteur gewerkt. Ik wil dus al mijn onderhoud zelf doen, en alleen naar de winkel als het om garantie gaat.

2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja, maar ik heb mijn hele leven tweedehands fietsen gekocht, en heb een voorkeur voor een nieuwe fiets

2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Koga Worldtraveller

2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee

2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Nee

2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Bij voorkeur korte termijn, aangezien mijn huidige reisfiets gestolen is. Echter heb ik ook een stationsfiets, en vind het niet erg om een tijdje te wachten.
Wat losse punten:
# Je lengte en de gewichten vormen nergens een belemmering. De bestemmingen ook niet.
# Met jouw woonwerkkilometers zou ik wel voor een Rohloff gaan.
# Als je de fietsenmaker toch alleen voor garantie nodig hebt dan kun je hem bij elke dealer bestellen.
# Als je via internet bestelt, dan is het uiteraard de vraag of dit betrouwbaar is. Zijn dat officiële dealers?
# Je zou ook eens in Rotterdam naar een Avaghon kunnen gaan kijken. Het budget is dan wel krap denk ik.

Het punt dat je een keer een nieuwe fiets wilt is duideljjk, maar juist jij zou prima een mooie tweedehands kunnen kopen en opknappen.
Heeft het bestellen bij een vakantiefietsspecialist genoeg meerwaarde tov kortere levertijd en goedkopere fiets
Als je niet twijfelt over de maat en je kunt alles zelf zie ik geen objectieve meerwaarde. Subjectief is het leuk de fiets bij een specialist te kopen en contact met de verkoper te hebben.
Hij heeft gewoon standaard onderdelen (XT) dus in principe overal (danwel zelf) te repareren.
Leon schreef:
wo 20 mar, 2024 08:37
# Met jouw woonwerkkilometers zou ik wel voor een Rohloff gaan.
Ik denk dat een Rohloff naaf een beetje lastig wordt met een budget van €3000,00 :roll:

Maar het met je eens, kijkend naar het geplande gebruik, dat het een verstandige keus zou zijn.
Hi,

Ik heb verleden jaareen nieuwe Koga WT gekocht bij de vakantiefietser en een paar maanden later ook weer verkocht. Inmiddels heb ik een ouder model Koga Wt met ondersteuning teruggekocht.

Wat is de reden van deze snelle wissel?
Ik vind de nieuwe Koga WT er mooi uitzien, maar uiteindelijk is ‘ie ook best zwaar. Het is een degelijke fiets, maar als er iets kapot zou gaan aan de achterdrager, dan kun je dat niet zomaar makkelijk zelf repareren. De drager is geïntegreerd in het frame. Verder vond ik uiteindelijk de geometrie van het frame niet bij mij passen (relatief lang) en heb ik besloten toch met ondersteuning te willen rijden.
Het oudere model past net wat beter bij mij. Heb deze wel goed laten afstellen (bij Roel Peereboom) en daardoor veel geleerd over mijn houding op de fiets.
Dat afstellen kost uiteindleijk ook best weer wat, dus of het dan nog goedkoper is om op internet te kopen, dat vraag ik mij af.
Die nieuwe World Traveller is een monsterlijk zware fiets. Gelukkig is het klassieke model ook nog te koop.
Bedankt voor alle reacties!
Nog even een vraag, welke alternatieven zouden jullie aanraden op basis van de checklist?
Leon schreef: # Met jouw woonwerkkilometers zou ik wel voor een Rohloff gaan.
Ik heb zelf nog nooit op een Rohloff gefietst, is het advies vanwege het onderhoud? Of heeft het nog andere voordelen?
Leon schreef: # Als je via internet bestelt, dan is het uiteraard de vraag of dit betrouwbaar is. Zijn dat officiële dealers?
De site waar ik wou bestellen staat wel als dealer op de koga website aangegeven.
Leon schreef: Het punt dat je een keer een nieuwe fiets wilt is duideljjk, maar juist jij zou prima een mooie tweedehands kunnen kopen en opknappen.
Daar ben ik het absoluut mee eens, en ik zit nog steeds dagelijks op Marktplaats te kijken. Echter heb ik teveel "slechte" ervaringen gehad, waarbij veel onderdelen zoals freehub, bottombracket of drivetrain vervangen moesten worden na slechts enkele maanden. Vandaar mijn wens om nieuw te kopen, maar ik sta ook open voor tweedehands.
Wim schreef: Die nieuwe World Traveller is een monsterlijk zware fiets. Gelukkig is het klassieke model ook nog te koop.
Misschien een domme vraag, maar... is dat erg? Ik ben een relatief sterkte fietser, en neem altijd veel spullen mee. Gaan die paar extra kilo's echt het verschil maken op vakantie? Of is het vooral tijdens woon-werk verkeer een nadeel?
Daantje1041 schreef:
vr 22 mar, 2024 15:52
Leon schreef: # Met jouw woonwerkkilometers zou ik wel voor een Rohloff gaan.
Ik heb zelf nog nooit op een Rohloff gefietst, is het advies vanwege het onderhoud? Of heeft het nog andere voordelen?
Ik doel voornamelijk op het onderhoud inderdaad. Een ander voordeel is het gemakkelijke schakelen.
Daantje1041 schreef:
vr 22 mar, 2024 15:52
Misschien een domme vraag, maar... is dat erg? Ik ben een relatief sterkte fietser, en neem altijd veel spullen mee. Gaan die paar extra kilo's echt het verschil maken op vakantie? Of is het vooral tijdens woon-werk verkeer een nadeel?
Fietsen is een lichtgewicht sport, in ieder geval als je het vergelijkt met autokamperen of met de camper. Bovendien ben je je eigen motor. Je neemt dus minder mee. Maar mensen willen toch zo veel mogelijk luxe meenemen, dus wordt er flink geld uitgegeven aan lichtere uitvoeringen. Zo kost een goedkope slaapzak van twee kilo een paar tientjes maar wordt er voor een even warme slaapzak van één kilo flink meer geld betaald. Ook bij tenten heb je zoiets. Vijf kilo tent is niet duur. Een tent die de helft weegt en even groot is wel. Iets dergelijks geldt voor alles wat je meeneemt. Binnen het vlakke Nederland en de weinige delen van de wereld die ook vlak zijn maakt dat allemaal niet veel uit maar zodra de weg gaat klimmen merk je dat echt wel. Bedenk ook dat je in heuvel- of berggebied meestal zeker 80% van de tijd bezig bent met klimmen. Omlaag is meestal zo gepiept.
Daarom is het best raar als je bij Koga meer geld zou uitgeven voor iets dat nota bene zwaarder is dan de andere uitvoering.* Tenzij je die zware fiets nodig hebt omdat je zelf stevig last hebt van de zwaartekracht natuurlijk, maar dan heb je het over mensen die bijna twee keer zo zwaar zijn als jij.


*: bovendien hou je dan geld over om weer andere lichte zaken te kopen. Misschien kun je dan volstaan met minder tassen wat weer kilo's (en geld) scheelt. Misschien scheelt dat wel weer een voordrager. Dat scheelt ook kilo's en geld. Misschien ben je dan bij elkaar zo licht dat je een nóg lichtere fiets kunt kopen, of een flink goedkopere. Als ik jouw kilo's zie (70 kilo + 15/20) dan kun je met wat geluk met vrijwel elke redelijke fiets op pad.
Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie en uitleg!

Om heel eerlijk te zijn had ik mijn bagage wat onderschat. Na het opnieuw wegen en meerekenen van water en eten kom ik uit op iets boven de 30 kg. Maar ook dit zullen meeste fietsen waarschijnlijk gewoon aankunnen.

Bij nader inzien heb je gelijk, en is de nieuwe Worldtraveller wellicht wat overbodig. Heb je toevallig suggesties voor een fiets die je mij zou aanraden?
Ik heb zelf zitten kijken naar fietsen zoals de VSF TX-800, verglijkbaar qua onderdelen maar wel 5kg lichter.
Daantje1041 schreef:
vr 22 mar, 2024 17:20
Om heel eerlijk te zijn had ik mijn bagage wat onderschat. Na het opnieuw wegen en meerekenen van water en eten kom ik uit op iets boven de 30 kg. Maar ook dit zullen meeste fietsen waarschijnlijk gewoon aankunnen.
30 kg is wel veel, zeker omdat je met jouw lengte niet alles in de maat Large nodig hebt.
De fietsen kunnen het totaalgewicht goed aan, maar velen beginnen van 30 kg wel te zwabberen. Degelijke vakantiefietsen van vakantiefietsmerken kunnen het wel aan.
Er is vast wel te bezuinigen op jouw paklijst, qua items of qua gewicht per item.
Als je je lijst met gewichten plaatst krijg je vast tips. :D
Er zijn twee world travellers zoals eerder aangegeven, de zware nieuwe en de oude die ze dan classic noemen en die is dus lichter.

Denk prima keuze, maar ga er vooral eens op zitten en een proefrit mee doen.

Koga heeft hier een testcentrum voor, zie hun website.

Gr van ej
hoeksie schreef:
wo 20 mar, 2024 13:07
Ik vind de nieuwe Koga WT er mooi uitzien, maar uiteindelijk is ‘ie ook best zwaar. Het is een degelijke fiets, maar als er iets kapot zou gaan aan de achterdrager, dan kun je dat niet zomaar makkelijk zelf repareren. De drager is geïntegreerd in het frame.
Wat een achteruitgang... als er iets is waar ik niet van hou zijn het geintegreerde dragers/verlichting/spatborden. Form over function en vendor lock-in.

Verder, tweedehands lijkt me een serieus goed optie, Jje kan ook kijken bij andere merken als (bijvoorbeeld) Velo de Ville, die zijn qua prijs scherp en het merk bevalt mij heel erg goed. Je kan alles zelf configureren, je kan de L400 zo gek maken als je zelf wil. Rohloff+Gates+vaste vork is 3169,-
En met een ketting is het vast nog iets goedkoper. Dat bagagegewicht is echt erg veel, en daar zou ik zeker iets aan proberen te doen. Ik zelf fiets met iets van 12-15 kg, en dat gaat prima. Op echte expedities in koudere en minder bewoonde gebieden zou ik wel wat meer meenemen. Kijk hier eens voor wat inspiratie: https://fietsvakantie.home.blog/ Als ik weer wat tijd heb zal ik de site bijwerken, want de prijzen zijn bijvoorbeeld de laatste tijd opgelopen.
Zoals het nu lijkt stopt Koga met de WT classic... Kan je dus dadelijk alleen nog een E-bike bij ze kopen zonder motor, want dat is volgens mij de nieuwe Worldtraveller. Heel jammer.
Gisteren was in in "De Fietser" en daar stond de Classic nog. Zowel de WT Classic als de nieuwe versie opgetild en het scheelt gewoon écht veel qua gewicht.
Slow Moving Saddles schreef:
wo 20 mar, 2024 12:39
Leon schreef:
wo 20 mar, 2024 08:37
# Met jouw woonwerkkilometers zou ik wel voor een Rohloff gaan.
Ik denk dat een Rohloff naaf een beetje lastig wordt met een budget van €3000,00 :roll:
Tweedehands moet dat nog wel haalbaar zijn. Al is de keuze voor een man van 1,73 misschien wel wat beperkter.
jrwijnja schreef:
za 23 mar, 2024 12:15
Zoals het nu lijkt stopt Koga met de WT classic... Kan je dus dadelijk alleen nog een E-bike bij ze kopen zonder motor, want dat is volgens mij de nieuwe Worldtraveller. Heel jammer.
Een grote Koga dealer bevestigde laatst inderdaad dat deze uit de collectie gaat zodra de frames op zijn later dit jaar.
De Koga Worldtraveler 2023, mijn eerste serieuze kilometers gemaakt. Ik begrijp de discussie over dat deze fiets veel te zwaar is echt niet. Lekker wendbaar en trapt licht weg. De onderdelen van de bagagedrager zijn gewoon vervangbaar. Ik heb dit met de dealer besproken. Ik ben er ontzettend blij mee en vind het echt genieten om ermee tond te toeren. De fiets geeft me het gevoel van een mountainbike met een meer ontspannen zit. En dat klopt omdat je wat rechterop zit. Voor de lange ritten minder druk op de nek en schouders. Ik vind deze nieuwe Koga meer dan geslaagd en gewoon een dijk van een reis/toerfiets. 8)
Fijn dat je zo blij bent met je Koga WT!☺️
Waarom ik zoveel liever de Classic Signature zou kopen? Puur het gewicht. Maar wij willen straks dan ook gaan fietsen in Azië en Australië. En dan schelen die extra kilo’s toch wel als je gaat vliegen.

Ik denk dat als je niet vliegt je er (in ieder geval) minder last van zult hebben. Want inderdaad het is een super sterke fiets. Maar niet geschikt voor iedereen omdat iedereen andere wensen en doelen heeft. Persoonlijk denk ik dat Koga een enorme fout maakt als ze alleen met dit nieuwe model door zouden gaan.
Maar nogmaals, dat maakt deze WT niet ineens een slechte fiets, verre van zelfs.