Vraag naar aanleiding van deze discussie: is er eens goed onderzocht wat de motivatie is van de bezoekers om de Wereldfietserdagen te bezoeken? Zijn het daadwerkelijk mensen met een oude fiets in de schuur die wellicht ooit eens op fietsvakantie willen maar niet weten hoe? Of zijn het vakantiefietsers die eens wat verder willen, inspiratie zoeken voor een route of te befietsen land? Of is het een ons-kent-ons gezellige bijeenkomst met als extra motivatie om te gaan: wellicht ontdek ik nog wat nieuws? Welke doelgroep willen we bereiken?
Volgens mij waren beursbezoekers in de tijd dat ik er nog kwam altijd een mix van deze doelgroepen en nog meer. Dat maakte het ook leuk en maakte een beurs überhaupt mogelijk, want als je je maar op één van deze groepen richt vallen niet alleen de andere groepen af, maar ook een deel van de groep waar je je op richt, en dan worden de aantallen bezoekers snel laag. Mensen gaan denk ik niet naar een beurs voor precies één ding, ze willen ook stiekem buiten hun eigen lijntjes kijken. (om te concluderen dat het niets voor henzelf is )
Fietsers zijn ook net consumenten. Als die iets kopen willen ze kunnen kiezen uit veel. Veel consumenten zullen niet graag het goedkoopste item kopen, maar die goedkopere dingen moeten er wel zijn om voor zichzelf het idee te hebben dat ze niet het goedkoopste gekocht hebben. Dat laatste vinden ze fijn, niet het goedkoopste model kopen.
Wel vraag ik me af of er wel echte beginners naar beurzen kwamen. Dat heb ik zelf in den beginne ook niet gedaan. Maar ja, toen kom je nog bij de V&D terecht voor een fietskampeeruitrusting.