Door mijn ervaringen m.b.t. een nieuw achterwiel voor een Koga Miyata met velgremmen en de ontdekking dat naven van het type voor velgremwielen ondertussen schaars aan het worden zijn in vergelijking tot schijfremnaven ging ik nadenken over het voorwiel.
De fiets heeft een banddynamo wat verre van optimaal is. Een upgrade naar naafdynamo is een zinvolle optie. Ik zie dat naafdynamo's voor velgremwielen (met quick release as wat deze fiets heeft) er nog wel zijn maar dat schijfremnaven ook hier ver in de meerderheid lijken te zijn. Ik vroeg me daarom in eerste instantie af of het wellicht verstandig zou zijn om die upgrade te doen voordat dit type naafdynamo ook heel moeilijk verkrijgbaar zou worden.
Echter... toen realiseerde ik mij dat het misschien voor het achterwiel geen praktische optie was om daar op een (mechanische) schijfrem over te stappen omdat het frame daar niet voor gebouwd is, maar dat dit vóór, door ook een andere voorvork te nemen, eventueel een haalbare optie zou kunnen zijn. Dan heb je de grotere keuze in schijfremnaafdynamo's maar ook geen reden om die naafdynamo-upgrade op kortere termijn te willen doen. Niet vanwege de naaf tenminste maar misschien toch vanwege de voorvork? Een reguliere voorvork zonder toeters en bellen (vering) hoeft geen grote investering te zijn lijkt mij. Ik heb al eerder beschadigde voorvorken vervangen.
Nu ben ik er al wel achter dat er ook bij voorvorken het e.e.a. veranderd is in gangbare constructies. Ik zit natuurlijk gebonden aan de buisdiameter en lengte door het balhoofd, maar veel meer dan dat ook niet lijkt me.
Hebben mensen hier evt. ervaring met een dergelijke overstap van velgremvork naar schijfremvork? Op een wat oudere fiets als deze Koga Miyata Forest? Is daarvoor (nog) een geschikte vork verkrijgbaar? Zou misschien het mooist zijn als Koga daar zelf (nog) een geschikt vervangingsonderdeel voor zou hebben. Zijn er modellen (geweest) waarvan de schijfremvork op deze Forest zou passen? Als eventueel geschikte voorvorken ook schaarser aan het worden zijn dan is het de vraag wat de betere optie zou zijn qua naafdynamo-type.
Zijn er evt. andere overwegingen tegen (of voor, naast afwezigheid velgslijtage) zo'n overstap? De remkracht die via de vork op het frame wordt overgebracht zal niet wezenlijk anders zijn lijkt me. De 'interne' krachten in de vork wel door verschil in aangrijpingspunten. Zolang je geen dramatische vergroting van die remkracht creëert verwacht ik geen problemen. Of mis ik iets?
Ervaringen, inzichten en tips zijn welkom.
De fiets heeft een banddynamo wat verre van optimaal is. Een upgrade naar naafdynamo is een zinvolle optie. Ik zie dat naafdynamo's voor velgremwielen (met quick release as wat deze fiets heeft) er nog wel zijn maar dat schijfremnaven ook hier ver in de meerderheid lijken te zijn. Ik vroeg me daarom in eerste instantie af of het wellicht verstandig zou zijn om die upgrade te doen voordat dit type naafdynamo ook heel moeilijk verkrijgbaar zou worden.
Echter... toen realiseerde ik mij dat het misschien voor het achterwiel geen praktische optie was om daar op een (mechanische) schijfrem over te stappen omdat het frame daar niet voor gebouwd is, maar dat dit vóór, door ook een andere voorvork te nemen, eventueel een haalbare optie zou kunnen zijn. Dan heb je de grotere keuze in schijfremnaafdynamo's maar ook geen reden om die naafdynamo-upgrade op kortere termijn te willen doen. Niet vanwege de naaf tenminste maar misschien toch vanwege de voorvork? Een reguliere voorvork zonder toeters en bellen (vering) hoeft geen grote investering te zijn lijkt mij. Ik heb al eerder beschadigde voorvorken vervangen.
Nu ben ik er al wel achter dat er ook bij voorvorken het e.e.a. veranderd is in gangbare constructies. Ik zit natuurlijk gebonden aan de buisdiameter en lengte door het balhoofd, maar veel meer dan dat ook niet lijkt me.
Hebben mensen hier evt. ervaring met een dergelijke overstap van velgremvork naar schijfremvork? Op een wat oudere fiets als deze Koga Miyata Forest? Is daarvoor (nog) een geschikte vork verkrijgbaar? Zou misschien het mooist zijn als Koga daar zelf (nog) een geschikt vervangingsonderdeel voor zou hebben. Zijn er modellen (geweest) waarvan de schijfremvork op deze Forest zou passen? Als eventueel geschikte voorvorken ook schaarser aan het worden zijn dan is het de vraag wat de betere optie zou zijn qua naafdynamo-type.
Zijn er evt. andere overwegingen tegen (of voor, naast afwezigheid velgslijtage) zo'n overstap? De remkracht die via de vork op het frame wordt overgebracht zal niet wezenlijk anders zijn lijkt me. De 'interne' krachten in de vork wel door verschil in aangrijpingspunten. Zolang je geen dramatische vergroting van die remkracht creëert verwacht ik geen problemen. Of mis ik iets?
Ervaringen, inzichten en tips zijn welkom.