Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff flens support ring gebroken (op nieuwe MTB) - Forum Wereldfietser

Rohloff flens support ring gebroken (op nieuwe MTB)

Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten over het volgende. Ik zag gisteren tot mijn stomme verbazing dat de flens support ring van de naaf van mijn MTB met Rohloff gebroken is aan de niet-aandrijf kant. De flens van de naaf is verder in orde, en ook aan het wiel en spaken is verder niets te zien.

De fiets is ~5 maanden oud en er is misschien iets van 300 km mee gefietst. Ik heb twee andere fietsen met Rohloff naven, (beiden zonder die 'support ringen'), ik ben bekend met het euvel van scheurende naaf flenzen, maar van een gebroken 'flens support ring' heb ik nog nooit gehoord.

Nu kan de ring vervangen worden onder garantie, waarbij ik alleen het opnieuw spaken moet betalen. Nu valt dat bedrag op zich nog mee, maar ik zou allereerst de oorzaak willen achterhalen, en het roept bij mij een scala aan vragen op.

Het ziet er niet uit als er aan 1 kant van de naaf geen ring zit, maar verder zou ik 'm niet echt missen denk ik... Het is geen tandem, ik weeg lang geen 100kg, en dan nog helpt zo'n ring alleen tegen het eruit vliegen van je spaken op het moment dat de flens van je naaf toch al naar z'n grootje is. Aan de andere kant, het is een nieuwe fiets, het is een beetje bizar dat zo'n onderdeel zomaar kapot gaat, en zo snel ook, dat doet vermoeden dat het van begin af aan niet goed zat.

De ring is dwars doormidden, zo'n 10 mm van een spaak aan de bovenkant. De spaak (die van buiten naar binnen loopt) lijkt de ring naar binnen te drukken, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat de ring op dat punt naar boven is gekomen, en dat zal ermee te maken hebben dat de spanning van de ring af is door de breuk.

Maar goed, heeft iemand uberhaupt meegemaakt of gehoord van flens support ringen die breken?
Wat ik niet begrijp is waarom je het spaken zou moeten betalen. Je hebt iets gekocht en het gaat snel stuk. Dan heb je garantie.
Ik neem aan dat je de fiets gewoon bij een fietsenwinkel hebt gekocht?
Leon schreef:
do 22 feb, 2024 22:26
Wat ik niet begrijp is waarom je het spaken zou moeten betalen. Je hebt iets gekocht en het gaat snel stuk. Dan heb je garantie.
Ik neem aan dat je de fiets gewoon bij een fietsenwinkel hebt gekocht?
Ook dat ja, de FM mag het lekker regelen.
Foto van de situatie zou misschien zaken duidelijker maken.

Verder erg benieuwd naar merk/model fiets. Ook van je andere Rohloff-fietsen trouwens. Gebruik je die op een andere manier?

En verder lijkt het mij ook een puur garantiegeval.
Bedankt voor de reacties, en excuus voor de geheimzinnigheid, maar ik moet het gesprek nog aan gaan en wil dat proces niet verstoren.

De fiets is bij een FM gekocht, de FM heeft in samenwerking met de Rohloff importeur een reeks fietsen omgebouwd met een Rohloff naaf.

Mijn andere Rohloff fietsen zijn een toerfiets en een 26" MTB, beide met veel oudere naven (nr. ~61000 en ~152000, deze is geloof ik in de buurt van de 350000...). De laatste heb ik jaren geleden omgebouwd. Verder fiets ik op de MTB's vooral crosscountry en in mindere mate MTB routes in de buurt (Brabant), meer modder dan hoogtemeters, niks extreems.

Er zijn zover ik kan zien ook geen tekenen dat gebruik of belasting er iets mee te maken heeft, het wiel is recht, alle spaken zijn goed, niks te zien in de buurt van de breuk. Daarbij zou je denken dat die ringen pas belast worden als de flens van de naaf scheurt.

De remschijf zit er ook nog voor, dus een eventuele botsing met een steen of weet ik wat is praktisch onmogelijk zonder ook de remschijf zwaar te beschadigen, en dat merk je wel... ;-)

Los van de garantiekwestie zou ik graag begrijpen hoe het uberhaupt kan dat zo'n ring breekt, het enige wat ik kan bedenken is een defect in het materiaal, al dan niet ontstaan bij de montage.

Nog een aanvulling over de garantie, de kosten voor het overspaken zouden redelijkerwijs gelden als ik een losse naaf had gekocht. Dat is hier niet het geval aangezien ik een complete fiets gekocht heb. Het euvel moet dus gewoon onder garantie gerepareerd worden.
Hinkeling schreef:
vr 23 feb, 2024 00:15
Los van de garantiekwestie zou ik graag begrijpen hoe het uberhaupt kan dat zo'n ring breekt, het enige wat ik kan bedenken is een defect in het materiaal, al dan niet ontstaan bij de montage.
Een materiaaldefect lijkt me het meest logische, of zou misschien de FM de verkeerde set van ringen gekozen hebben?

Afhankelijk van het nummer op je Rohloff-naaf heb je een twee kleine ringen of een grote en een kleine ring nodig.

Van https://www.bikefeeling.nl/fietsonderho ... ngen-klein

Zie dit topic, het kan ook met de spaken te maken hebben.
Tientallen ringen gemonteerd, nog veel meer fietsen in mn handen gehad met die ringen maar nooit 1 gebroken gezien, eigenlijk ook al lang geen gebroken flensen meer nu er erg duidelijke eisen door Rohloff worden gesteld met welke spaken er gebruikt worden.
Dus ik vraag me af heeft de FM jouw wiel zelf gespaakt of Elan?
De wielen zijn door Elan gespaakt, en dat zal wel goed gebeurd zijn, een geval van pech denk ik. Het wordt in orde gemaakt, het garantie verhaal berustte op een misverstand.

Zie de bijgesloten foto's, bedankt voor de reacties :)

Bijlagen

Hinkeling schreef:
zo 25 feb, 2024 20:05
De wielen zijn door Elan gespaakt, en dat zal wel goed gebeurd zijn, een geval van pech denk ik. Het wordt in orde gemaakt, het garantie verhaal berustte op een misverstand.

Zie de bijgesloten foto's, bedankt voor de reacties :)
Als Elan ze gespaakt heeft is het goed gebeurt met de juiste spaken en spaakpatroon en juiste spanning, is ook te zien op de foto, fijn dat het gewoon onder garantie wordt opgelost, had je FM het niet gedaan had Elan het zeker wel gedaan.
Wanneer ik dit lees wordt ik wel erg nieuwsgierig.
Hoe kan een flens support ring breken zonder dat de naafflens is gebroken? Of is deze lokaal vervormd?
Wanneer ik je laatste foto zie staat de breuk namelijk flink ver open. Dat suggereert dat de omtrek van je naafflens op één of andere manier is toegenomen.
Ik zie dat een gedeelte van het breukvlak onder een hoek van 45 graden staat, de hoek die typisch is voor een breuk bij vervorming op grote kracht. Maar ik ben geen specialist en ik zie niet alles.
Ik denk dat we er niet achter gaan komen.