Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat is misschien iets te sterk uitgedrukt, maar met deze kennis in het achterhoofd zou ik wel nog kritischer naar sommige dingen kijken.Slow Moving Saddles schreef: ↑wo 07 feb, 2024 20:43Ben even nieuwsgierig… zouden jullie de beslissing om een Koga te kopen hierdoor laten beïnvloeden?
Het enige wat van Koga komt is het frame en dat wordt echt niet in Heerenveen gemaakt. De onderdelen in elkaar schroeven kunnen ze ergens anders ook wel. Sowieso verstandig het werk naar de mensen te brengen i.p.v. de mensen naar het werk.Dan moet een fiets toch ook wel lukken?
Nu er een nieuwe pensioenwet gaat komen zouden we eens kunnen gaan nadenken. Zou er een manier zijn om het geld in het bedrijf te houden in plaats van naar de aandeelhouder.Senior2 schreef: En de ervaring met private equity bedrijven heeft geleerd dat dit toch wel is wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.
Ik ben blij dat je hier 2 aparte zinnen van maakt.WimB schreef: ↑do 08 feb, 2024 11:23Nu er een nieuwe pensioenwet gaat komen zouden we eens kunnen gaan nadenken. Zou er een manier zijn om het geld in het bedrijf te houden in plaats van naar de aandeelhouder.Senior2 schreef: En de ervaring met private equity bedrijven heeft geleerd dat dit toch wel is wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.
Dat klopt inderdaad. Ik weet nog dat “wij” een jaar of twintig of zo geleden langzaam in de gaten kregen dat het fabriekswerk stilletjes steeds meer naar landen als bijvoorbeeld China en Vietnam werd verplaatst. Om onszelf een beetje in slaap te sussen verzonnen we de twee termen “kennis-economie” en “maak-economie”. Iets in de geest van “laat die domme Chinezen de dingen maar produceren, dan doen wij het lucratievere denk-en ontwikkelwerk wel”.
Overigens is Gerrit Gaastra aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs bij de idworx-stand, dichtbij de stand van de Wereldfietser met het tentenveldje.De Vakantiefietser schreef: ↑vr 16 feb, 2024 09:50Wij als Signature dealer (en inderdaad de grootste dealer ter wereld), maken ons ook een beetje zorgen.
Maar dat heeft meer met lange levertijden van Koga te maken. Vandaar wij tegenwoordig het gelijkwaardige merk Maxx voeren met levertijden van 2 tot 4 weken. Maxx bestaat al 30 jaar. Want als ondernemer wil ik niet van een of twee merken afhankelijk zijn.
Ik vind het jammer dat Koga productie naar het buitenland verdwijnt, maar ik hoop dat dit de kwaliteit van de afmontage naar een hoger pijl brengt.
Bij Koga zijn wij altijd langer bezig met alles goed te monteren in vergelijking met een Santos of idworx. (i.e. andere boutjes, verkeerd gemonteerde onderdelen goed monteren, likje montagpasta, spaakspanning extra goed controleren, draadjes beter wegwerken etc.). Het snelle -slordige- monteren in Heerenveen verklaart voor een deel het prijsverschil tussen de merken.
Ik sprak afgelopen week de zoon van de oprichter van Koga (Gerrit -idworx- Gaastra is de zoon van Andries Gaastra). Die vertelde dat het Andries echt pijn heeft gedaan dat Koga zo verandert. Meer kun je persoonlijk aan Gerrit vragen op woensdagavond 27 maart op onze jaarlijkse idworx avond.
Hier kun je het interview nalezen dat ik ooit met Andries heb gehouden (Hij kwam toen met zijn fotoalbums naar de Westerstraat)
https://www.vakantiefietser.nl/201001/i ... hter-koga/
Grappig. Wij staan zaterdag en zondag op het tentenveldje, met onze Gaastra Fyts 4.14. Dat zijn de eerste 2 exemplaren die in NL zijn geleverd, is mij verzekerd (Veenendaal). Begin 2012. Met die van mij heb ik inmiddels bijna 58.000 km gefietst. Afgelopen najaar nieuwe velgen (en spaken) ivm rem-slijtage.bert sitters schreef: ↑vr 16 feb, 2024 13:05
Overigens is Gerrit Gaastra aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs bij de idworx-stand, dichtbij de stand van de Wereldfietser met het tentenveldje.
8<
Zou dat laatste waar zijn; vast, maar stelt het iets voor? Natuurlijk scheelt het iets, maar hoeveel montage-uren bespaart de fabrikant door het slordig te doen? Een heel uur? Dat lijkt me al stug. Als we één montage-uur in een fabriek 100 euro noemen dan is het verschil in kostprijs* af Heerenveen dus 100 euro. Het verschil zou ook veel minder kunnen zijn.De Vakantiefietser schreef: ↑vr 16 feb, 2024 09:50Bij Koga zijn wij altijd langer bezig met alles goed te monteren in vergelijking met een Santos of idworx. (i.e. andere boutjes, verkeerd gemonteerde onderdelen goed monteren, likje montagpasta, spaakspanning extra goed controleren, draadjes beter wegwerken etc.). Het snelle -slordige- monteren in Heerenveen verklaart voor een deel het prijsverschil tussen de merken.
Perfect idee. Waarschijnlijk zijn we te welvarend voor geworden. Als ik bij ons in het dorp voor de PLUS ga staan en ik vraag aan de mensen die daar naar binnen gaan "kunt u een band plakken".