Hallo
Wij overwegen om een elektrische longtail te leasen of zelf aankopen. Wij hebben al een 3 wielen bakfiets en zouden de longtail als toevoeging erbij willen nemen.
Naast het dagelijks gebruik (kinderen naar schoolkrengen en verder fietsen naar het werk) zouden we er ook mee op vakantie willen gaan. Dat deden we voorheen altijd met de bakfiets maar de motor is niet sterk genoeg om in heuvelachtig gebied te fietsen.
Daarom is het belangrijk dat de motor op de longtail sterk genoeg zijn.
we hebben zelf twee kinderen van 2 en bijna 6 jaar.
Als we er een zouden aankopen dan denken we aan de longtail van de decathlon. De r500e. Dit voornamelijk vanwege de prijs en standaard uitrusting. Wat ons zou tegenhouden om die fiets aan te kopen is het feit dat je enkel bij decatlon terecht kunt voor onderhoud. Zeker in de garantie periode toch. En daarnaast heeft de fiets een achterwiel motor. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn voor de kracht. Mijn oude Sparta had ook een achterwiel motor en trok mij en de fietskar van 40kg makkelijk een berg op van 9%. Maar ik twijfel of de motor van de longtail ook die zelfde output kan geven.
bij leasen denken we aan een duurde prijsklasse. Eventueel de bike43 longtail. Deze omdat het bagagerak langer is dan de andere fietsen en er een "voetbakje" onder zetzadel zit. Er kunnen ook 3 kinderen achterop wat handig is als we kinderen moeten vervoeren op school. Het voetbakje onder het zadel is dan bedoelt voor de voetjes van het kindje dat helemaal vooraan zit. Bij vakanties zou dit eventueel een handige extra opberg ruimte kunnen zijn waar de kinderen hun eten en drinken in kunnen zetten.
De bike43 longtail komt met een paar opties.:
Motor van Shimano (standaard) of van Bosch (cargo line 85nm)
nexus 5 versnellingen (standaard) of enviolo heavy duty of envious automatiq
Bij de Nexus versnellingen zitten er schijfremmen op met 2 zuigers en bij de envilo zijn het remschijven met 4 zuigers
We blijven onze bakfiets ook behouden voor grote boodschappen en dagelijks gebruik. toch hebben we voor de longtail wat dezelfde eisen in gedachte als voor de bakfiets. Boodschappen kunnen doen met 2 kinderen en grote boodschappen zonder kinderen bijvoorbeeld.
Wat ik goed vind aan beide fietsen is dat ze een klein achterwiel hebben en een groot voorwiel. Door het kleine achterwiel blijft het gewicht laag. Vrienden van ons hebben een Reise & muller longtail met ook achteraan een groot wiel. Wanneer ik daarnaast fiets en er 2 kindjes achterop zitten zie ik dat ze het lastig hebben om de fiets onder controle te houden. Echt gemakkelijk fietsen is dat niet.
De bakfiets die bij nu hebben is van babboe. een relatief goedkoop merk dat goedkope onderdelen gebruikt. We fietsen daar nu al ongeveer 6 jaar met volle tevredenheid mee. Daarom denken we dat de "goedkope" longtail van de decatlon ons ook wel zal bekoren op kwalitatief vlak. Maar ondanks ik een voorstander ben van de achterwielmotor denk ik dat het in dit geval toch verstandiger is om een middenmotor te nemen. Simpelweg omdat deze meer kracht kan leveren op laag toerental en op stijle hellingen.
online lees ik dat de tern r14 momenteel de beste longtail fiets is voor lange afstanden. Maar deze heeft een vanaf prijs van over de 9000 euro. En daar moet je dan nog wel wat accessoires bij kopen om je kinderen mee achterop te krijgen. Die optie valt dus sowieso weg
Wij overwegen om een elektrische longtail te leasen of zelf aankopen. Wij hebben al een 3 wielen bakfiets en zouden de longtail als toevoeging erbij willen nemen.
Naast het dagelijks gebruik (kinderen naar schoolkrengen en verder fietsen naar het werk) zouden we er ook mee op vakantie willen gaan. Dat deden we voorheen altijd met de bakfiets maar de motor is niet sterk genoeg om in heuvelachtig gebied te fietsen.
Daarom is het belangrijk dat de motor op de longtail sterk genoeg zijn.
we hebben zelf twee kinderen van 2 en bijna 6 jaar.
Als we er een zouden aankopen dan denken we aan de longtail van de decathlon. De r500e. Dit voornamelijk vanwege de prijs en standaard uitrusting. Wat ons zou tegenhouden om die fiets aan te kopen is het feit dat je enkel bij decatlon terecht kunt voor onderhoud. Zeker in de garantie periode toch. En daarnaast heeft de fiets een achterwiel motor. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn voor de kracht. Mijn oude Sparta had ook een achterwiel motor en trok mij en de fietskar van 40kg makkelijk een berg op van 9%. Maar ik twijfel of de motor van de longtail ook die zelfde output kan geven.
bij leasen denken we aan een duurde prijsklasse. Eventueel de bike43 longtail. Deze omdat het bagagerak langer is dan de andere fietsen en er een "voetbakje" onder zetzadel zit. Er kunnen ook 3 kinderen achterop wat handig is als we kinderen moeten vervoeren op school. Het voetbakje onder het zadel is dan bedoelt voor de voetjes van het kindje dat helemaal vooraan zit. Bij vakanties zou dit eventueel een handige extra opberg ruimte kunnen zijn waar de kinderen hun eten en drinken in kunnen zetten.
De bike43 longtail komt met een paar opties.:
Motor van Shimano (standaard) of van Bosch (cargo line 85nm)
nexus 5 versnellingen (standaard) of enviolo heavy duty of envious automatiq
Bij de Nexus versnellingen zitten er schijfremmen op met 2 zuigers en bij de envilo zijn het remschijven met 4 zuigers
We blijven onze bakfiets ook behouden voor grote boodschappen en dagelijks gebruik. toch hebben we voor de longtail wat dezelfde eisen in gedachte als voor de bakfiets. Boodschappen kunnen doen met 2 kinderen en grote boodschappen zonder kinderen bijvoorbeeld.
Wat ik goed vind aan beide fietsen is dat ze een klein achterwiel hebben en een groot voorwiel. Door het kleine achterwiel blijft het gewicht laag. Vrienden van ons hebben een Reise & muller longtail met ook achteraan een groot wiel. Wanneer ik daarnaast fiets en er 2 kindjes achterop zitten zie ik dat ze het lastig hebben om de fiets onder controle te houden. Echt gemakkelijk fietsen is dat niet.
De bakfiets die bij nu hebben is van babboe. een relatief goedkoop merk dat goedkope onderdelen gebruikt. We fietsen daar nu al ongeveer 6 jaar met volle tevredenheid mee. Daarom denken we dat de "goedkope" longtail van de decatlon ons ook wel zal bekoren op kwalitatief vlak. Maar ondanks ik een voorstander ben van de achterwielmotor denk ik dat het in dit geval toch verstandiger is om een middenmotor te nemen. Simpelweg omdat deze meer kracht kan leveren op laag toerental en op stijle hellingen.
online lees ik dat de tern r14 momenteel de beste longtail fiets is voor lange afstanden. Maar deze heeft een vanaf prijs van over de 9000 euro. En daar moet je dan nog wel wat accessoires bij kopen om je kinderen mee achterop te krijgen. Die optie valt dus sowieso weg