Of het een goed idee is om te laden met een omvormer via je naafdynamo hangt onder andere af van je fiets, je gekozen omvormer, je laadwensen, je routes en je verblijfplaatsen onderweg.
Goedkope naafdynamo's hebben relatief veel weerstand zodra ze stroom moeten leveren. Dat is natuurlijk niet zo erg als je er af en toe een stukje mee door het donker gaat rijden, maar als je de hele dag electronica ermee wil opladen dan is het toch een beetje een extra rem. Onder andere de betere dynamo's van Shimano, de Shutter Precision, Supernova, en Son hebben hier een stuk minder last van. Al moet die stroom wel opgewekt worden, en da's niet gratis maar levert altijd wel wat weerstand op
Ook moet er een omvormer tussen om opladen mogelijk te maken, zoals ook al geschreven in de link naar de website van Bike4Travel. Welke omvormer gekozen wordt maakt ook nog uit. Bij welke snelheden die je fietst laadt deze, en wat is daarbij dan de oplaadsnelheid? Zit er een buffer-accu in voor als je die snelheden fietsend niet haalt of bijvoorbeeld even stil staat voor een verkeerslicht? En wat is de capaciteit van die buffer-accu dan? Zoals hierboven al gezegd heb je meerdere mogelijkheden. Zoals onder andere de E-Werk en USB-Werk van Busch&Müller, de Cycle2Charge, The Plug van Cinq, de Appcon, de Lumicon, de Forumslader en ook koplampen met USB laadmogelijkheid van bijvoorbeeld Axa. En alles wat ik nog vergeten ben
Hoeveel je ermee op kunt laden heeft zo z'n limieten. Als je je GPS apparaat, laptop, e-reader, tablet, smartphone, drone én videocamera ermee wil opladen dan is dat bij elkaar best aardig wat. Ook het specifieke gebruik van die apparaten telt nog mee. Een los GPS-apparaat voor navigatie is meestal zuiniger dan smartphone navigatie qua energieverbruik. Maar ook navigeren met een smartphone kun je minder dorstig maken, zo is deze vaak veel zuiniger op vliegtuigstand. Voor navigatie kun je naar vliegtuigstand+GPS en een off-line kaart. Als constant het smartphonescherm aanstaat op maximale helderheid scheelt dat ook in vergelijking tot af en toe het scherm uitzetten in bijvoorbeeld een lange klim of bij bijvoorbeeld een lang stuk weg zonder afslagen volgen.
Je routekeuze doet ook nog mee, ga je hele dagen klimmen? Is je route dusdanig veel offroad dat er misschien wel delen gelopen moeten worden? Met lage snelheden wordt er minder tot zelfs niet opgeladen. En ook met maar weinig kilometers op een dag is er natuurlijk maar relatief weinig tijd om je electronica al fietsend op te laden.
Waar je verblijft maakt ook nog uit. Heb je elke dag een stopcontact tot je beschikking in hotel, B&B of camping of wordt het veelal wildkamperen?
Allemaal variabelen die zorgen dat ieder een eigen afweging maakt.
Zelf heb ik een hele tijd met twee powerbanks gereden. Twee kleinere powerbanks met snellaad mogelijkheid tegelijk laden gaat zo sneller dan bij 1 powerbank (-: Opladen van powerbanks gaat tegenwoordig best rap, zeker als je zorgt dat je een powerbank hebt die je kunt snelladen, een goede adapter voor in het stopcontact hebt en een setje goede laadkabels. Zo zou je bijvoorbeeld tijdens lunch of diner in horeca twee powerbanks en smartphone tegelijk op kunnen laden en het zelfs wildkamperend smartphonenavigerend best een tijd uit kunnen houden.
Tegenwoordig ben ik veelal wildkamperend onderweg met Son naafdynamo, Forumslader en een powerbank erbij. Zo heb ik niet meer dat de teruglopende accuprocenten van m'n smartphone, die ik gebruik voor navigatie, samen met steeds leger wordende powerbanks me 'dwingen' richting een stopcontact eens in de paar dagen.
Maar als je (bijna) elke nacht een stopcontact binnen handbereik hebt, lekker een powerbank scoren. En als je het niet met die ene powerbank redt voor een dag met al je electronica, een tweede powerbank erbij. Even je emailadres erop schrijven met een watervaste stift maakt zo'n powerbank misschien net iets onaantrekkelijker voor als je 'm zonder toezicht een nachtje gaat laten laden in bijvoorbeeld een toiletgebouw op een camping. Ook is met een hele nacht laden de laadsnelheid waarmee je de powerbank op kunt laden niet van belang, je hebt dan toch tijd genoeg. En mocht een powerbank toch gestolen worden of kwijtraken, is een vervangend exemplaar op heel veel plaatsen onderweg natuurlijk ook te koop.
Mocht je plannen hebben te gaan vliegen met je fiets&bagage, let wel even op de maximale accucapaciteit die je mee mag nemen op je vlucht.