door
Anders » zo 14 jan, 2024 21:09
Ik heb de camino een jaar geleden gelopen. Het was de eerste keer dat het echt weer op gang kwam na Corona. Het was in Spanje (in september) wel flink "vechten" voor een slaapplek bij de hostels, en niet meer zoals voorheen dat je overal aan kon komen waaien. Hou er dus rekening mee dat je een beetje vooruit moet plannen en moet reserveren. In Frankrijk is het volgens mij een stuk rustiger. Het is wel een geweldige route, ik vind het Frankrijk vanaf Le Puy naar de Pyreneeën echt prachtig. Het onmoeten van anderen in de auberges is iets persoonlijks of je dat ligt of niet, ik vond dat zelf echt geweldig en bijna verslavend. alle ontmoetingen, alle verhalen, de hartelijkheid en warmte die je overal ontmoet, het samen eten... Het is heel wat anders dan wanneer je op een camping staat met je kleine tentje tussen de caravans waar iedereen 's avonds achter de tv duikt.
Wt betreft Rome, ik ben in 2013 "met Benjamine" naar Rome gefietst. Later heb ik de Alpenoversteek van Reitsma ook voor een groot deel gefietst. Als je voor de eerste keer zo'n tocht doet, zou ik je zeker adviseren om inderdaad een vooraf uitgestippelde route van Benjamine of Reitsma te doen. Die hebben er allebei heel veel energie ingestoken en leiden je allebei langs hele mooie plekjes. Ik heb het idee dat de Alpenoversteek van Reitsma (de Reschenpass) wat makkelijker is dan de Splugenpass van Benjaminse. Beiden zijn schitterend.
Het voordeel van een route van iemand anders kiezen, is dat de route je verrast. Ik ben later mijn eigen routes gaan uitstippelen (via cycle.travel). De voorpret is geweldig, maar tijdens het fietsen weet je precies wat je tegen gaat komen omdat je het zelf hebt uitgezet. Bij Benjaminse werd ik bijvoorbeeld totaal verrast door de Civita di Bagnoregio, een stadje op een puimsteenrots, waar je opeens langsfietste. Die magie van verrassing maak je minder mee als je je eigen route maakt.