Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe naven invetten - Forum Wereldfietser

nieuwe naven invetten

dag mensen, ik heb op het forum gelezen dat shimano zijn naven slechts invet om deze te bewaren. Wil je ermee gaan rijden dan moet je ze extra invetten.


ik vraag me af wat jullie van de volgende weerlegging vinden ?

De reden is dat de onderdelen in de naaf dan soepeler draaien.

ik kijk daar toch redelijk van op

jullie ?
Wat bedoelje precies? Als je de naven monteerd in een wiel is het toch logisch dat je je naven inclusief cups en kogeltjes invet.
Vet voor opslag is wat anders dan lagervet

dat dacht ik ook, maar er zijn dus mensen die zeggen dat ze het weinig vet dat er standaard inzit, niet aanvullen omdat hij dan "lichter" zou draaien.

ik val eigenlijk achterover als ik dat lees :shock:
fillemon schreef:De reden is dat de onderdelen in de naaf dan soepeler draaien. ik kijk daar toch redelijk van op.
Bij elke bewering met een vergelijkende term dien je je af te vragen of dat kwantitief steekhoudend is. Van wie die bewering afkomstig is, is niet relevant, zelfs al zou de bewering van mij komen :wink:
Leon

wat bedoel je leon, : of je wel kan nameten of er een verschil is tussen een goed ingevette as en een niet ingevette as.

Wat als die bewering komt van een fietsenmaker, dan kijk je even op
ik toch.
fillemon

fillemon schreef:dat dacht ik ook, maar er zijn dus mensen die zeggen dat ze het weinig vet dat er standaard inzit, niet aanvullen omdat hij dan "lichter" zou draaien.

:shock:
Als licht*) lopen belangrijk is moet je het vet verwijderen en vervangen door olie. Als je wil dat de de naaf niet bij de eerste drup water de geest geeft kun je beter meer vet gebruiken.

*) ook beroerde naven lopen licht, lagers zijn nu eenmaal efficient. Zelfs een significante verbetering in de lagerwrijving maakt op het geheel van de hele fiets nauwelijks wat uit. Je kunt je beter druk maken over luchtweerstand, de weerstand van de banden en de efficientie van de ketting,

Dan is mijn vraag welk vet, want ook daar verschillen de meningen over.

Mario

dat is waar, maar ik wil eens zien hoeveel extra weerstand dat genereert.
dik vet, olie, of bijna droog.

zoals je schrijft m-gineering: wat maakt dat uit op een totaal. Zeker niet als ge gepakt en gezakt ben. het is niet dat we op de overdekte piste die laatste tiende van een seconde eruit moeten krijgen. Voor fietsen die moeten dienst doen als wereldfiets vind ik persoonlijk dat er genoeg inmoet. anders is het na een 1000km knarsen.

de weerstand zit onmiddellijk op de naaf, nieuw ingevet voel je dat wel wat, als je het wiel in je hand ronddraait, maar eens in het frame, en banden opgeblazen, is de massa van de band al genoeg om dat serieus te verminderen. Na 10km is het vet toch al wat meer verdeeld.

m-gineering schreef: Als licht*) lopen belangrijk is moet je het vet verwijderen en vervangen door olie. Als je wil dat de de naaf niet bij de eerste drup water de geest geeft kun je beter meer vet gebruiken.
In lagers hoort schoon lagervet. Het lager moet dus af en toe worden gereinigd en opnieuw ingevet. Door insijpeling van water + vuil wordt het vet tijdens het rijden afgebroken tot een soort vuile "mayonaise", die onvoldoende smeert.

Olie smeert niet efficiënt in lagers. Het wordt door de zeer hoge druk op het piepkleine contactvlak tussen kogel en conus weggedrukt. Daardoor komt het lager "droog" te staan en verhoogt de wrijvingsweerstand en de temperatuur. Uiteraard versnelt dan de slijtage.

Hetzelfde verhaal geldt voor de ketting. Olie is niet geschikt voor de hoge contactdruk die heerst tussen ketting en tandwiel. Vet blijft gewoon beter zitten.

ik heb op het forum gelezen dat shimano zijn naven slechts invet om deze te bewaren. Wil je ermee gaan rijden dan moet je ze extra invetten.
Er zijn meedelanders die het liefst alle holle ruimtes vol proppen met vet. Hoe meer hoe beter. Er zijn Japanners/Chinezen die genoeg vet gebruiken om alleen het lager te smeren. Dat is erg weinig, als je bij de eerste groep vetaanhangers behoort.

De hogedrukspuit of nog erger, stoomreiniger laten niet veel vet achter op je lager na een "schoonmaak beurt" . Zeker niet, als je de hoeveelheid vet volgens de shimano norm in je as hebt zitten.

Bij gewoon gebruik verdunt het vet ook door inwerking van vocht. Hoe meer vet, hoe minder effect het vocht heeft.

Wat is veel en wat is weinig. Ik "droog" een nieuwe Shimano ketting altijd af met oplosmiddel. Veel te vet.

Als ik een lager van nieuw (origineer Shimano) vet voorzie, doe ik er net even iets meer in dan er in zat. Zeker bij de afdichtingen die nooit helemaal dicht zijn. Ik ben ook Medelander :roll:

Overigens kun je beter regelmatig je afdichtingen vervangen of invetten dan extra vet op je lagers doen. :idea: Als het niet vies wordt gaat het vet veel langer mee en slijt de lager veel minder.
dat shimano zijn naven slechts invet om deze te bewaren
Is wel een mooie quote. Die heb ik niet eerder gehoord. VET man!

Het wordt door de betreffende fabrikant afgeraden om een SON naafdynamo te demonteren om de lagers te smeren. Deze zouden onderhoudsvrij zijn. Tja, ik durf een deze dynamo dan ook niet uit elkaar te halen. Bang tot ik iets kapot maak. Dus maar hopen dat dit verhaal klopt :wink:.

Er zijn twee soorten naven, en allebei kunnen goed zijn. De eerste is die met industrielagers (sealed bearings), en daar hoef en kun je niets anders aan onderhouden dan heel simpel het hele lager vervangen. Voor wie niet van onderhoud houdt is dit de ideale oplossing. Veel speciale (en dure) naven gebruiken dit principe.
Het andere type is dat van de naven met cup en conus lagers. Hier moet je wel om de zoveel tijd de kogeltjes vervangen, en de boel in het vet zetten. Als een fabrikant grote series produceert (denk aan de grote Sh..., maar ook klassieke Campagnolo naven) dan is dit goedkoper te maken.
Ik heb een hekel aan onderhoud, dus geef mij maar industrielagers. Voor een SON en achter een Rohloff geeft je op olieverversen bij de Rohloff naaf na zeker 50000 km ongestoord lopende naven waar je verder niets aan hoeft te doen. Kies een goed balhoofd en een goede trapas, en een hoogwaardig voortandwiel en je hebt nauwelijks nog groot onderhoud. Dat spaart ergernis en geld.
Wil je minder investeren, zet de Shimano cup en conuslagers dan gewoon goed in het vet. Ook dat gaat heel lang mee.
Wim

van son kan ik dat geloven. maar ik heb een shimano dynamo, ik denk niet dat daar industrie lagers inzitten.

willem, dat is duidelijke praat, maar heb gezien dat je ook industrie lagers kan invetten. maarja dat is nog meer werk, nuja, zoiets hoef je dan ook niet snel te doen.

ik vind het gewoon zot dat fietsenhandelaars zeggen dat een shimano naaf geen extra vet behoeft omdat ze dan lichter lopen. zeker niet als je gerenomeerd merk koopt dat "hand gebouwd" wordt, en de wielen terpleke in elkaar gezet, vraag dan gewoon 10 euro meer, dan betaal ik dat toch gewoon, nu moet ik zelf een splinternieuwe fiets gaan uit elkaar halen omdat het bedrij dat niet heeft gedaan. sneu.

hartelijk bedankt.

Een Shimano naafdynamo heeft inderdaad geen industrielagers. En ja, je kunt industrielagers ook extra vet geven, maar mij lijkt dat weinig zinvol. Het grote voordeel is nu juist dat je ze meestal heel makkelijk en voor weinig geld kunt vervangen als ze de geest geven. Plop een stel nieuwe erin, en klaar is Kees.
Ik ben het helemaal eens met je opmerking over een fietsenboer die met het smoesje komt over lichter lopende naven die niet extra in het vet gezet zijn. En zoals al eerder is gezegd: de lagerweerstand is bij een fiets zo gering dat het echt geen zin heeft je daarover druk te maken.
Om dat laatste wat te onderbouwen een link naar een artikel in het prachtige Vintage Bicycle Quarterly, met een test van diverse naafdynamo's: http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.pdf Je kunt daar aflezen dat een doorsnee voornaaf (met industrielagers) bij 20 km/u ongeveer 0,2 watt weerstand oplevert. Ter vergelijking: ik kan de 5 watt die mijn SON *met licht aan* bij die snelheid vraagt net merken als ik het licht aanschakel (een doorsnee vakantiefietser schijnt op de vlakke weg zo'n 50 watt aan inspanning te leveren). Ik denk niet dat ik de ongeveer 1 watt die mijn SON me kost *ook als het licht uit is* ooit zou kunnen merken, al zou ik er de Tour de France niet mee willen rijden.
Wim

Helemaal juist. Je kan beter regelmatig je banden correct op druk houden en je ketting gesmeerd houden dan je druk te maken over een lagertje.

Hoeveel km zou je gemiddeld kunnen fietsen met die industrielagers die in een SON naafdynamo zitten? 25000, 30000 of 50000??????????? :roll:
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Hoeveel km zou je gemiddeld kunnen fietsen met die industrielagers die in een SON naafdynamo zitten? 25000, 30000 of 50000??????????? :roll:
Groetjes, Roger.
steek je linker hand in kokend water, je rechter in bevroren zout water. je hebt het dan -GEMIDDELD- comfortabel ;)

kilometers zeggen niet zo veel: 10 km door asdiepe pekel en dan zeiknat wegzetten in een vochtig hok is erger dat 10.000 km in de zon fietsen. Maar wat mij betreft gaan ze lang genoeg mee. om er een -gemeen- getal aan te hangen: ik schat 5 a 10 x zo lang als een modern bracketlager :D

Dat is mooi :D . Deze redenering van Marten zit m.i.z. wat in. Een SON is, dacht ik, niet 5 tot 10 keer zo duur als de duurste Shimano naafdynamo. Dus is dit een mooie investering geweest op mijn confectiefiets, en zeker het overwegen waard voor die gene die overweegt een nieuwe fiets of naafdynamo aan te schaffen. Als je dan ook nog eens naar het rendement kijkt en het onderhoudsvriendelijke, is dit toch een mooi stukje techniek!!!
Roger.

Heb zelf 2 soorten lagervet. Het ene is het origineel lagervet van Shimano zelf, het andere is het klassieke 'dik' lagervet (merk Eurol). Vraagje voor de kenners, welk vet is nou eigenlijk het beste voor de naven ?
Vraag me trouwens ook af of er een kwaliteitsverschil is in kogeltjes. Shimano, Weltite, maakt het iets uit ?
Ik ben van nature beetje skeptisch ...
Het valt me op dat iedereen de kreet 'industrielager' gelijk stelt aan 'enorm goede kwaliteit'. Maar industrielager betekent alleen dat het lager volgens vastgestelde specificaties is geproduceerd. Er zijn ook "waardeloze" industrielagers die volledig aan de specificaties voldoen. Die lagers zijn niet echt waardeloos natuurlijk, ze zijn gewoon gemaakt volgens lagere normen omdat ze bedoeld zijn voor lichte toepassingen.

Dus als er staat 'met industrielager' hoeft dat nog helemaal niet te betekenen 'supersterk'.