Ha,
Ik heb sinds een tijdje een tik die ik voel (ik kan hem niet horen) die lijkt te komen uit de aandrijflijn. Ik ben reuze benieuwd of jullie nog tips, ideeën of ervaring hebben die mij verder kunnen helpen. Ik heb qua onderzoek vooral eerdere berichten op dit forum en de site van M-Gineering gebruikt.
Beschrijving van de 'tik'
Locatie: Soms links, soms rechts, wisselend in hardheid.
Pedaalslag: De tik lijkt niet op een 'vast' punt in de pedaalslag te zitten. Soms is het bij het omhoogkomen van de trapper, soms is het bij het kracht zetten. De tik is niet elke pedaalslag aanwezig en er is geen regelmaat in te ontdekken. Soms is hij er twee keer op rij en soms 10 keer niet.
Opwekken: Ik kan de tik niet opwekken, bv. door de trappers met mijn handen te draaien of zonder ketting te draaien.
Wat heb ik al geprobeerd?
- Trapas: De trapas lijkt geen speling te hebben en heb ik nogmaals extra goed vastgezet en ingevet. Wel heb ik deze 3 weken geleden vervangen doordat er destijds wel speling op zat. Het is voor mij lastig geen causaal verband te zien, dus de volgende stap is deze door een fietsenmaker nogmaals laten vervangen/nakijken.
- Trappers: De trappers heb ik op proef verwisseld, hoewel er geen speling in leek te zitten.
- Zadel: De tik komt niet vanuit de zadel/zadelpen, hij is ook aanwezig bij het staan op de trappers.
- Stuur/Balhoofd: De tik lijkt niet vanuit het balhoofd/stuur te komen, hier zit geen speling op en hij is ook aanwezig bij zonder handen fietsen.
- Ketting: De ketting is denk ik halverwege zijn leven, is volledig schoongemaakt maar ook dit heeft geen effect gehad.
- Achterwiel opnieuw ingeplaatst en schroefdraad ingevet
Verder ter info:
De aandrijflijn bestaat uit een BB-UN300 BSA 73mm 122,5mm trapas, een VBC White Industries crankstel, een KMC ketting van 2000km oud, een Rohloffnaaf (olie 1500km/1,5 maand oud) met splined tandwiel + kettingspanner. Dit alles gemonteerd in een stalen frame van 2 jaar/ 10.000km oud.
Mijn concrete vragen:
- Heeft iemand nog een idee waar de tik vandaan kan komen?
- Kan het zo zijn dat de tik toch vanuit mijn trapas komt, ondanks het feit dat er geen speling op zit en hij nog maar 3 weken oud is?
- Zou de tik kunnen komen doordat er iets mis is met de Rohloff-naaf of door dat er een klein beetje speling zit op de snelspanner? (ik krijg deze speling er niet uit).
Ik heb sinds een tijdje een tik die ik voel (ik kan hem niet horen) die lijkt te komen uit de aandrijflijn. Ik ben reuze benieuwd of jullie nog tips, ideeën of ervaring hebben die mij verder kunnen helpen. Ik heb qua onderzoek vooral eerdere berichten op dit forum en de site van M-Gineering gebruikt.
Beschrijving van de 'tik'
Locatie: Soms links, soms rechts, wisselend in hardheid.
Pedaalslag: De tik lijkt niet op een 'vast' punt in de pedaalslag te zitten. Soms is het bij het omhoogkomen van de trapper, soms is het bij het kracht zetten. De tik is niet elke pedaalslag aanwezig en er is geen regelmaat in te ontdekken. Soms is hij er twee keer op rij en soms 10 keer niet.
Opwekken: Ik kan de tik niet opwekken, bv. door de trappers met mijn handen te draaien of zonder ketting te draaien.
Wat heb ik al geprobeerd?
- Trapas: De trapas lijkt geen speling te hebben en heb ik nogmaals extra goed vastgezet en ingevet. Wel heb ik deze 3 weken geleden vervangen doordat er destijds wel speling op zat. Het is voor mij lastig geen causaal verband te zien, dus de volgende stap is deze door een fietsenmaker nogmaals laten vervangen/nakijken.
- Trappers: De trappers heb ik op proef verwisseld, hoewel er geen speling in leek te zitten.
- Zadel: De tik komt niet vanuit de zadel/zadelpen, hij is ook aanwezig bij het staan op de trappers.
- Stuur/Balhoofd: De tik lijkt niet vanuit het balhoofd/stuur te komen, hier zit geen speling op en hij is ook aanwezig bij zonder handen fietsen.
- Ketting: De ketting is denk ik halverwege zijn leven, is volledig schoongemaakt maar ook dit heeft geen effect gehad.
- Achterwiel opnieuw ingeplaatst en schroefdraad ingevet
Verder ter info:
De aandrijflijn bestaat uit een BB-UN300 BSA 73mm 122,5mm trapas, een VBC White Industries crankstel, een KMC ketting van 2000km oud, een Rohloffnaaf (olie 1500km/1,5 maand oud) met splined tandwiel + kettingspanner. Dit alles gemonteerd in een stalen frame van 2 jaar/ 10.000km oud.
Mijn concrete vragen:
- Heeft iemand nog een idee waar de tik vandaan kan komen?
- Kan het zo zijn dat de tik toch vanuit mijn trapas komt, ondanks het feit dat er geen speling op zit en hij nog maar 3 weken oud is?
- Zou de tik kunnen komen doordat er iets mis is met de Rohloff-naaf of door dat er een klein beetje speling zit op de snelspanner? (ik krijg deze speling er niet uit).