door
JohnB » zo 17 mar, 2024 21:06
Shorttrack schreef: ↑di 30 jan, 2024 21:53
Als je gaat kijken wat het "goedkoopst" is om te kiezen lijkt de snellader te winnen. Die kost nu eenmaal veel minder als een tweede batterij.
Voor de ts is dit niet meer van toepassing want die heeft immer allebei al.
Maar wij zijn nog aan het nadenken wat we gaan doen met onze nieuwe e-bike.
Een snellader is goedkoper maar ergens ook weer duurder onderweg. Je moet een plek vinden om te laden en dat is meestal in een restaurantje. Dus je moet er dan eigenlijk ook al iets eten. In ons geval is dat een maaltijd voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Als je dan het prijsverschil ziet tussen een extra accu en een snellader dan kun je daar toch niet heel vaak voor gaan eten.
Weer wat laat, maar hier wat van m'n eigen praktijkervaringen.
- Als je onderweg in een restaurantje wil bijladen met een 2A lader wordt het wel een heel lang etentje. Zelfs met een 6A lader is het rendement na 1 uur nogal beperkt, aan een 2A lader heb je in dat uurtje helemaal weinig. Of je moet een hele middag blijven rondhangen met één desertje
- Zelf fiets ik al een tijd met twee accu's (2 x 500W), een 2A lader is dan erg onpraktisch, gewoon qua tijd: als de eerste accu eindelijk eens is opgeladen lig je allang te slapen en 's ochtends is er geen tijd meer voor. Thuis laad ik standaard op met de 2A lader, op reis gaat alleen de 6A lader mee.
- Als je niets op je bagagedrager meevoert kun je de extra accu perfect meenemen in een accu tas,
deze bijvoorbeeld. Kijk bij dat merk wel uit welke je nodig hebt: een tas voor een frame accu of eentje voor een bagagedrageraccu. Met wat googelen vind je verschillende merken,
deze of
deze, om maar 2 voorbeelden te noemen.
- Nadeel van een accu IN het frame vind ik dat door de lengte van die dingen het meenemen van een 2de accu praktisch lastig wordt. Het hangt natuurlijk helemaal af van de afstanden die je op een dag wilt afleggen, maar met een forse tegenwind of in de heuvels (om van bergen maar niet te spreken) ben je, met een ondersteuning waar je ook iets aan hebt, na 50 km. wel klaar. Toch vervelend als dat nou net in the middle of nowhere is.Persoonlijk vind ik dat het fietsen op een e-bike veel relaxter wordt als je altijd een 2de accu 'op de achterhand' hebt.