Traject: Oslo naar Kiel
Datum: september 2023
Vervoerstarief fiets: € 36 per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: bij boeking via internet
Ervaringen:
Vanwege het faillisement van Holland Norway lines (retourtje Emden-Kristiansand geboekt) moesten we in Noorwegen op zoek naar een alternatief om terug naar huis te reizen. Eerste gedachte was Kristiansand-Hirthals en dan verder per trein door Denemarken en Duitsland. Maar toen we eenmaal in de buurt van Oslo waren gekomen (met nog een paar etappes te gaan tot Kristiansand) besloten we de ferry van Oslo naar Kiel te boeken. Deze is weliswaar duurder en met langere overtocht (nachtboot) maar scheelt een hoop gedoe om met de trein door Denemarken te reizen (intercity's met verplichte reserveringen voor fietsen en zeer beperkt aantal fietsplaatsen). Bovendien is Oslo een interessantere stad om de tocht te beëindigen dan Kristiansand.
Het boeken hebben we een dag van tevoren gedaan via de website colorline.no. Vanwege valutakoersen was deze nl stukken goedkoper dan colorline.com. Op de .no site betaalden we €295 voor 2 enkele reis + 2 fietsen + 1 hut, op de .com site moest je voor hetzelfde ticket €460 betalen! Boeken via de website ging vrij eenvoudig (spreek je geen Noors dan oefen je eerst op de .com site). Je krijgt een boekingsnummer via e-mail en die toon je bij het inchecken. Volgens de website moet je minimaal 2 uur van tevoren ingecheckt hebben maar we hebben in praktijk 2 uur staan wachten, dus je kan ook vlak voor vertrek de boot nog halen.
Prijzen variëren met de dag. Op de dag van vertrek zou het ticket nog maar €350 kosten op de .com site. Boek je maanden van tevoren dan kan dat natuurlijk goedkoper zijn.
De bootreis verliep verder prima. We hadden een binnenhut geboekt maar kregen gratis een upgrade naar een hut met uitzicht op zee. Alleen jammer dat er binnen geen zitplaatsen aan boord zijn muv in de vele restaurants, bars etc. Geld moet rollen immers, anders ga je failliet zoals Holland-Norway lines. Die hadden wel ruimtes met zitplaatsen met uitzicht naar buiten aan boord. De ferryhaven ligt pal tegenover Kiel Hbf (10 minuten van de boot in de trein).
Terug via Kiel naar Groningen met de regionalbahn (overstappen in Hamburg en Bremen, in Leer een stukje fietsen naar Weener voor de Arriva naar Groningen). Kosten €31 pp (Querdurchslandticket`incl fiets). In Weener kan je gewoon inchecken met OV- of betaalpas. Hou wel rekening met vertragingen op het Duitse spoor en lange rijen voor de liften, mn in Hamburg en Bremen. In Bremen moesten we een trein later nemen ondanks een half uur overstaptijd.
Datum: september 2023
Vervoerstarief fiets: € 36 per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: bij boeking via internet
Ervaringen:
Vanwege het faillisement van Holland Norway lines (retourtje Emden-Kristiansand geboekt) moesten we in Noorwegen op zoek naar een alternatief om terug naar huis te reizen. Eerste gedachte was Kristiansand-Hirthals en dan verder per trein door Denemarken en Duitsland. Maar toen we eenmaal in de buurt van Oslo waren gekomen (met nog een paar etappes te gaan tot Kristiansand) besloten we de ferry van Oslo naar Kiel te boeken. Deze is weliswaar duurder en met langere overtocht (nachtboot) maar scheelt een hoop gedoe om met de trein door Denemarken te reizen (intercity's met verplichte reserveringen voor fietsen en zeer beperkt aantal fietsplaatsen). Bovendien is Oslo een interessantere stad om de tocht te beëindigen dan Kristiansand.
Het boeken hebben we een dag van tevoren gedaan via de website colorline.no. Vanwege valutakoersen was deze nl stukken goedkoper dan colorline.com. Op de .no site betaalden we €295 voor 2 enkele reis + 2 fietsen + 1 hut, op de .com site moest je voor hetzelfde ticket €460 betalen! Boeken via de website ging vrij eenvoudig (spreek je geen Noors dan oefen je eerst op de .com site). Je krijgt een boekingsnummer via e-mail en die toon je bij het inchecken. Volgens de website moet je minimaal 2 uur van tevoren ingecheckt hebben maar we hebben in praktijk 2 uur staan wachten, dus je kan ook vlak voor vertrek de boot nog halen.
Prijzen variëren met de dag. Op de dag van vertrek zou het ticket nog maar €350 kosten op de .com site. Boek je maanden van tevoren dan kan dat natuurlijk goedkoper zijn.
De bootreis verliep verder prima. We hadden een binnenhut geboekt maar kregen gratis een upgrade naar een hut met uitzicht op zee. Alleen jammer dat er binnen geen zitplaatsen aan boord zijn muv in de vele restaurants, bars etc. Geld moet rollen immers, anders ga je failliet zoals Holland-Norway lines. Die hadden wel ruimtes met zitplaatsen met uitzicht naar buiten aan boord. De ferryhaven ligt pal tegenover Kiel Hbf (10 minuten van de boot in de trein).
Terug via Kiel naar Groningen met de regionalbahn (overstappen in Hamburg en Bremen, in Leer een stukje fietsen naar Weener voor de Arriva naar Groningen). Kosten €31 pp (Querdurchslandticket`incl fiets). In Weener kan je gewoon inchecken met OV- of betaalpas. Hou wel rekening met vertragingen op het Duitse spoor en lange rijen voor de liften, mn in Hamburg en Bremen. In Bremen moesten we een trein later nemen ondanks een half uur overstaptijd.