Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Randonneur '95 - aandrijving vervangen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Randonneur '95 - aandrijving vervangen

Marc_ schreef:
za 17 jun, 2023 14:43
Misschien moet ik de naaf van het voorwiel eens van binnen bekijken.
En op basis van wat ik daar aantref, eventueel de rest nog aanpakken. Of juist niet.
Let op dat de 18 (of zijn het er 20?) kogeltjes die er uit komen niet onder de diepvries rollen of in het gras verdwijnen.
Ze vallen er meestal aan de andere kant uit als je aan de ene kant bezig bent en even de as loslaat. :D
Leon schreef:
za 17 jun, 2023 14:51
Marc_ schreef:
za 17 jun, 2023 14:43
Misschien moet ik de naaf van het voorwiel eens van binnen bekijken.
En op basis van wat ik daar aantref, eventueel de rest nog aanpakken. Of juist niet.
Let op dat de 18 (of zijn het er 20?) kogeltjes die er uit komen niet onder de diepvries rollen of in het gras verdwijnen.
Ze vallen er meestal aan de andere kant uit als je aan de ene kant bezig bent en even de as loslaat. :D
Zal ik doen. Dank je wel!
Inmiddels ben ik wat verder.
Ik heb de voor- en achternaaf gedemonteerd en van nieuw kogellagervet voorzien. Ze zagen er nog netjes uit. Maar het vet was wel oud.

Derailleurwieltjes
En ik heb een nieuwe ketting, cassette en setje derailleurwieltjes besteld. Die wil ik vandaag monteren.

Maar de bestelde derailleurwieltjes hebben 11 tandjes. En de originele maar 10 tandjes.
- De derailleur is een Shimano Deore LX RD-M565 (volgens de Koga-brochure uit 1995)
- De bestelde wieltjes: Shimano pulley set RD-5700 (Y5XH98120)
Is dat een probleem of niet.
Iemand enig idee?
Ik zou zien dat ik de juiste kreeg. Je kunt het proberen, maar je kunt ze dan natuurlijk niet meer terugsturen en je krijgt twee keer vieze vingers en twee keer kans om je vingers klem te zetten in de derailleur.
Dank je wel voor je reactie, Leon.

Ik ga ze terugsturen en kijken of ik de juiste kan krijgen.
Ik kan dat echter niet vinden op basis van het derailleurtype. (misschien toch te oud)

Inmiddels heb ik de ketting en de cassette gemonteerd met de "oude" derailleurwieltjes. Die wieltjes heb ik uiteraard wel even goed schoongemaakt en gesmeerd.
Ketting een stukje ingekort.
En het lijkt allemaal prima te lopen.
Dus ik kan er mee fietsen! :)
Zoek op 7 speed derailleurwieltjes, dan krijg je meteen de 10-tands wieltjes te zien.

Ik zie nu de foto bij het eerste bericht. Ik tel maar 7 kransjes en geen 8.
Mijn Jose heeft dus 20 jaar exact deze fiets gebruikt van Agadir tot Hanoi en het probleem op de lange duur zit niet in de versnellingsbak ,dat is bijna universeel en goed verkrijgbaar zoals hierboven genoemd . Wat je zelf al merkte is dat de elastomeren in zadelpen en stuurpen opdrogen en niet verkrijgbaar zijn. Grootste probleem met dit bouwjaar is de achterdrager.
Nog dit jaar vroeg een lid om de boutjes die de drager op het laagste punt boven de as zekeren ; erg kort en taps. Dus niet te veel gewicht achterop. Zelf nog wel eens zo'n fiets uit de ijzerbak van de gemeentestort gehaald , maar dat is geluk hebben.
Veel plezier ....toch.
Pier.
Leon schreef:
wo 09 aug, 2023 18:59
Ik zie nu de foto bij het eerste bericht. Ik tel maar 7 kransjes en geen 8.
Hoi Leon,
Het is op de foto misschien lastig te zien. Maar het zijn er echt 8.
Zo zijn ook de specificaties in de brochure van Koga Miyata uit 1995. Dus daar ben ik vanuit gegaan.
De nieuwe cassette zit erop. En het werkt prima.
piviets schreef:
wo 09 aug, 2023 20:31
Grootste probleem met dit bouwjaar is de achterdrager.
Nog dit jaar vroeg een lid om de boutjes die de drager op het laagste punt boven de as zekeren ; erg kort en taps. Dus niet te veel gewicht achterop.
Ik ga die boutjes eens bekijken.
Er moet immers wel wat meegenomen kunnen worden.
Boutje vinden die nog iets langer is en dan een borgmoer (nylock-nut) aan de binnenkant er op dan zit het zeker vast ook als de schroefdraad op is in het frame.
Interessant onderwerp voor mij, ik zit in dezelfde situatie.
Het vinden van een kransje en derailleurwieltjes zal dus wel lukken.

Lastig te vinden zijn de kettingbladen. Ik ben benieuwd of je nog een nieuw kettingblad hebt gekocht, en zo ja waar?
En heeft iemand nog een tip hierover?

Ik moet mijn kettingbladen vervangen. Ze hebben 5 schroefgaten.
MennoF schreef:
wo 06 sep, 2023 11:26
Ik moet mijn kettingbladen vervangen. Ze hebben 5 schroefgaten.
Veel kettingbladen uit die tijd zijn nog vindbaar hoor. Wat je vooral moet intypen is welke bcd je nodig hebt (even googelen wat dat is). Bij 5-arm opletten dat je niet van gaatje tot gaatje meet :wink:

En dan moet je ervoor zorgen dat je een kettingblad hebt voor derailleurs, dus geen singlespeed.

Om te beginnen zou je naar een fietsenmaker kunnen gaan en vragen of ie de juiste bladen voor je heeft.

Als je er één moet vervangen hoeft het niet al te veel te kosten, zeker als het de middelste is. Als je er meer moet vervangen loont het al snel om een nieuwe crankset inclusief de bladen te kopen, komt dan wel wat meer bij de montage kijken. Wellicht is trapas vervangen dan ook nodig, of wijs.
MennoF schreef:
wo 06 sep, 2023 11:26
Interessant onderwerp voor mij, ik zit in dezelfde situatie.
Het vinden van een kransje en derailleurwieltjes zal dus wel lukken.

Lastig te vinden zijn de kettingbladen. Ik ben benieuwd of je nog een nieuw kettingblad hebt gekocht, en zo ja waar?
En heeft iemand nog een tip hierover?

Ik moet mijn kettingbladen vervangen. Ze hebben 5 schroefgaten.
Hoi, ik heb de derailleurwieltjes en de kettingbladen (nog) niet vervangen.
Maar de fiets rijdt nu prima.
zoek voor kettingbladen eens op de merken stronglight en truvativ. er is nog van alles goed verkrijgbaar, maar dan veelal wel zonder de ' chakelhulp-nokjes' van de originele shimano-kettingbladen. als je met beleid schakelt, schakelt het voldoende goed is mijn ervaring.