Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen voor solo-fietser te duur! - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Kamperen voor solo-fietser te duur!

151 berichten

Yvonne schreef:Kunnen we niet gezamenlijk pleiten voor een hike&bike tarief zoals op de stateparks aan de westkust van de VS? Voor 1 dollar per persoon per nacht deel je met ongemotoriseerde geestverwanten een veldje.
gerdcaarls.waarbenjij.nu schreef:Hier in Californie hebben ze een aardig ideetje gehad in de door de Staat gerunde campings. Een paar dagen geleden heb ik overnacht in het Lake Perris State Recreation Area. Bij de ingang zag ik op het bord: Tents $ 25,=. Dus ik dacht dat wordt weer een duur nachtje. Maar wat bleek: ze hadden een zog. Hike and Bike-plaats. Deze was uitsluitend voor trekkers die zich ongemotoriseerd voortbewogen. De kosten daarvan waren slechts $ 7,=. Je moet de plaats dan wel delen als er meerdere trekkers op komen draven. Gisteren had ik op het Elijon State Beach weer een Hike and Bike-plaats voor slechts $ 3,=. Daar bleek ook dat misbruik wel makkelijk is. Dit keer kwamen er nog wel 3 andere trekkers, maar ik ben ervan overtuigd dat ik de enige echte trekker was. Er kwam een dame staan, die zei dat ze hikete, maar aan haar schoenen was al te zien dat dat niet echt zo was. De volgende morgen zat ze ook bij de bushalte te wachten, toen ik langs fietste. Een van de mannen die er kwam staan, had alleen een tent bij zich die nog in de doos zat. Ik maak me sterk dat hij gewoon zijn auto een eindje verder geparkeerd had."
Het Hike and Bike-tarief is niet altijd slechts $ 1,=. Bovendien kan het op zo'n gemeenschappelijke plaats behoorlijk druk worden. Maar desondanks een aardig idee.

Gerd

Als solo fietser is het idd zeer duur op campings, dan is een jeugdherberg een betere optie want zelfde tarief ongeveer of wildkamperen. Met 2 is kamperen betaalbaar.

Yvonne schreef:
Natuurlijk hoeft het niet voor 1 euro, maar elke camping heeft wel een (misschien wat minder gewild) plekje waar de eigenaar mooi wat aan kan verdienen door wat fietsers en wandelaars bij elkaar te laten kamperen. Picknickbank erbij en je kunt je kampeergeluk niet op!

gr.
Yvonne
"Een wat minder gewild plekje"

Ik heb een aantal keren meegemaakt dat ik zowiezo op een flutplekje werd gezet, terwijl ik wel de hoofdprijs moest betalen. Een klein plekje ergens achterin omdat je toch maar alleen bent.
Je kan er dan tegenin gaan maar daar heb ik niet altijd zin in na een lange vermoeiende dag.

Op de hemelvaarttrektocht door Nederland en Belgie hebben we op diverse campings gestaat voor 5 Euro. Het kan dus wel!!!!!!!!

ik ga nu voor het eerst voor een maand op solo-reis, en heb daar ook gemengde gevoelens rond. Vorige jaren heb ik daar een formule voor gevonden. En deze zal ik nu voor het eerst ook op een solo-trektocht uitproberen wegens gebrek aan compagnon.

Mijn oplossing is eigenlijk vrij simpel, ik weiger gewoon te betalen aan een camping. en vraag aan mensen om in hun tuin te kunnen overnachten. Een douche moet je dan wel kunnen missen. Maar af en toe heb je vriendelijke mensen die ook hun douche ter beschikking stellen.

Op doorreis is dit goed te doen. Als ik onderweg een geschikt meertje vind, spring ik er in en dan ben ik ook weer gewassen. Ook leer je op deze manier vaak leuke contacten, en heb je meer contact met de plaatselijke bevolking. Voorwaarde is wel dat je de taal kunt natuurlijk :D .

Waar ga je precies heen? Het hangt een beetje van het land af, maar het is niet zo zeer een probleem denk ik om ergens aan te kloppen voor een overnachtiging. Mijn tactiek in de Verenigde Staten en elders was altijd om bij een huis met riante tuin de oprijlaan op te lopen (de fiets enigszins op 20 meter van het huis netjes geparkeerd tegen boom of brievenbus) en dan aanbellen. Vervolgens vragen of ze een bidonnetje water hebben. Dan zeggen dat je uit Nederland komt, hier rondfietst omdat het een mooi land is en dan dat je toevallig een plaatsje om te kamperen zoekt. Het hoeft niet luxe te zijn en je tentje is heel klein, dus je heeft niet veel nodig. En je bent student .. Niet meteen vragen of je bij hun mag kamperen in de tuin, want dat is misschien wel wat direct, maar stel de indirecte vraag of zij wat weten, dan kunnen ze ook aftasten. Ten slotte ben je ook nog een vreemdeling voor hen. Ik heb het ook wel meegemaakt dat ik aanbelde en dat ik toen dacht dat ik er beter niet bij zo'n onvriendelijk type kon overnachten, dus vriendelijk het water in mijn bidonnetje accepteerde en door ben gefietst.

Rutger
www.rutgersreizen.nl

johntelleman schreef:In een vijfsterren hotel betaal je een vaste prijs.
Zou een mooi zooitje worden als iedereen gaat afdingen, omdat ie niet de hele avond TV heeft gekeken, of maar één keer omhoog is gegaan met de lift.

Ook in campings heb je een bepaalde differenciatie, lijkt me heel normaal.

Veel plezier met deze zinvolle discussie.

John.
Ha die John,

Ik was onlangs weer eens in een vijfsterrenhotel. Niet dat ik dat had uitgezocht, maar ik kreeg het aangeboden. In de brochure van het hotel stonden de tarieven keurig vermeld en dat was nogal gevarieerd. Je kon ook rustig een single room nemen zonder voor vier personen te hoeven betalen. Maar ze hadden ook kamers met extra toeters en bellen. Per setje toeters en bellen erbij ging ook het tarief omhoog. Stond allemaal keurig in de brochure.
Verder werden de kosten voor de sauna, het beauty-center, de massage salon en de diensten van het business center niet automatisch bij de kamerprijs opgeteld. Je moest die diensten bij de receptie bestellen en daar hing ook weer keurig vermeld een prijskaartje aan.

bert sitters schreef:Op de hemelvaarttrektocht door Nederland en Belgie hebben we op diverse campings gestaat voor 5 Euro. Het kan dus wel!!!!!!!!
Inderdaad. Ik heb dit voorjaar een paar keer op een kampeerbewijsterrein gestaan, de goedkoopste (Wapenveld) was zelfs onder de vijf euro. Het hangt er vanaf hoe vaak je in een jaar in NL kampeert, want die Natuurkampeerkaart kost ook geld (EUR 9,--).

Groetjes,
Frank

Frank schreef:
bert sitters schreef:Op de hemelvaarttrektocht door Nederland en Belgie hebben we op diverse campings gestaat voor 5 Euro. Het kan dus wel!!!!!!!!
Inderdaad. Ik heb dit voorjaar een paar keer op een kampeerbewijsterrein gestaan, de goedkoopste (Wapenveld) was zelfs onder de vijf euro. Het hangt er vanaf hoe vaak je in een jaar in NL kampeert, want die Natuurkampeerkaart kost ook geld (EUR 9,--).

Groetjes,
Frank
Die kaart heb je er zo uit, als je kijkt naar de tarieven van sommige andere campings. Bovendien zijn die natuurkampeerterreinen echt leuk. Daar betaal ik graag 9 Euro per seizoen voor.
Maar ook elders zijn positieve voorbeelden. Zo stond ik onlangs op camping les Bateaux in het Franse Revin
Een camping met drie sterren.
Nieuw en schoon sanitiar.
Warme douche zonder muntjes.
WC-papier op de toiletten.
Heet water om af te wassen.
Een sfeervol dagverblijf met uitzicht op de Maas met TV, spelletjes en boeken.
Prijs voor mij per nacht: Euro 4,50!!!!!

FRANKRIJK !!!

Geweldig land hè Bert! :D

harry-fietsenaar schreef:FRANKRIJK !!!

Geweldig land hè Bert! :D
Ach, als je toch in buurt bent voor een trouwpartij. Volgens mij hebben ze in Frankrijk wel die dure tarif forfait campings uitgevonden, waar je voor minimaal vier personen betaalt, incl. alle toeters en bellen, ook al ben je in je eentje, terwijl WC-papier op het toilet ontbreekt. Voor de rest weet ik nog wel leukere landen!!!!!

Ja, in zuid frankrijk bijvoorbeeld vragen ze schaamteloos een prijs per kampeerplek. Dat doen ANWB-campings in ons eigen land niet anders trouwens: "ik zal een mooie prijs voor je maken" zei zo'n anwb camping big smile dame. 22euro!!

In Nederland bestaat de NTKC, traditionele club met héééééél veel regelgeving maar met práchtige terreinen. lidmaatschap 34,-euro per jaar. Overnachting 2 euro pp. En echt, het zijn prachtige kampeerterreinen waarvan verwacht wordt dat jij als lid mede inspanningen levert om het een prachtig terrein te houden,.

Onno. Hoezo lidmaatschap 34 euro per jaar? Lid zijn van de natuurkampeerterreinen is 9 euro per jaar. Zie ook www.natuurkampeerterreinen.nl Kamperen is wel ietsje duurder, maar nog altijd spotgoedkoop daar en mooie terreinen. Persoonlijke favoriet: Mantingerzand.

Rutger
www.rutgersreizen.nl

NTKC en natuurkampeerterreinen zijn twee verschillende dingen, dus ook verschillende prijzen.

Klopt Rutger. Ik kampeer veel, zo'n 60 nachten per jaar, ook op de groene campings en ben ook van die club lid.
De terreinen van de NTKC zijn, vind ik tenminste, in het algemeen veel én veel mooier.
En prijzen... ff een klein rekensommetje. 10x overnachten op een NTKC kost 54 euro (34lidmaatschap + 10 x 2 euro per nacht) en 10 x op een natuurkampeerterrein kost snel zo'n 59 euro( 9 euro lidmaatschap plus 10 x 5euro, goedkoop tarief). We blijven Nederlanders nietwaar?

Wees blij dat er campings zijn. Afgelopen maanden langs de Zwarte zee kust gefietst. Vroeger waren hier campings te kust en te keur. Deze zijn of worden in rap tempo vervangen door peperdure ressorts, en dat zijn pas prijzen

Paul Snoeij

Paul, ben je heel toevallig ook door roemenië geweest, en dan wat uit de kust(omgeving brasov?) Ik ben daar 4 fietsers tegen gekomen waarvan twee duitsers en 2 mensen die ik niet heb gesproken, was zelf te voet op vakantie.

onno schreef:Ja, in zuid frankrijk bijvoorbeeld vragen ze schaamteloos een prijs per kampeerplek.
Ik ben vorige week in de departementen Drôme en Isère geweest en een stuk of 8 campings bezocht. De tarieven waren gemiddeld iets lager dan hier denk ik. Men rekende steeds een bedrag van ca. 3,5 euro voor de plaats en 3,5 euro per persoon. Niet onredelijk vonden we, want we kregen ook een hele plaats toegewezen, of althans die mochten we zelf uitzoeken want er was plaats genoeg. Met zijn tweeën waren we steeds tussen 8,50 en 16 euro kwijt. Meestal 10 euro overigens. Nergens douchemunten! Na 15 juli werd het overigens duurder in verband met het seizoen. Ik zou nu tot en met 1 september ook niet meer willen, want volle campings lijken me echt minder leuk.
Leon

Ik ben net terug van 3 weken fietsen door Duitsland. Ik moet zeggen dat de prijzen van de campings in Duitsland redelijk zijn voor een solo-fietser. Je betaald voor de tent een bedrag en per persoon. Ik heb nergens voor een "plek incl. 2 pers." hoeven te betalen. De bedragen lagen tussen de 5 en 10 euro per nacht. Vrijwel alle campings waar ik heb gestaan waren netjes en goed (op 1 uitzondering na). Er was altijd wc-papier en zeep op het toillet. Soms moest je wel een doushemunt kopen.

Het probleem is dat de definitie van "kamperen"een beetje veranderd is de laatste jaren. Bij het grote gros is kamperen overnachten in een caravan
met voortent plus partytent dervoor, flinke tafel, 4 stoelen en een mega bbq derbij. De campings hebben daar hun prijzen aan aangepast.
Ga dan kamperen bij de boer,... nou ook daar kreeg ik de vraag, zijt ge niet met de caravan?
Antwoord: Nee m,n trekhaak is gisteren van m,n fiets gevallen. :(

Dan kan je wel van te voren de leuke en goedkopere campings uitgaanzoeken alleen dan kan je niet echt spreken van een zwerfvakantie.
En kamperen in het wild ben ik veeels te schijterig voor, je zou maar op de veluwe staan en die poema tegenkomen, nietwaar?

(of was het een lynx?) :wink: