Word je niet meer kwijt?
Doorgaans gaat het echt wel wat langer mee. Natuurlijk zullen er omstandigheden zijn waarbij het maar drie maanden zijn, maar da's lang niet altijd. Ik wissel in elk geval niet elke drie maanden die vloeistof, en vul het ook niet elke drie maanden bij.
Ook in een tubeless buitenband kan 'gewoon' een binnenband, die je dan naar wens ook weer kunt plakken. En of het gewoon is of niet, laat mij dan maar ongewoon zijn.
Waarom ga je niet eens tubeless rijden met die fiets? Als velgen en banden geschikt zijn, misschien gewoon eens proberen. Wie weet bevalt het wel?Fedor schreef: ↑vr 01 sep, 2023 17:47Probleem is wel dat veel fietsen tegenwoordig Tubeless-Ready worden geleverd. En dat zijn buitenbanden die er alleen zeer moeilijk af te halen en op te leggen zijn. Heb zo'n setje op de gravelbike maar bij de volgende banden worden het gewoon weer reguliere buitenbanden want onderweg plakken of een nieuwe biba steken is nu een crime.
Alsof het een regel is met een verbod en er sancties op moeten staan en dat gehandhaaft dient te worden... Laat iedereen gewoon lekker zelf die keuze maken. Dat jij het vindt mag zeker, maar zeg dat dan ook als zodanig. Onder sommige omstandigheden zou het best wel eens geen verstandige keuze kunnen zijn, maar onder andere omstandigheden zou het best wel eens anders kunnen liggen. En natuurlijk zijn er voor- en nadelen die ieder voor zich kan afwegen. En wellicht ligt die balans voor smalle banden met bijbehorende hoge drukken wel anders, geen idee.
Bij mij zitten banden op tussen de 50mm en 100mm breed. En ook op fietsvakantie rijd ik graag tubeless. Laatst nog even m'n versleten banden gewisseld, zonder bandenlichters eraf trouwens, gewoon met de hand. Die waren tubeless gemonteerd en er kwamen zowel voor als achter een aantal dikke doorns uit. Maar zowel voor als achter keurig lekdicht door de tubeless vloeistof.
Dan kun je een antilekband voor gebruik met binnenband 'unplattbar' noemen in de marketing en een kilo per stuk laten wegen in 50mm breedte door al die antileklagen, maar die moet je met zulke dikke doorns erin ook echt 'gewoon' plakken of 'gewoon' voorzien van een andere binnenband.
Als een gat te groot is voor de tubeless vloeistof om te dichten dan kun je 'm proppen met een tubeless reparatiesetje. En als het dan nog steeds lekt zou je vloeistof wel eens uitgewerkt kunnen zijn, en is ook een binnenband erin ook nog een optie.
Kortom, het zou best een optie kunnen optie zijn, afhankelijk van de fiets en het gebruik. Ik zeg niet dat iedereen tubeless moet gaan rijden en ik zeg ook niet dat iedereen bij binnenbanden moet blijven.
Lees je in, maak je eigen keuze. En als je wielen tubeless te rijden zijn zou je zelfs nog eens heel gek kunnen doen door het 'gewoon' eens zelf te proberen en je eigen praktijkervaring te vormen... en wie weet rijd je op de ene trip wel tubeless en op de andere trip niet? En anders kun je er in elk geval zelf een praktijkervaring over vertellen in plaats van online napraten wat je ooit eens ergens gelezen denkt te hebben.