Wim schreef: ↑zo 06 aug, 2023 21:37
Iedereen kan goede onderdelen schroeven op een Chinees alu frame.
Da's wel erg makkelijk gesteld vind ik. Het gaat er ook om wat je die Chinees/Taiwanees/etc aan frame laat bouwen, goedkope frames zitten vaak wel wat wonderlijke keuzes in. En ook de persoon die zo'n ding in elkaar schroeft kan nog uitmaken. Net als de onderdelen die niet zo fancy in een specificatielijst staan
En van die Santos frames ben ik dus niet zo onder de indruk geweest. Mijn vrouw heeft een Travelmaster 2.6 [...]
Sinds de TM2.6 hebben ze daar niet stil gezeten hoor, kijk eens naar hoe tegenwoordig een TM3+ erbij staat in de details. Daar zijn echt wel wat denkstappen verder gemaakt. Voortschrijdend inzicht, goed afgekeken van anderen, ervaringen van gebruikers en dealers etc
Een TM2.6 is wel 15 jaar geleden. Na toevoeging van het derde bidonhouder gaatje voor de alleshouder en de naafdynamo kabel nokjes is er verder aan die fiets niet zo heel veel meer veranderd

En ach, 26 inch 559 mag van afdeling marketing niet meer, dus daar hield de ontwikkeling ook wel op.
Maar die TM2.6 vind ik overigens nog steeds een lekker veelzijdig frame met plek voor een verende vork, een lekker brede band, een fijne hoge bracketpot, en ik miste eigenlijk alleen de schijfrembevestiging achterop om er niet nog langer mee door te hebben gereden... Zou niet zo snel iemand adviseren om een nieuwe te kopen tenzij je een heeeel klein maatje wil, maar gebruikt kun je daar echt een goede fiets aan hebben tegen vaak een prima prijs.
[...] behalve snelle slijtage zoals schroefdraad dat wel erg snel dol draaide [...]
Da's een kwestie van je schroefdraad goed checken van te voren op vuil en eventuele schade en het netjes op moment vastzetten toch?
De zit was voor een tourfiets veel te lang/gestrekt [...]
Maatje kleiner kiezen? Ander maatje stuurpen? Geen racebocht willen monteren?

Nooit last van gehad eigenlijk (-:
[...] en de lak was echt heel goed.
Da's wel een periode een stuk minder geweest, zeker met woon-werkverkeer zagen ze er dan al best snel nogal droevig uit. Gelukkig is dat lek qua lak al een tijd boven
woon werk fietser schreef: ↑zo 06 aug, 2023 21:57
Noem eens 3 (of 2) fietsen met riem, Naaf, Magura velgremmen en goede verlichting met betere frames die volgens jou dan ook beter zitten of zijn?
Die Magura velgremmen maken je keuze tegenwoordig niet makkelijker. Zeker nieuw niet, het is voornamelijk schijfrem of schijfrem. De Easy Rohler bij idworx is er al uit, Santos doet zoals je weet nog aan velgremmen en ook bij Avaghon kun je nog terecht voor velgremmen. In de UK kun je nog naar Thorn, misschien nog iets Duits?
Maar verder, als je heel graag velgremmen wil hebben is er tweedehands echt een hoop te krijgen. Tweedehands of overjarige Easy Rohler Evo zou bijvoorbeeld ook nog een optie kunnen zijn misschien naast de eerder genoemde Koga? Lees wel eerst even de forumpost hierboven en de daarin vermelde link voordat je bij andere merken en/of types ook specifiek naar een maat 61 gaat zoeken.