Is een snellader (6A) slecht voor de accu van een e-bike, minder goed of maakt het niet uit? Op internet lees je vaak dat een snellader de slijtage van de accu versnelt of zelfs sneller kapot doet gaan https://fietstest.nl/hoe-lang-duurt-het ... en-e-bike/ maar hier gaat het dan om snelladers vanaf 7A, en die van Bosch b.v. gaan maar tot 6A. Hier https://elektrischefietsenkiezen.nl/acc ... er-nadelen wordt het nog wat ongenuanceerder voorgesteld: snelladen is slecht. Punt. Als je het bij de fietsenmaker vraagt krijg je vaak een wat vaag antwoord; beter is het ook niet.
Zelf neem ik altijd 2 accu's mee op langere buitenlandse reizen, m'n daggemiddelde ligt altijd tussen de 125 en 150 km. en afhankelijk van het terrein heb ik die tweede accu toch wel vaak nodig. Opladen met 2A is dan met één oplader niet erg praktisch, vandaar dat ik altijd de Bosch snellader van 6A meeneem. Eén accu is nu 4 jaar oud en nog steeds OK, dus ik vraag me af: wat is nou waar? En hoevéél maakt het uit? Kun je de snellere verslechtering uitdrukken in percentages, om een reëler beeld te krijgen? Of zijn er hier ervaringen vanuit de praktijk die duidelijk die snellere verslechtering laten zien?
Zelf neem ik altijd 2 accu's mee op langere buitenlandse reizen, m'n daggemiddelde ligt altijd tussen de 125 en 150 km. en afhankelijk van het terrein heb ik die tweede accu toch wel vaak nodig. Opladen met 2A is dan met één oplader niet erg praktisch, vandaar dat ik altijd de Bosch snellader van 6A meeneem. Eén accu is nu 4 jaar oud en nog steeds OK, dus ik vraag me af: wat is nou waar? En hoevéél maakt het uit? Kun je de snellere verslechtering uitdrukken in percentages, om een reëler beeld te krijgen? Of zijn er hier ervaringen vanuit de praktijk die duidelijk die snellere verslechtering laten zien?