Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sensa centura upgraden - Forum Wereldfietser

Sensa centura upgraden

Goedemiddag,

Ik ben zeer tevreden met mijn trouwe Sensa Centura belt drive. Ik wil mijn fiets een flinke upgrade doen om volgend jaar over de Alpen heen te fietsen richting Rome. Daarvoor ben ik nu aan het sparen. Ik heb wat research gedaan over versnellingsnaven, en ben tot de conclusie dat ik een compleet nieuw wiel wil met een rohloff naaf. Daarnaast een denham stuur, nieuwe betere schijfremmen voor en achter inclusief schijven. (Zat te denken aan XT remmen) goede trappers (liefst aluminium/metaal).
Mijn budged is rond de 2000 euro voor deze upgrade.

Mijn vraag is welke onderdelen zoals velg/band en trappers etc zouden jullie adviseren? Waar moet ik op letten, en wat kan ik zelf doen (ben we aardig handig) en wat moet ik overlaten aan een ervaren specialist? En waar in ik dan het beste terecht?

Alvast bedankt!
Het kan natuurlijk allemaal, maar met 2000 euro budget ben je al op tweederde van een nieuwe fiets met Rohloff, Gates CDX riemaandrijving en Shimano XT schijfremmen:

https://gudereit.nl/gudereit-sx-r-4-0-evo

En als je over de grens kijkt kan dezelfde fiets nog goedkoper. Deze bijvoorbeeld in framemaat 53 staat vlakbij Bonn:

https://www.fahrrad-xxl.de/gudereit-sx- ... m000002611

Met verkoop van je Sensa daarbij opgeteld kun je daar best dicht in de buurt komen denk ik. Misschien eens kijken of je je huidige zitpositie zonder rare kunstgrepen over kunt nemen op zo'n fiets of iets soortgelijks? Natuurlijk is zo'n Gudereit geen Avaghon, idworx of Santos en zijn er echt wel wat puntjes aan te wijzen die verbetering zouden kunnen verdienen, maar of het nu echt veel gaat onder doen voor de Sensa die je nu hebt...?

Of bijvoorbeeld een gebrukte Koga Signature met Rohloff en riemaandrijving zou na verkoop van je Sensa + 2000 euro ook wel moeten kunnen lukken. Met een beetje gelukt tref je zelfs een Avaghon in jouw maat. Voor een Santos of idworx zul je snel moeten zijn als er eentje gebruikt opduikt in jouw maat om zo de handelaren en andere liefhebbers voor te zijn ;)

Ook een optie kan zijn om met derailleurs te gaan rijden op vakantie en je huidige fiets ongemoeid te laten en bijvoorbeeld te blijven gebruiken voor woon-werkverkeer en/of dagtochten. Voor 2000 euro koop je zeker gebruikt echt wel een goede derailleurfiets, en ook nieuw gaat wel lukken.

Niet naar Rome fietsen maar een andere kant op zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, dit is bijvoorbeeld een lange afstandsroute die je prima met een Shimano versnellingsnaaf kunt rijden:

https://www.cyclingeurope.nl/routes/soleil/index.php

Maar zelf creatief zijn met rivieren en kanalen en een routeplanner is uiteraard ook een optie.

Met een gebruikte Rohloff naaf in je huidige fiets gaan werken kan natuurlijk ook nog, dan wordt het vaak wat minder moneypit ;) Met naafflensringen in laten spaken in een goede velg door een goede wielbouwer en je kunt zo'n wiel weer jaren gebruiken, zelfs in meerdere fietsen ;) Maar ook dan zou ik als ik jou was de originele onderdelen bewaren zodat je je huidige fiets altijd weer als 'normale' Sensa Cintura kunt verkopen.

Heb je misschien wat foto's van je fiets? En wat detailfoto's van de achterkant bij naaf en achterrem?
Jackhogg schreef: ↑
do 27 jul, 2023 13:02
[...]

een denham stuur

[...]

goede trappers (liefst aluminium/metaal).

[...]
Daar zou ik mee beginnen als dat je wens is, die kun je namelijk gewoon meenemen naar een volgende fiets. Of zo'n Denham stuur met z'n specifieke backsweep uiteindelijk jouw voorkeur heeft is natuurlijk ook gewoon een kwestie van uitproberen. Misschien juist wel bijvoorbeeld een Surly Moloko, een Jones-bar of juist een 'gewoon' stuur met bar-ends?

Tegen de tijd dat je voor jou de ideale zitpositie hebt gevonden dan kun je die vaak gewoon overnemen op een soortgelijke fiets.
Ik wil eigenlijks niet een andere fiets. Dit aluminium frame is mooi licht en ken ik uit me hoofd. Vind het gewoon een fijne fiets. De dragers heb ik zelf gespoten maar die ga ik voor de looks toch laten stralen en niet in een kleur spuiten.

Hier zijn de foto’s

https://ibb.co/XyyPd3q
https://ibb.co/vqc638c
https://ibb.co/vw9xbsG
https://ibb.co/G9xg1Zs
https://ibb.co/XtWqGzM
https://ibb.co/JjkXByZ

De voordrager heb ik zelf verstevigd met een stuk aluminium buis uit een oude fiets drager die toevallig dezelfde diameter buis was en links en rechts daarmee 1 geheel gemaakt. Oude M5 gaten opgetapt naar M6. Op die manier is de voordrager heel stevig en hufter/val proof.
Als je geen brede banden in je huidige frame & vork kwijt kunt zou ik adviseren om een ander frame als uitgangspunt te nemen voor je ombouw. Anders steek je echt een hoop geld in een fiets waarbij op toekomstige reizen een bredere band echt wel een welkome upgrade gaat zijn. Wat zit er nu op? 37mm? 42mm? En wat heb je nog als marge?

Gaat verder prima lukken om daar een Rohloff naaf in te monteren. Pak als je frame die schijfdiameter toelaat een Rohloff Monkeybone 180mm om je Rohloff asplaat mee te borgen op je schijfrem montage, en je hebt gelijk een remklauw adapter om je huidige remklauw te combineren met een 180mm 4-gaats Rohloff remschijf. Mocht je voorop nog met 160mm rijden, dan is als dat past op je voorvork dat voor weinig geld een prima upgrade om die ook naar 180mm te halen.

Qua riemaandrijving, ga voor een lekker licht verzet. Koga houdt bijvoorbeeld van zwaar vertanden, wat hartstikke leuk is met woon-werkverkeer met meewind. In de bergen wil je graag zo licht mogelijk, meetrappen boven de 30 km/h met vakantiebagage is een stuk minder relevant. Bijvoorbeeld Santos en Avaghon geven je die keuze qua verhouding in de configurator bij een nieuwe fiets. De nieuwste versie van de Koga online configurator vast ook wel ;)

Ook zal je frame niet door Rohloff goedgekeurd zijn voor de combinatie Rohloff+Gates riemaandrijving, wat met Gates CDX minder een probleem is dan met de oude CDC Mudport tandwielen. Ook zit er natuurlijk nu al Shimano+Gates op, maar die zijn wat minder kritisch ;) Verder zou ik zowel voortandwiel als achtertandwiel als riem nieuw kiezen, als je je huidige ??km gebruikte voortandwiel en riem gaat combineren met een nieuw achtertandwiel dan slijt het allemaal harder.

In tegenstelling tot je huidige Alfine naaf loopt er bij Rohloff niet 1 maar 2 schakelkabels naar achteren. Eentje zul je nog wel door je frame kunnen krijgen, maar of je die tweede daarbij kunt krijgen... ik zou daar de boel niet voor modificeren en voor een externe kabelloop van je Rohloff schakelkabels kiezen bij dit frame.

Qua budget zul je goed op moeten letten:

- Rohloff naaf, komt nieuw en vaak ook gebruikt inclusief shifter
- Spaken+spaaknippels
- Nieuwe velg
- Velglint
- Arbeid inspaken
- Snelspanner, tenzij een asmoer-variant gekozen
- Rohloff Monkeybone
- Rohloff remschijf
- Gates CDX voortandwiel
- Gates CDX aandrijfriem
- Gates CDX achtertandwiel
- Rohloff Gates adapter
- Kabel montage toebehoren
- Nieuwe handvatten, of huidige rechter handvat inkorten voor draaishifter
...ben ik nog wat vergeten? ;)

Dat telt best aardig op zo.
Daar kan ik wat mee πŸ‘
Ja de banden zijn nu 37mm en heb ik bij het slot/spatborden nog 10mm ruimte en bij het frame 16mm. Ik zou wel brede banden erin kunnen doen, maar dan moeten mijn spatborden ook anders (denk ik) het frame is wel geschikt voor brede banden. Aan elke kant 22mm ruimte van buitenkant velg naar binnenkant frame.

Er passen 3 kabels door dit frame. 1 is niet gebruikt. 1 voor de alfine, en 1 voor de rem die door de bovenhuis loopt
Jackhogg schreef: ↑
do 27 jul, 2023 15:04

Er passen 3 kabels door dit frame. 1 is niet gebruikt. 1 voor de alfine, en 1 voor de rem die door de bovenhuis loopt
Kijk, daar wordt het al een stuk netter van. Wel gaan je Rohloff schakelkabels naar de schijfremkant van je naaf en niet naar de tandwielkant zoals bij Shimano versnellingsnaven, maar als daar geen schroefgaten zitten dan zijn dat misschien 2 tie-wraps om de liggende achtervork ;)

Nu ik beter naar de foto's kijk lijkt het erop dat je geen Monkeybone nodig hebt om je Rohloff asplaat te borgen. Het lijkt er namelijk op dat je linker sliding dropout de mogelijkheid biedt om die te combineren met een Rohloff OEM asplaat. Scheelt weer een paar tientjes ;)
Dan is er altijd nog de optie dat je een gebruikte fiets met Rohloff koopt.
Fietst die andere fiets beter dan verkoop je je Sensa.
In het andere geval bouw je de Rohloff om naar je Sens en monteert je Shimano in de tweedehands fiets en die kan dan weer mooi zijn weg vervolgen via marktplaats.
En wie heeft jou verteld dat je niet met je bestande Sensa Cintura naar Rome zou kunnen rijden?

Hartstikke mooi zo'n upgrade, of een andere, betere ros, maar is dat per se nodig, denk je? Zeker als je zo blij bent met deze fiets.
Flix schreef: ↑
do 27 jul, 2023 17:20
En wie heeft jou verteld dat je niet met je bestande Sensa Cintura naar Rome zou kunnen rijden?
Ik.

En zo nog wel een aantal. Omdat zo'n Shimano naaf niet laag genoeg vertand is om met kampeeruitrusting de Alpen over te gaan. Als je 'm lager wil vertanden dat met riemaandrijving best prijzig is, en je vervolgens met die lagere vertanding de Shimano versnellingsnaaf dusdanig belast dat 'ie dan stuk gaat. En dat wil je niet op vakantie.

Haal zo'n Shimano naaf eens uit elkaar en je ziet waarom een Rohloff naaf wel heel blijft in de bergen en een Shimano naaf niet:

https://www.sintchristophorus.nl/waarom ... n-shimano/

Overigens voor het vlakke land helemaal prima zo'n Shimano naafversnelling.
Flix schreef: ↑
do 27 jul, 2023 17:20
En wie heeft jou verteld dat je niet met je bestande Sensa Cintura naar Rome zou kunnen rijden?
Tuurlijk kan het, maar het bereik van de 8V-naaf is toch echt niet alles zodra je met wat bagage de heuvels in gaat.
Bij het Duitse internet bedrijf kubelix.de, koop je voor €1300, een nieuw wiel, ryde andra 30 ingespaakt met rohloff naaf 36 gaats, in diverse kleuren, met en zonder schijfrem.

Mario
Rohloffwiel d’r in maar dan met ketting ipv riem? Komen dingen wat minder kritisch en gunstig voor het budget.
Is dit wat?
Ze zijn met bieden tot 600 euro gekomen.
Poppink schreef: ↑
vr 28 jul, 2023 00:18
Is dit wat?
Niet als je die naaf met schijfremmen wil toepassen, dat kan namelijk nu niet.

Een Rohloff naaf ombouwen naar schijfrem versie kan wel, maar dat moet de Rohloff importeur of fabrikant dan voor je verzorgen. Dan wordt de 'deksel' aan de schakelbox-kant gewisseld voor een exemplaar met 4 bevestigingsgaten om zo een Rohloff-specifieke remschijf te kunnen monteren.

De goedkoopste optie is vaak om een naaf te kiezen die die schijfrem bevestigingsmogelijkheid al heeft, en als je een nieuwe koopt... gewoon met die 4 remschijfgaten kopen. Ook al gebruik je ze niet meteen.

En mocht je niet-schijfrem Rohloff naaf voor andere redenen ooit terug moeten naar importeur of fabrikant, overweeg dan de ombouw dan gelijk te doen. Als de naaf toch al uit elkaar gaat scheelt je dat het arbeidsloon die het je zou kosten bij ombouw en kost het je alleen dat 'deksel'. Wel zo handig als je in de toekomst die naaf een keer met schijfrem wil toepassen.

Overigens niet gek dat de fiets van TopicStarter relatief makkelijk om te bouwen lijkt naar Rohloff, modeljaar 2020 had blijkbaar een Sensa Cintura die af-fabriek met Rohloff werd geleverd:

https://www.12gobiking.nl/sensa-cintura ... hloff-2020

Ook te zien op pagina 58 van de 68 van deze PDF van de Sensa catalogus van destijds:

https://sensabikes.com/media/pdf/93/52/ ... id_res.pdf

Kan best dat het frame van de Rohloff versie hetzelfde is als men voor de Alfine versie gebruikt heeft. Verklaart dan ook bijvoorbeeld de interne kabelmogelijkheid voor een tweede shifterkabel en de sliding dropout die al compatible lijkt te zijn met een Rohloff OEM asplaat.

Wisselen naar een gebruikte of over-overjarige Rohloff variant van dezelfde fiets zou zo ook nog een optie kunnen zijn als TS graag bij een Sensa Cintura wil blijven.
Jurr schreef: ↑
vr 28 jul, 2023 00:31
Poppink schreef: ↑
vr 28 jul, 2023 00:18
Is dit wat?
Niet als je die naaf met schijfremmen wil toepassen, dat kan namelijk nu niet.

Een Rohloff naaf ombouwen naar schijfrem versie kan wel, maar dat moet de Rohloff importeur of fabrikant dan voor je verzorgen. Dan wordt de 'deksel' aan de schakelbox-kant gewisseld voor een exemplaar met 4 bevestigingsgaten om zo een Rohloff-specifieke remschijf te kunnen monteren.

De goedkoopste optie is vaak om een naaf te kiezen die die schijfrem bevestigingsmogelijkheid al heeft, en als je een nieuwe koopt... gewoon met die 4 remschijfgaten kopen. Ook al gebruik je ze niet meteen.

En mocht je niet-schijfrem Rohloff naaf voor andere redenen ooit terug moeten naar importeur of fabrikant, overweeg dan de ombouw dan gelijk te doen. Als de naaf toch al uit elkaar gaat scheelt je dat het arbeidsloon die het je zou kosten bij ombouw en kost het je alleen dat 'deksel'. Wel zo handig als je in de toekomst die naaf een keer met schijfrem wil toepassen.

Overigens niet gek dat de fiets van TopicStarter relatief makkelijk om te bouwen lijkt naar Rohloff, modeljaar 2020 had blijkbaar een Sensa Cintura die af-fabriek met Rohloff werd geleverd:

https://www.12gobiking.nl/sensa-cintura ... hloff-2020

Ook te zien op pagina 58 van de 68 van deze PDF van de Sensa catalogus van destijds:

https://sensabikes.com/media/pdf/93/52/ ... id_res.pdf

Kan best dat het frame van de Rohloff versie hetzelfde is als men voor de Alfine versie gebruikt heeft. Verklaart dan ook bijvoorbeeld de interne kabelmogelijkheid voor een tweede shifterkabel en de sliding dropout die al compatible lijkt te zijn met een Rohloff OEM asplaat.

Wisselen naar een gebruikte of over-overjarige Rohloff variant van dezelfde fiets zou zo ook nog een optie kunnen zijn als TS graag bij een Sensa Cintura wil blijven.
Super bedankt voor de informatie. Ik denk idd dat hetzelfde frame is gebruikt als de oudere versie wat heel gunstig is. Om een gebruikte rohloff te vinden van de oude versie lijkt me lastig. Ik vind het een fijner idee ook als het een nieuw wiel is met een nieuwe rohloff naaf. Nu zit ik alleen nog met de juiste selectie maken qua velg/band etc.

Grandonneur schreef: ↑
do 27 jul, 2023 23:40
Rohloffwiel d’r in maar dan met ketting ipv riem? Komen dingen wat minder kritisch en gunstig voor het budget.
Als het wat duurder word met een riem dan ga ik toch liever voor de riem.
supermario schreef: ↑
do 27 jul, 2023 22:19
Bij het Duitse internet bedrijf kubelix.de, koop je voor €1300, een nieuw wiel, ryde andra 30 ingespaakt met rohloff naaf 36 gaats, in diverse kleuren, met en zonder schijfrem.

Mario
Super! Daar ga ik bestellen. Alleen er is wel heel veel keuze qua velg/band/etc. Ik kom er nog niet helemaal uit wat ik het beste kan kiezen. Ik weet wel dat ik een rode uitvoering wil met zwarte spaken. Maar qua velg en band weet ik het niet. Het hoeft niet te lijken op het voorwiel, dat maakt niet uit, maar de band breedte zou ik wel een slagje breder willen dan wat ik nu heb. Mijn vraag is, kan diezelfde band ook dan ook op mijn voorwiel?


Edit: deze pagina met al deze keuzes heb ik hulp bij nodig:

https://www.kurbelix.de/fahrradteile/fa ... f-14-gang/
maar de band breedte zou ik wel een slagje breder willen dan wat ik nu heb. Mijn vraag is, kan diezelfde band ook dan ook op mijn voorwiel?
Dat ligt aan de ruimte die tussen je band en vork, remmen en spatbord.
Jackhogg schreef: ↑
di 01 aug, 2023 23:33
Alleen er is wel heel veel keuze qua velg/band/etc. Ik kom er nog niet helemaal uit wat ik het beste kan kiezen. Ik weet wel dat ik een rode uitvoering wil met zwarte spaken. Maar qua velg en band weet ik het niet. Het hoeft niet te lijken op het voorwiel, dat maakt niet uit, maar de band breedte zou ik wel een slagje breder willen dan wat ik nu heb.
Qua naaf kun je kiezen voor asmoeren, zoals nu op je Shimano achternaaf zitten, of een snelspanner, zoals nu op je voornaaf zit. Asmoeren hebben bij Rohloff een sleutel 15 nodig bij (de-)montage waar niet iedereen blij van wordt op de paklijst, en een snelspanner is wat diefstalgevoeliger. Wat vooral bij dagelijks gebruik en stalling in Nederland mee zou kunnen gaan tellen.

Verder zit je door je framekeuze vast aan een schijfrem-uitvoering van de Rohloff naaf en daarmee aan de externe schakelbox.

Zorg dat er gelijk de juiste asplaat op de naaf zit voor jouw toepassing. Zonde om die voor een paar tientjes gelijk weer te moeten wisselen voor de juiste. Het lijkt er op de foto's op dat je fiets een linker sliding dropout heeft waar een Rohloff OEM asplaat in past. Check even of dat inderdaad zo is, bij Rohloff op de website staan de maten die daarvoor nodig zijn.

Het aantal spaakgaten kun je 32 of 36 kiezen, minder of meer is bij Rohloff uitzonderlijk en zou ik niet doen. Zowel 32 als 36 voldoen als het wiel goed ingespaakt wordt. Een wiel met Rohloff naaf wordt symmetrisch ingespaakt, met links en rechts gelijke lengte spaken op gelijke spaakspanning, en is daarmee in principe al veel sterker dan een paraplu-gespaakt derailleur achterwiel waar aan de rechterkant ruimte moet zijn voor alle tandwielen van een cassette. 36 spaken zal iets sterker zijn, 32 spaaks waarschijnlijk tegenwoordig makkelijker te verkrijgen mocht je op reis een vervangende nieuwe velg nodig hebben bij schade. Veel mountainbikes en gravelbikes rijden namelijk tegenwoordig met 32 spaken of minder. Ook zou je het aantal spaken nog van je voorwiel af kunnen laten hangen, dan kan in geval van kapotte achtervelg een kwaliteitsvelg voorop naar achteren en voorop een lokaal verkrijgbaar minder goed alternatief.

Als je frame ook nog velgremnokken zou hebben dan zou je kunnen overwegen om een velgrem-velg te gebruiken om zo in geval van remproblemen op reis ook nog naar velgremmen te kunnen. Dan zou je kunnen kijken naar de Ryde Andra velgen.

Zo niet zou ik een schijfrem specifieke velg kiezen. En die kiezen met een velgbreedte die past bij de bandbreedte die je wil gaan rijden, en ook de bandbreedte die maximaal in je frame en eventueel toekomstig gewenste frame past. Ook op je bepakking letten. Kies je velg niet te licht, maar ook niet te zwaar.

Vergeet als belangrijkste component de wielbouwer niet. Die kan met jou meedenken in jouw wensen, eisen en specifieke toepassing. Leuk dat een wiel bij een webshop op een bedrag dik boven de duizend euro een paar tientjes goedkoper is. Maar een wiel, zeker een achterwiel, heeft met vakantiebepakking op slecht wegdek best wel wat te verduren. Wat maakt dat ik dan graag voor een goede lokale wielbouwer kies. En mocht er eventueel toch wat misgaan, kun je er ook net wat makkelijker mee terug.

Dat kunnen pure wielbouwers zijn als bijvoorbeeld Andless in Vlaardingen en Ernie Frieke in Eindhoven. Maar ook specialisten op reisfiets gebied als bijvoorbeeld BeagleBikes in Utrecht, Bike4Travel in Rotterdam, JustPedal in Bunschoten, M-Gineering in Kiel-Windeweer en De Vakantiefietser in Amsterdam kunnen fraaie wielen maken. Ook bij de Nederlandse Rohloff importeur Elan in Wijchen worden heel veel Rohloff wielen ingespaakt met allerlei verschillende velgen.

Maar misschien heb je wel alle vertrouwen in je eigen lokale fietsenwinkel om dat te doen voor je?