Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
WimB schreef:
di 18 jul, 2023 20:11
Eigenlijk, als die fabrieken doen wat ze willen, hebben veel maten geen zin.
Belangrijk is de hoogte van het zadel gemeten van de trapas tot bovenkant zadel.
Ook de lengte is wel belangrijk. En de hoogte en breedte van het stuur. Anders zit je er straks op als een T-rex ;)
Momenteel geeft de fiets geen krimp wanneer ik bijna 50kg mee zeul. Dat is 5kg voor 12kg achter en de rest (inclusief kar) in de fietskar. Heb met nog geen enkele keer moeten aanpassen naar mijn fiets.

De enige echte aanpassing zal mijn stuurverhogen zijn. Reed in het begin met mijn zadel op de juiste hoogte en dat is eigenlijk ook niet zoveel hoger als nu. En toen ook nergens last van.

Stuur moet ook maar een cm of 5-6 omhoog. En het nieuwe stuur heeft al een kleine raise.
Zoals ik het zelf zie vind het ik nog altijd een minimale aanpassing. Maar heb er geen ervaring mee.

Het stuur heeft lang handvatten maar de remmen en de shifter komen zo ver mogelijk naar binnen. Het uitstekende deel wil ik eerder gebruiken om soms gewoon even nog rechterop te kunnen zitten. Maar technische stukken (die ik momenteel zelden tegenkom) is de binnenste breedte echt breed genoeg. Dat is namelijk nog altijd 65cm. Kan ik al goed uit de voeten met 52cm. En daar zitten dan nog bar ends op ook.
Dit is waarschijnlijk hoe Shorttracks fiets origineel was afgemonteerd qua stuurpen:
http://forum.mountainbike.be.vs08093.priorweb.be/viewtopic.php?f=28&t=112871
Bovenste foto. Gewoon zoals toen over ATB's werd gedacht: diepe en lange zit vergelijkbaar met racefiets houding. Om snel over bospaadjes te raggen. Heel wat anders dan de technische ATB parcoursen van tegenwoordig die om een ander type ATB vragen.
De rest van de foto's laat een aardig beeld zien van wat er na 1994 nog aan ATB inzichten waren qua kort/ver afstand stuur/zadel.

Mijn Giant Terrago/Coldrock 1992 (volgens Giant maat 56 cm, ik meet 54 cm van hart trapas naar hart bovenbuis) heeft een bovenbuis van 60 cm (hart zitbuis to hart balhoofdbuis). Ik weet dat een maatje groter dezelfde lengte bovenbuis had.
Ik heb zo vaak de stelling gelezen: "Die ATB's uit begin jaren '90 hebben een lang frame. Let daarop als je er eentje koopt" dat ik het wel grappig vind dat zo'n fiets nu weer als te kort wordt beoordeeld.

Als de fiets van Shorttrack nog de originele stuurpen had gehad ben ik benieuwd of hij de zit dan niet te diep en te lang had gevonden. Maar dat zou dan eenvoudig te verhelpen zijn met een stuurtje met 5 cm rise en een 20° sweepback. Heb ik ook wel eens uitgeprobeerd met een stuurtje uit de rommelbak van de fietsenmaker. Daar vond ik de fiets niet leuker van worden.
cyclos schreef:
di 18 jul, 2023 20:34
Ik heb zo vaak de stelling gelezen: "Die ATB's uit begin jaren '90 hebben een lang frame. Let daarop als je er eentje koopt" dat ik het wel grappig vind dat zo'n fiets nu weer als te kort wordt beoordeeld.
Alleen door degenen die op een foto kunnen zien of een frame 59 of 61 cm lang is.
Zou iemand het zien zitten om een foto te nemen van bovenaanzicht waarop de afstand tussen de knie en het stuur te zien is?

Ben wel benieuwd eigenlijk. Ben er vandaag eens extra op gaan letten. Maar zie toch veel mensen die minstens even dicht bij hun stuur komen als mij hé. Ik het idee. Veel mensen fietsen dan ook wel weer op een te kleine fiets natuurlijk. Dus mijn waarnemingen geven uiteraard niet veel bruikbare waarden op. Maar ik vond het wel opmerkelijk.


P.s.


Bestaat er al een topic in de zin van "hoe origineel is jou fiets nog". Waarbij men toont wat men veranderd heeft aan de de fiets na aankoop? Ben wel benieuwd.
Shorttrack schreef:
di 18 jul, 2023 23:21
Zou iemand het zien zitten om een foto te nemen van bovenaanzicht waarop de afstand tussen de knie en het stuur te zien is?
Goed, vanmiddag of morgen. Als jij je bovenbuis opmeet. Deal?
Leon schreef:
wo 19 jul, 2023 10:12
Goed, vanmiddag of morgen. Als jij je bovenbuis opmeet. Deal?
Dat zal voor zondag of maandag zijn als we terug zijn van onze reis.
19 cm van knie tot stuur
ik heb laatst de maatvoering van dit soort frames bekeken. zo'n Terrago in 22 inch framemaat heeft als maten:

maten Terrago 22 inch.png
maten Terrago 22 inch.png (11.15 KiB) 557 keer bekeken
[/u]

ik zal de hoek van de zitbuis nog meten (of na de vakantie :oops: )
hoogframe schreef:
wo 19 jul, 2023 12:33
zo'n Terrago in 22 inch framemaat heeft als maten:
Dank je hoogframe.
Een echt grote fiets is het dus niet, maar Shorttrack wil graag rechtop zitten, dus dat komt goed uit.
Foto's van mijn knie-zit hieronder. De eerste twee op mijn tochtjesfiets. De tweede twee op mijn stadsfiets. 21 resp. 23 cm tussen knie en handvatten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de zitbuis van zo'n 22-inch-maat Terrago-frame staat op ongeveer 72,6 graden (dat valt me mee en lijkt me gunstig (steiler is m.i. lastiger t.b.v. toer-zitpositie))

ik denk (en wil niet drammen) dat vooral en eerst een goede positie van het zadel/je zit belangrijk is, om daarna verder te kijken naar positie/vorm/etc. van het stuur. een zadel dat 'te' laag staat, staat ook onnodig iets meer naar voren.
ik heb nog wat info gevonden over kniehoek bij bijna gestrekt been en bij been in hoge positie, maar dat komt later.
Om te kijken hoe ik op mijn fietsen zit
In de montage heb ik de trapas van de fietsen h.o.h gezet. Helaas krijgt het beeld daardoor wat vreemde randen.
De verschillen van de frames en mijn houding komen voldoende in beeld. 57 cm is de maat van beide frames.
Mijn vakantie zit erop en buiten dat mijn stuur echt wat te small is heb ik weinig echte klachten over de fiets. Stuur ietsje hoger zou zeker aangenamer zijn maar heb nergens lichamelijk klachten gehad onderweg.

De fiets heeft ook alles goed doorstaan. Enkel de laatste dagen ging het schakelen wat lastiger. Het duurde wat soms wat langer om van blad te wisselen. De vorige eigenaar had er nieuwe achtertandwielen, kabels en ketting op laten leggen. Ik heb er nu zelf ruim geschat ongeveer 4000km op gefietst waarvan de laatste met 50kg bagage. Ik weet zelf niet zo goed wat ik uit die informatie kan concluderen. Ketting die aan het verslijten is? Binnen kort gaat er toch een 9 speed op komen en leg ik er sowieso een nieuwe ketting op.

Momenteel is mijn fiets een 3x7 speed. Ik kan zeggen dat is echt wel meer dan voldoende is om zelfs met 50kg bagage een redelijke stijle heuvel op te komen. Heb maar een enkele keer ook vooraan moeten schakelen naar een lichter blad. Wat overigens erg soepel ging. Dus ben nooit stil gevallen omdat er technisch mij iets in de steek liet op een stijle heuvel. Zelf mijn dochter omhoog duwen (en bagage) ging prima.
Ondanks dat ik dit weet ga ik toch een 9 speed plaatsen. Ik heb de donorfiets nu toch en het is een goede ervaring om dat eens te doen. bovendien moet ik de shifters toch vervangen. de rem en de shifters zijn uit een geheeld. En aangezien er magura hs33 remmen op komen moet ik direct beide vervangen.
Shorttrack schreef:
zo 23 jul, 2023 11:33
Momenteel is mijn fiets een 3x7 speed. Ik kan zeggen dat is echt wel meer dan voldoende is om zelfs met 50kg bagage een redelijke stijle heuvel op te komen.
Of je een helling op komt wordt bepaald door het lichtste verzet, niet door het aantal verzetten.
Fijn dat je fiets bevalt. Het is daarmee weer eens bewezen dat je geen fiets van 5000 euro nodig hebt om op fietsvakantie te gaan.

Met 50 kilo bagage zou ik bij de ombouw helemaal gaan voor het lichtst mogelijk verzet. Dat is iets van 22 voor en 38? achter. Zodra je in echte heuvels komt ga je dat op prijs stellen.

I.v.m. slijtage van de ketting gebruik ik een kettingslijtagemeter. Dan kun je goed zien hoe ver de ketting heen is om hem op tijd te vervangen. Dat scheelt vervangen van cassette en voorbladen, dus niet alleen geld maar ook werk.
https://www.google.nl/search?q=kettings ... 9&dpr=1.88
Leon schreef:
zo 23 jul, 2023 11:44
Shorttrack schreef:
zo 23 jul, 2023 11:33
Momenteel is mijn fiets een 3x7 speed. Ik kan zeggen dat is echt wel meer dan voldoende is om zelfs met 50kg bagage een redelijke stijle heuvel op te komen.
Of je een helling op komt wordt bepaald door het lichtste verzet, niet door het aantal verzetten.
Fijn dat je fiets bevalt. Het is daarmee weer eens bewezen dat je geen fiets van 5000 euro nodig hebt om op fietsvakantie te gaan.

Met 50 kilo bagage zou ik bij de ombouw helemaal gaan voor het lichtst mogelijk verzet. Dat is iets van 22 voor en 38? achter. Zodra je in echte heuvels komt ga je dat op prijs stellen.

I.v.m. slijtage van de ketting gebruik ik een kettingslijtagemeter. Dan kun je goed zien hoe ver de ketting heen is om hem op tijd te vervangen. Dat scheelt vervangen van cassette en voorbladen, dus niet alleen geld maar ook werk.
https://www.google.nl/search?q=kettings ... 9&dpr=1.88
Ik laat me sowieso nooit meeslepen in de verhalen van andere die zeggen dat je echt het beste nodig hebt om iets te kunnen doen. Ik heb jaren op professioneel niveau geschaatst en had eigenlijk maar zeer matig materiaal. Mensen die niet met de top mee reden kochten soms "beter" materiaal in de hoop dat ze dan wel mee konden.

Nu wil ik er meteen even bij zeggen dat ik hiermee niet bedoel ik hier iedereen zijn advies om voor iets "beters" te gaan gewoon naast mij neerleg. Integendeel zelfs. Bij het schaatsen wist ik heel goed wat ik wel en niets moest/wilde hebben.
Bij het fietsen weet ik dat nog niet. Ik baseer mij op dit forum en blogs/review. En dan kijk ik wat wellicht goed genoeg is voor mij manier van reizen.

Ik wil wel gewoon een "goede" fiets. En merk nu bijvoorbeeld dat mijn huidige fiets goed genoeg is voor mijn gebruik. Of het dan de juiste maat en die dingen is, is weer iets anders natuurlijk.


Ik ga nog even bekijken welke verzetten ik graag op mijn cassette wil hebben. Weet niet in hoeverre je zoiets kunt kiezen. Zou graag een zwaarde en een lichter verzet willen hebben. Maar kleinere stapjes tussen sommige verzetten zou ook fijn zijn. Moet eerst dus een goed bekijken wat ik nu heb. Ik ga de cassette van de donor fiets ook eerst gewoon even overzetten. Die ziet er trouwens wel meer gebruikt uit als mijn huidige cassette.
De tandwielen vooraan zijn volgens mij nog prima in orde. En het lichtste verzet lijkt mij al vrij klein.

Bedankt voor de tip van de ketting. Dat gaan we weer eens bekijken.
Ik wil wel gewoon een "goede" fiets. En merk nu bijvoorbeeld dat mijn huidige fiets goed genoeg is voor mijn gebruik.
dit vind ik een mooie uitspraak! (ik zit vaak in mijn hoofd te malen over details en net die ene fiets (qua frame.zit/'gevoel') of net dat andere onderdeel :oops: ... qua onderdelen heb ik wel een keuze gemaakt: achter 8-speed is echt goed genoeg :D en 9-speed en hoger is voor mij niet beter, dus niet nodig)

voor kiezen van verzetten en cassette: onthou met welke verzetten je nu het meeste fietst en laat dat in een nieuwe opzet (met bepaalde voorbladen en een te kiezen cassette) ongeveer het middelste verzet zijn.
kies dan enkele verzetten daar dicht bij (het is fijn om (al toerend) niet te grote verschillen te hebben).
kies dan daarbuiten de verzetten of stapjes, die je af en toe nodig hebt voor wind mee, berg af, tegenwind en berg op en misschien dat ene verzet (het grootste kettingwiel achter) om ergens hopelijk fietsend boven te komen.
kijk dan eens op bijvoorbeeld [url]http://www.ritzelrechner.de[/url] en kom zo tot / benader een cassette.
Het lijkt me, gezien de beperkte keuze in cassettes, minder werk om de beschikbare cassettes een voor een te bekijken of ze interessant zijn. Wat je op reis altijd wilt is gelijke stapjes tussen de verzetten, want de wereld bestaat niet uit vlakke stukken en hellingen bij windsstilte, maar ook uit alles daartussen, met en zonder wind. Die gelijke stapjes worden natuurlijk wel behoorlijk beperkt door het numerieke karakter van aantallen tandjes. Een kransje met 17,5 tandjes zou bijvoorbeeld fijn zijn, maar helaas...

Het meest gebruikte verzet op vakantie is trouwens bijna altijd het lichtste. Daar ben je meerdere uren per dag me bezig. :D
Het kwartiertje dat het vervolgens weer omlaag gaat, ach, dat gaat vanzelf, als je al niet moet remmen. Meestal vind ik alles boven de 30 km/u zinloos op me te trappen.

Ik heb nooit iemand ontmoet op vakantie die spijt had van een te licht verzet.
hoogframe schreef:
ma 24 jul, 2023 09:49

dit vind ik een mooie uitspraak! (ik zit vaak in mijn hoofd te malen over details en net die ene fiets (qua frame.zit/'gevoel') of net dat andere onderdeel :oops: ... qua onderdelen heb ik wel een keuze gemaakt: achter 8-speed is echt goed genoeg :D en 9-speed en hoger is voor mij niet beter, dus niet nodig)
Ik zit soms ook wel verlekkerd te kijken naar een Santos hoor :P Maar zo'n fiets zou echt overkill zijn voor mij. Ze gaan heel lang mee ik weet het. Maar mijn fiets bestaat ook al meer dan 30 jaar. En die zal het hopelijk nog lang volhouden.
Ik heb geen zin te kijken of ik in dit lange draadje al eens eerder wat gezegd heb, maar ik zat de afgelopen dagen af en toe te kijken naar een goedkope stadsfiets voor mijn vrouw. Wat mij opviel was dat er echt grote aantallen zo te zien prima Koga's met derailleurversnelling te koop staan voor minder dan 300 euro. Natuurlijk moet je dan in veel gevallen nog wel wat budgetteren voor onderhoud of vervanging van versleten onderdelen, maar de meeste van deze fietsen zagen er toch uit alsof ze geen al te zwaar leven hadden gehad.
Wim schreef:
ma 24 jul, 2023 22:19
Ik heb geen zin te kijken of ik in dit lange draadje al eens eerder wat gezegd heb, maar ik zat de afgelopen dagen af en toe te kijken naar een goedkope stadsfiets voor mijn vrouw. Wat mij opviel was dat er echt grote aantallen zo te zien prima Koga's met derailleurversnelling te koop staan voor minder dan 300 euro. Natuurlijk moet je dan in veel gevallen nog wel wat budgetteren voor onderhoud of vervanging van versleten onderdelen, maar de meeste van deze fietsen zagen er toch uit alsof ze geen al te zwaar leven hadden gehad.
Je hebt dit naar mijn weten nog niet eerder gezegd. Maar ik het sowieso in het oog houden nu. We willen in de toekomst eventueel nog een fiets bijkopen voor mijn vriendin zodat we ook op de trein kunnen.

Wat zijn jouw algemene zoektermen dan als ik vragen mag? Ik zoek meestal zeer specifiek namelijk. Maar dan kom je vaak uit bij de mensen die weten wat ze in handen hebben.