- aan je linker been te zien, mag je zadel wat omhoog.
- qua zadel naar voren of achteren: doe de meting (met hulp van iemand) of het draaipunt in je knie of knieschijf of zo loodrecht boven je pedaalas staat met crank in horizontale stand.
- bij diepste punt in pedaalomwenteling, dus bij bijna gestrekt been, mag je knie een bepaalde hoek maken (even goegelen, weet ik niet uit m'n hoofd)
- er zijn diverse formules voor de zit op de fiets, bijvoorbeeld:
- 0,883 à 0,889 x BBL (binnenbeenlengte) is zadelhoogte vanaf midden trapas gemeten langs zitbuis
(bronnen: 0,883 bij anwb-site en 0,889 op h20geuzen.nl)(ik wist 'circa 0,885')
- 1,07 - 1,09 x BBL is zadelhoogte vanaf midden pedaalas met crank in verlengde van zitbuis
( - verschil tussen de twee voorgaande is de cranklengte: reken dit uit en je komt op lange cranks. da's niet per se nodig)
- het is een benadering want je lijf is de praktijk en de rest is theorie. en 'ja maar' helpt niet
- vergeet de zooldikte van je schoeisel niet. bijvoorbeeld fietsen met bergwandelschoenen, dan zadel omhoog ([rijm-modus aan] of een kleinere hoek in je knie en dat wil je nie [rijm-modus uit])
en besef je: zadel omhoog mbv zadelpen is ook zadel iets naar achteren.
! zet alsjeblieft eerst je zadel in zo'n positie dat dat goed staat en lekker fietst. ga pas daarna je stuurpositie aanpassen (anders moet je je stuurpositie telkens aanpassen op aanpassen van je zadelpositie: 'dan blijf je bezig' )
qua frame: dit type frame is vrij lang (verhoudingsgewijs tot de hoogte). bij dit frame mag je het frame 'dus' aan de kleine kant kiezen anders is het frame aan de lange kant voor een sportieve zit. ik denk dat dit de goede framemaat voor jou is (de volgende framemaat is in staal 24 inch hoog en in alu 23,5 inch hoog, met nog langere bovenbuis
)
ik ga later vandaag eens meten (gereedschap is binnen
) hoe steil de zitbuis staat (maar die gaan we niet 123 aanpassen, ha ha
).
nog een leuke bron:
https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
([zelfspotmodus aan] de eerste twee plaatjes van die meneer met ambtenarenpostuur en kattenrug-houding vind ik op mijzelf van toepassing
[zelfspotmodus uit])
tot slot een slechte woordgrap: als ik dit berichtje plaats, druk ik op VER STUUR