Volgens het CBS is €3500,- van toen € 4642,- nu (2023)
Ik heb net met behulp van de Santos configurator dezelfde Santos Travelmaset 2.6 samengesteld. Daar rolt dan een bedrag van €5818,- uit.
Waar zit dat verschil van €1200,- in?
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:En die komen straks allemaal op marktplaats als ze weer terug zijn uit Santiago, of als ze toch maar niet gegaan zijn.Bert van Sprang schreef: ↑vr 09 jun, 2023 10:21Naast de gemiddelde prijsstijging is het natuurlijk inderdaad wat de gek er voor geeft. En blijkbaar heeft het merk Santos (en Idworx) inmiddels zo'n cultstatus bereikt dat de gek er dit inderdaad voor geeft. Voor de prijs van een aluminium Santos of Idworx koop je elders een titanium exemplaar. Zolang het aantal 60-plussers met genoeg geld en de wens naar Santiago te fietsen blijft toenemen zullen de prijzen niet zakken.
Sec genomen gaat dat aantal over een jaar of 5 dalen, maar het is natuurlijk niet precies 60 en er zijn meer factoren.Bert van Sprang schreef: ↑vr 09 jun, 2023 10:21Zolang het aantal 60-plussers met genoeg geld en de wens naar Santiago te fietsen blijft toenemen zullen de prijzen niet zakken.
Ik denk al eerder omdat de inflatie zorgt dat vrijwel iedereen op veel vlakken financieel moet inleveren. Een "loeidure" reisfiets zal dan misschien wat lager op de wensenlijst komen te staan...Leon schreef: ↑vr 09 jun, 2023 11:11Sec genomen gaat dat aantal over een jaar of 5 dalenBert van Sprang schreef: ↑vr 09 jun, 2023 10:21Zolang het aantal 60-plussers met genoeg geld en de wens naar Santiago te fietsen blijft toenemen zullen de prijzen niet zakken.
Interessant. Het is inderdaad mogelijk dat het type mensen dat nu XXXX euro kan en wil betalen voor een reisfiets, in de nabije toekomst vaker en vaker een e-fiets zal kopen. Waarom XXXX euro betalen als je dan ook nog eens zélf alle energie moet leveren?Leon schreef: ↑vr 09 jun, 2023 18:29De verschillende effecten werken natuurlijk samen.
Ik ben ook benieuwd naar het effect van e-bikes. Een mogelijke hypothese is dan dat het toenemend aantal mensen dat regelmatig een e-bike gebruikt niet meer terug gaat naar een niet-e-bike voor lange tochten of de spreekwoordeljke tocht naar Santiago.
Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
Ik zie regelmatig, van dichtbij, dat er mensen zijn, ja zowel man als vrouw, die een nieuwe dure reisfiets kopen en er direct een pendix op laten zetten. Dan tik je al snel €8000,- aan.Leon schreef: ↑vr 09 jun, 2023 20:42Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
Jij hebt het over durereisfietskopers die vaker een e-bike kopen.
Jou hypothese klopt anno 2023 niet ( misschien later weer wel) omdat het een feit is dat de dure reisfietsen relatief goed verkocht worden ondanks dat je al jaren voor hetzelfde of een lager (!) bedrag een prima e-bike kunt kopen.
Ja, ik beweer niet dat het goedkoper gaat worden ... Worden dingen goedkoper?
Als ik zie hoeveel jonge en relatief jonge mensen nu met een e-fiets rijden, dan verwacht ik dat ze als reisfiets ofwel de e-fiets nemen die ze al hebben, ofwel - als ze dan toch XXXX euro willen betalen voor een reisfiets - de voorkeur zullen geven aan een ondersteund vehikel.Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
Helemaal als ze doorkrijgen dat je voor een fietsreis binnen Europa over verharde wegen (kortom het verreweg grootste deel van de fietsreizen) prima vooruit kunnen met een standaard e-bike i.p.v. een veel duurdere reisfiets waarbij je zelf alle energie moet leveren (of een nog duurdere reisfiets met Pendix).derdekeer schreef: ↑vr 09 jun, 2023 22:02Ja, ik beweer niet dat het goedkoper gaat worden ... Worden dingen goedkoper?
Ik acht het wel mogelijk dat de vraag naar dure, niet-ondersteunde reisfietsen kan afnemen.
Als ik zie hoeveel jonge en relatief jonge mensen nu met een e-fiets rijden, dan verwacht ik dat ze als reisfiets ofwel de e-fiets nemen die ze al hebben, ofwel - als ze dan toch XXXX euro willen betalen voor een reisfiets - de voorkeur zullen geven aan een ondersteund vehikel.Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
Kun je met een e-bike niet over onverhard?