Het is natuurlijk fijn als je gewoon met je telefoon kan navigeren, want dat scheelt weer een apart apparaat, en een telefoonscherm is om eerlijk te zijn ook wel handiger voor het overzicht, en de specifieke Garmin systemen zijn minder flexibel.
Maar voor mij werkt het niet helaas. Het voorbeeld van TS krijg ik met mijn telefoon (Fairphone 4, daarvoor een Motorola) absoluut niet voor elkaar. Mogelijk komt het omdat er apps op de achtergrond draaien die ook actief blijven als het scherm aan staat, of bepaalde energie-instellingen in mijn telefoon, of de in de telefoon aanwezig chipsets, maar ik heb geen zin en tijd om dat allemaal uit te zoeken, de kans is ook dat als ik hiermee ga klooien de apps die ik in het dagelijks leven gebruik niet goed meer werken.
Ook vind ik het niet handig als het scherm om te navigeren steeds uit gaat. Ik navigeer het prettigst door continu een kaart met de track en waar ik ben in beeld te hebben. Dan zie ik zonder interactie met het apparaat in 1 oogopslag waar ik heen moet of kan. Dat kan met de Garmin probleemloos omdat het reflecterende scherm zonder led/backlight amper stroom gebruikt en ook prima zichtbaar is in volle zon, net als een stuk papier.
Flix schreef: ↑di 23 mei, 2023 18:54
Als je lader, zoals C2C of een Forumslader, genoeg stroom levert, waarom zou je dan moeite doen met stroombesparende instellingen?
Omdat energie leveren voor je telefoon met een dynamo ten koste gaat van vooruit komen, wat je merkt op een hele dag fietsen. Ik heb tijdje terug hier al wat rekenvoorbeelden voor gegeven.
Overigens kun je de vliegtuigstand ook achterwege laten, want moderne hardware en vooral software (OS-en) gaan zuinig om met de energie, en daardoor levert de vliegtuigstand weinig besparing op.
Naar mijn ervaring niet, ik vermoed omdat in veel (voor mij) populaire fietsgebieden de mobiele dekking slecht is en je telefoon veel zendvermogen nodig heeft om contact te houden met de masten. Alsin, ik merk dat mijn telefoon veel sneller leeg is als ik de hele dag buiten in de natuur ben in vergelijking met de hele dag thuis of op het werk of in de stad.
Ook zijn mijn inziens moderne standaard telefoon-hardware en software niet ontworpen op zuinig omgaan met energie, maar meer op prestaties en snelheid, omdat verreweg de meeste mensen toch altijd wel een stopcontact in de buurt hebben. Het moet altijd sneller en meer en groter, de enige manier waarmee ze accuduur verlengen is met een steeds grotere accu.
Het Android OS is ook niet ontworpen voor typische low-power 'embedded' toepassingen, het is Linux multitasking OS met een Java VM (ART, voorheen Dalvik) waarin de applicaties draaien, met een GUI en applicatie management die weinig controle geeft op welke processen er allemaal precies lopen en hoeveel resources er gebruikt worden.
Om deze reden heb ik een apart navigatietoestel van Garmin die hiervoor zowel qua hardware als software wel voor ontworpen is. Overigens, eerdere pogingen van Garmin om toestellen te baseren op Android zijn ook allemaal hopeloos mislukt.