Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets niet mee op Koningsdag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets niet mee op Koningsdag

Flix schreef:
vr 28 apr, 2023 11:26
Over koningsdag en fiets mee: iedere NL-er zal toch wel weten dat de treinen naar de grote steden dan bomvol kunnen zitten met feestvierders, dus een fiets wel eens een probleem kan opleveren. Met 10 seconden googlen kom je dan te weten dat ie niet mee mag.
Tenzij je dus op die andere pagina terechtgekomen bent, waar op staat dat de fiets in de daluren wel mee mag. :roll:

Groetjes,

Carl
willem.m schreef:
vr 28 apr, 2023 12:10
Toch denk ik dat het kansrijker is om iets te veranderen door iets te doen dan op een forum te gaan schrijven wat er fout gaat.

[/quote]
Ik ben het deze keer volkomen met Willem eens
"Ik heb lang een aardig inkomen gehad met het bij organisaties zitten om hen te vertellen wat er beter kon en maak me daardoor weinig illusies dat het uit zou maken wat ik bij heb in de ideeënbus zou droppen. Het is juist het type en de omvang van de organisatie die dat, in mijn ervaring, belet."

Lijkt op frustratie.

Ik heb door zaken aan te kaarten op de juiste plek wel het nodige kunnen bereiken.

Overigens woon ik in Amsterdam en ben bewust zonder rijbewijs vaak afhankelijk van reizen met de trein en doe dat ook, maar zal als het niet strikt noodzakelijk is niet snel op Koningsdag in de trein stappen: ook niet zonder fiets.
Tot en met 2022 kon je op Koningsdag prima met de fiets reizen en een kaartje kopen. Het viel mij dit jaar voor het eerst op.
Onderweg naar een WF weekend kon ik 's middags eerst geen kaartje kopen via de app, even later toch wel.
Op 30 april 1973 (Koninginnedag van Juliana) reed ik per trein van Utrecht naar Maastricht, fiets mee. Geen enkel probleem. Nederland wordt nou steeds voller.....
Zag vandaag op het Jounaal: komende zomer wordt het steeds moeilijker om de trein naar België of Duitsland te nemen. Reserveren verplicht. Afgelopen zomer moest ik al tot Antwerpen in het balkonnetje gaan staan....
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 mei, 2023 09:15

Zag vandaag op het Jounaal: komende zomer wordt het steeds moeilijker om de trein naar België of Duitsland te nemen. Reserveren verplicht. Afgelopen zomer moest ik al tot Antwerpen in het balkonnetje gaan staan....
Drukke trein vaak inderdaad tussen Amsterdam en Brussel. En je spullen goed in de gaten houden, vooral in die trein. Ze roepen het ook om op te letten via de omroep-installatie in de trein.

Zakkenrollers express, als crimineel lekker makkelijk je werkterrein verplaatsen tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Pilletje, poedertje, plantje mee en het wordt nog multitasken ook. En je kunt onderweg ook al aan het werk....
Het gaat om de ICE-treinen.
Bron: https://nos.nl/artikel/2473549-reiziger ... -duitsland
en
https://www.nu.nl/binnenland/6261812/tr ... veren.html

Of het alléén om de ICE-treinen gaat weet ik niet. Je weet nooit wat er in de vertaling verloren is gegaan.
Leon schreef:
di 02 mei, 2023 09:45

Of het alléén om de ICE-treinen gaat weet ik niet. Je weet nooit wat er in de vertaling verloren is gegaan.
De ICE rijdt door Nederland niet naar Brussel, wel een reguliere trein 'Intercity Brussel' over de hogesnelheidslijn, net als onder andere een Thalys en een Eurostar. En er zal vast ook nog wel een boemeltje rijden denk ik?
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen.
Bron: NS Internationaal
Jurr schreef:
di 02 mei, 2023 09:40
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 mei, 2023 09:15

Zag vandaag op het Jounaal: komende zomer wordt het steeds moeilijker om de trein naar België of Duitsland te nemen. Reserveren verplicht. Afgelopen zomer moest ik al tot Antwerpen in het balkonnetje gaan staan....
Drukke trein vaak inderdaad tussen Amsterdam en Brussel. En je spullen goed in de gaten houden, vooral in die trein. Ze roepen het ook om op te letten via de omroep-installatie in de trein.

Zakkenrollers express, als crimineel lekker makkelijk je werkterrein verplaatsen tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Pilletje, poedertje, plantje mee en het wordt nog multitasken ook. En je kunt onderweg ook al aan het werk....
Als dove heb ik niks aan omroepen, ik stond wel steeds naast m'n fiets. In Mechelen uitgestapt.
Het wordt er zo te zien niet beter op in die internationale treinen:

Reizigers moeten treinen naar België en Duitsland in zomer reserveren.

https://nos.nl/artikel/2473549-reiziger ... reserveren
Frank schreef:
di 02 mei, 2023 11:56
Het wordt er zo te zien niet beter op in die internationale treinen:

Reizigers moeten treinen naar België en Duitsland in zomer reserveren...
Waarom betekent dit dat 'het' er niet beter op wordt?

Wat is een beter alternatief om met schaarste om te gaan?
willem.m schreef:
di 02 mei, 2023 12:09
Waarom betekent dit dat 'het' er niet beter op wordt?
Wat is een beter alternatief om met schaarste om te gaan?
Vooralsnog wordt het er inderdaad niet beter op.
Straks mogen we ook een plekje in de natuur reserveren.

Excuses. Dit item staat niet in Kletspraat maar in Fiets & Trein
Als je naar de voetbalwedstrijd, film of opera gaat, is het handig om tickets te reserveren. Als je naar de dokter of tandarts gaat maak je een afspraak. Als je een nieuw paspoort wilt, reserveer je een tijdslot. Allemaal om efficiënt met schaarste om te gaan. Taferelen zoals nu soms in internationale treinen, waar mensen, koffers en fietsen hutje mutje staan, zijn uit oogpunt van veiligheid bovendien niet handig.

Of deze drukte met een reserveringssysteem wordt opgelost weet ik niet; vandaar mijn vragen.
willem.m schreef:
di 02 mei, 2023 12:28
Als je naar de voetbalwedstrijd, film of opera gaat, is het handig om tickets te reserveren.
In de 'Intercity Brussel' is het misschien wel handig om vaker te kijken of de reizigers überhaupt wel tickets hebben voor het traject wat ze aan het reizen zijn...

Ben wel benieuwd of die reserveringen gaan leiden tot een betere controle. Dan zou het best eens kunnen helpen.
Meer info hierover en commentaren erop zijn te lezen treinreiziger.nl.
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 mei, 2023 09:15
Zag vandaag op het Jounaal: komende zomer wordt het steeds moeilijker om de trein naar België of Duitsland te nemen. Reserveren verplicht.
Frank schreef: Reizigers moeten treinen naar België en Duitsland in zomer reserveren.
https://nos.nl/artikel/2473549-reiziger ... reserveren
Deze kop klopt niet helemaal (zoals wel meer): naar België wordt het niet verplicht om te reserveren, enkel voor het goedkoopste tarief (Early Bird) naar Antwerpen of Brussel moet een specifieke trein gereserveerd worden. Maar voor dit goedkoopste tarief was er vroeger al een verplichting om 7 dagen vooraf een ticket te kopen.
Betaal je het duurdere flex-tarief, dan kun je nog altijd flexibel op elke trein stappen.

En voor fietsreizigers is plaatsreservering voor alle reizigers net een voordeel, want fietsreizigers waren al enkele jaren verplicht in de zomer om hun fietsplaats te reserveren op de IC Brussel, en waren dus al gebonden aan die ene trein. Dus hopelijk hebben fietsreizigers op die ene trein die ze al moesten reserveren, vanaf nu ook gegarandeerd een zitplaats, dus meer kwaliteit.
DriesO schreef:
di 02 mei, 2023 14:07
En voor fietsreizigers is plaatsreservering voor alle reizigers net een voordeel, want fietsreizigers waren al enkele jaren verplicht in de zomer om hun fietsplaats te reserveren op de IC Brussel, en waren dus al gebonden aan die ene trein. Dus hopelijk hebben fietsreizigers op die ene trein die ze al moesten reserveren, vanaf nu ook gegarandeerd een zitplaats, dus meer kwaliteit.
Dan moet die zitplaats wel vlakbij de fietsplek zijn, zodat je zowel fiets als bagage goed in het oog kunt houden. (Zie dit draadje uit 2014 over gestolen stuurtas in deze intercity.)
De afgelopen zomer reisde ik liever met de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen. Nadeel: langere reistijd (overstappen moest ik toch al, omdat de IC naar Brussel niet in mijn woonplaats komt); voordelen: geen reservering nodig, geen groot probleem bij missen of uitvallen van trein, geen stoelendans om schaarse plekken (zie dit topic).
bert sitters schreef:
vr 28 apr, 2023 18:52
"Ik heb lang een aardig inkomen gehad met het bij organisaties zitten om hen te vertellen wat er beter kon en maak me daardoor weinig illusies dat het uit zou maken wat ik bij heb in de ideeënbus zou droppen. Het is juist het type en de omvang van de organisatie die dat, in mijn ervaring, belet."

Lijkt op frustratie.

Ik heb door zaken aan te kaarten op de juiste plek wel het nodige kunnen bereiken.
Ik ben nu wel benieuwd over welke organisaties Leon en Bert het hier hebben en wat er dan wel of niet werd bereikt. Ik heb nu een donkerbruin vermoeden dat het om onvergelijkbare gevallen gaat.
bert sitters schreef:
vr 28 apr, 2023 18:52
Overigens woon ik in Amsterdam en ben bewust zonder rijbewijs vaak afhankelijk van reizen met de trein en doe dat ook, maar zal als het niet strikt noodzakelijk is niet snel op Koningsdag in de trein stappen: ook niet zonder fiets.
Ik heb vaak op Koningsdag mijn fiets meegenomen in de trein. In 2019 nog van Leiden naar Hengelo, met een overstap in Zwolle. Dat ging prima, omdat ik de centrale stations in Amsterdam en Utrecht kon vermijden.
Met dit fietsmeeneemverbod (waarvan ik als regelmatige - want rijbewijsloze - NS-reiziger niet eens op de hoogte was gebracht; is er überhaupt overleg geweest met Fietsersbond en Rover?) laat de NS zich weer eens van zijn geniepigste kant zien. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid kan dan geen kwaad :wink: