door
LMSnel » do 27 apr, 2023 16:19
Jurr schreef: ↑ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef: ↑ma 24 apr, 2023 19:41
De fiets heeft de beurt bij de fietsenmaker goed doorstaan, alles is nagekeken en gesmeerd, nieuwe remkabel erop etc. dat viel me met 150 euro best mee. Casette, remmen, wielen, spaken etc. is allemaal in goede staat en geen gebreken gevonden gelukkig dus hij kan zeker nog even vooruit.
Klinkt goed! Wel je achterwiel in de gaten blijven houden, zeker met bagage krijgt die best wat te verduren. Als 'ie goed is, lekker mee blijven rijden. Maar niet spaken in blijven vervangen, dan lekker opnieuw spaken (-:
Nu geen spaken vervangen o.i.d. maar het zijn wel stalen spaken en ze zijn een klein beetje aan het roesten. Lijkt me überhaupt een reden om ze op termijn te vervangen.
Jurr schreef: ↑ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef: ↑ma 24 apr, 2023 19:41
Er zit een mix van Deore XT en LX op en zoals ik begrijp wordt de LX-lijn niet meer gemaakt, wat daar de implicaties van zijn mocht er iets stuk gaan weet ik niet. Voor nu zijn dat zorgen voor later.
Gewoon bij 9 speed MTB groepen blijven, dan komt het wel goed. Of er nu Alivio, Deore, LX, SLX, XT of XTR op staat
Hmm dacht erop dat er 8-speed op zit nu, maar snap je punt, dank!
Jurr schreef: ↑ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef: ↑ma 24 apr, 2023 19:41
Tips of ervaringen hiermee zijn welkom, ik zat zelf te denken aan een iets ronder/gebogen stuur.
Er worden zoveel verschillende sturen gemaakt dat je elke dag van het jaar met een ander stuur zou kunnen rijden. Neem op reis iets met een mogelijkheid voor meerdere handposities om te kunnen afwisselen. En of je dat nu in een racebocht, met bar-ends of met een frivole stuurvorm doet... da's vooral persoonlijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar een merk als Ergotec, die maken heel veel verschillende sturen. Als je de online Ergotec catalogus erbij pakt zit er ook nog wel iets van logica in
Jeetje héél veel opties inderdaad, vlinderstuur en dropbar vallen af maar dan zijn er nog duizend mogelijkheden. Zal voor moeten kijken hoe ik een stuurtas, bel en m'n bizar grote telefoon er aan kan krijgen, het is nu al best krap. Ergotec zal ik naar kijken!
Jurr schreef: ↑ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef: ↑ma 24 apr, 2023 19:41
Nu is de vraag: zou ik voor de 42mm of 50mm variant gaan? 42mm past prima en er is nog wat ruimte over maar 8mm is wel weer een flinke stap.
[...]
Mijn huidige conclusie na wat speuren op internet is dat qua velg de 50mm gewoon zou moeten kunnen, al weet ik niet zeker of m'n spatborden er ruimte voor hebben... wordt vervolgd dus
Tussen passen in theorie en passen in de praktijk zit vaak nog wel wat verschil. Fietsfabrikanten nemen niet geheel onterecht best ruime marges qua bandenmaat. Nu wil het zo zijn dat een bepaalde bandenmaat ook niet altijd daadwerkelijk zo breed valt als de maat die er op de band vermeld wordt, mede door de velgbreedte waarop 'ie gemonteerd wordt. Ook zijn sommige bandenfabrikanten wat meer to the point dan andere bandenfabrikanten.
Maar zorg echt voor voldoende ruimte als speling tussen band en frame/vork. Op je velgen past het vast wel. Spatborden zijn ook niet zo spannend en gewoon een extra rem als ze vollopen met modder. Maar een band die met wat vuil erop zo breed wordt dat 'ie langzaam je frame/vork wegvreet is minder fijn. Zeker op het moment dat er zoveel materiaal weg is dat een breuk volgt.
Ja check! 50mm kan prima qua voorvork maar achter wordt het krap inderdaad. De hurricane die er nu op zit is ook wat minder bol dan de marathons door de noppen, dus het breedtes deel van de band waar de meeste troep zich zou verzamelen zit ook op het smalste deel van het frame. Dan wordt het 42mm dus
Leon schreef: ↑ma 24 apr, 2023 21:44
Ik denk niet dat een band met dikte 50 onder je spatborden past. Misschien zonder spatborden wel.
Je velgbreedte 19 is geen probleem.
Hmm zonder spatborden zie ik niet zo zitten, maar denk dat je gelijk hebt dat de 50mm Hurricane niet gaat passen onder de spatborden. Dank!