Ja, dat is ook een manier om ernaar te kijken, hoewel ik niet denk dat het zo'n vaart zal lopen. De naven gaan enorm lang mee, meerdere fietsen en er is een goede tweedehandsmarkt voor zodat ze ook steeds weer opnieuw veel gebruikt worden. Laten we het erop houden dat de Rohloff naven zo lang en veel gebruikt worden dat de fabrikant hun van oudsher vrij liberale garantiebeleid ergens op wil kunnen beperken?
Dat denk ik ook, want mede die coulance heeft destijds enorm veel goed gedaan voor het vertrouwen in de naaf.
In de loop der tijd bleken er naven voor service terug te moeten. Olielekkage is minder vervelend dan een gescheurde flens, zeker onderweg.
constructief heb ik a) nooit zo begrepen waarom ze kapot gaan. flinke naaf. Is dat materiaal van matige kwaliteit? Het wiel is juist zo mooi gelijk gespaakt. Zit het probleem in de spaken die meer haaks op de naaf aankomen?
b) die ringen bestaan nu een jaartje of 10? Prima restomod (als het werkt), waarom intussen de naaf van zichzelf niet verbeterd?
Intussen eens met Jurr en August, het zal over algemeen niet zo’n vaart lopen dat je nu halsoverkop naar je dealer moet om het wiel nieuw op te laten bouwen. Maar voor die €18 hoef je het ook niet na te laten als ie toch aan de beurt is.