Op de foto van de derailleur en cassette op de nieuwe fiets van Jan P kan je duidelijk de afstand zien tussen het hart van de achteras (= ook van cassette) en het hart van het draaipunt van de derailleur. Ik schat dat het zo'n 5 cm is en onder een hoek van 45°. Deze afstand komt tot stand door een optelsom van het derailleur oog op de fiets van Jan P, het draaipunt van de derailleur en de B-link die tussen beide zit.
Op mijn Stevens (2 x 10 speed, 46-30 x 11-36) met GRX400 derailleur zit een veel langere derailleurhanger, de B-link zit er niet tussen (= direct mount) en toch komt het draaipunt van de derailleur ook op zo'n 5 cm onder een hoek van 45° uit.
Ik heb ook van alles zitten lezen over de mogelijkheden van een groter kransje achter en/of een kleiner kransje voor.
Wat me opvalt is dat veel fietsers zeggen zonder problemen met een groter achterkransje rond te raggen. Daarbij wordt niet altijd duidelijk of dat met een 1 x 11, 2 x 10 of 2 x 11 set-up is en in hoeverre het echt vlekkeloos schakelt. Ik lees toch net te vaak dat je met een Goatlink of het maximaal indraaien van de B-schroef, dus de derailleur meer naar achteren, je bij het schakelen naar de kleinste achterkransjes wat op nauwkeurigheid inlevert.
Een GRX400 derailleur heeft een capaciteit van 41 tanden en is officieel voor een grootste achterkransje van 32/36.
Een GRX810 derailleur heeft een capaciteit van 40 tanden en is officieel voor een grootste achterkransje van 30/34.
Een GRX812 derailleur heeft een capaciteit van 31 tanden en is officieel voor een grootste achterkransje van 40/42.
Een GRX812 derailleur met de XT RD-M8000-SGS kooi hack heeft een capaciteit van ?? tanden en kan ook 40+ achterkransjes aan.
Uiteindelijk is mijn conclusie dat je eerst moet beoordelen wat de afstand tussen je achteras en directmount draaipunt van je derailleur oog is.
Is die klein dan kun je kijken of er voor jouw fiets een langere derailleurhanger te krijgen is.
Op mijn fiets zou ik kunnen kijken of de toevoeging van een B-link (= ± 2 cm extra) wat zou zijn. Mar dat lijkt me geen goed idee.
Zit er al een B-link in de totale opbouw dan kan je met b.v. een Goatlink (= ± 2 cm extra t.o.v. de B-link) het draaipunt van de derailleur meer naar achteren/beneden krijgen.
Mijn probleem is dat ik me afvraag of als Jan P met een GRX810 derailleur, met het draaipunt op dezelfde afstand en hoek als op mijn fiets probleemloos een 42 tands achterkransje schakelt, of dat dat met mijn GRX400 ook probleemloos gaat.
Met mijn huidige aandrijving ben ik super tevreden. Mijn overwegingen voor een lichter verzet zijn zoals ik overal lees: zelfs zonder het extra gewicht van bagage kan je op trajecten die richting MTB moeilijk/steil gaan een tandje te kort komen.
Of kracht natuurlijk