Leon schreef: ↑do 23 mar, 2023 19:29
Behalve dat niemand op gekromde traanplaat fietst en het onzin is om verschillende bandbreedtes te vergelijken bij vaste drukken. Je zou de data om kunnen rekenen naar gelijke indrukdiepte (min of meer een maat voor comfort of hardheid die je als fietser voelt). Ik zal eens kijken vandaag of morgen.
Belofte maakt schuld. Ik kreeg al PB-tjes dat men erg benieuwd was.
Als maat voor het comfort, resp. de indrukdiepte heb ik het omgekeerde ervan genomen: de 'hardheid'. De hardheid is uiteraard evenredig met de druk, maar ook met de diameter van de band. Dat komt omdat de wangspanning van een band recht evenredig is met de diameter. Dit volgt uit de zogeheten Ketelformule (
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drukvat)
Daarom kun je als maat voor de hardheid het produkt nemen van de druk en de diameter. Uiteraard is dit een geïdealiseerde maat waarin hardheid ten gevolge van een stug loopvlak e.d. niet is verwerkt.
Ik heb eerst de data van de website in een
spreadsheet gezet. Dit is in de afbeelding het eerste setje.
Als tweede setje heb ik de maat voor de hardheid berekend.
In het derde setje heb ik voor elke (gemeten) breedtemaat de hardheid in de eerste kolom gezet en de bijbehorende weerstanden in de resultaten.
Als laatste heb ik Excel gevraagd een spreidingsdiagram te tekenen waarbij de waarden in de kolom op de X-as komen en de gemeten waarden op de y-as en dat voor elk van de vier kolomen.
Het resultaat:
Het resultaat is niet opzienbarend.
Uiteraard neemt voor elke band de weerstand netjes af met de hardgheid.
Wel duidelijk is dat zewel de smalle als de brede versies het meeste weerstand geven. Dit was in het artikel op de website ook al een beetje duidelijk maar hier is het duidelijker. Het komt waarschijnlijk door de verschillen tussen de banden die op de website ook al genoemd zijn. Zo is de 32-mm-band opvallend zwaar en heeftde 47-mm-band een flinke wanddikte. Dit betekend dat de reeks gemeten banden niet netjes homogeen is door verschillen in de banden, ook als is het hetzelfde merk en type etc.
Dat maakt eens te meer duidelijk hoe moeilijk het is om conclusies te trekken n.a.v. weerstandmetingen.
En dan is er nog een hele waslijst aan variabelen die hier niet meegenomen zijn maar waar je in de praktijk wel tegenaan loopt waaronder vooral de luchtweerstand, je eigen (totaal)gewicht en het feit dat een traanplaatrol geen realistisch wegdek is.
Mijn conclusie: je kunt niet zomaar zeggen dat een bredere band lichter rolt, tenzij je heb op dezelfde druk oppompt als de smalle, maar dat is onzinnig.