Grandonneur schreef: ↑zo 19 mar, 2023 23:36
Ben het op zich wel eens met je logica [...]
Ach, het is niet zozeer mijn (on-)logica hoor... meer een stukje redeneren op basis van best een tijdje markt(-plaats) volgen en kijkenkijkennietkopen
Grandonneur schreef: ↑zo 19 mar, 2023 23:36
[...] het voorbeeld van zo’n TM2.6 is naar mijn mening in essentie een erg goede fiets.
Absoluut, kan nog steeds prima mee zo'n TM2.6
Grandonneur schreef: ↑zo 19 mar, 2023 23:36
Ook al rijd je er in 15 jaar niks mee. Dan nog veroudert de fiets.
Jazeker. Maar of dat nu zozeer slechter is valt best over te twisten...
Ach, die V-brakes blijven prima. HS33's zijn er niet beter van geworden de laatste jaren met het hogere plastiek gehalte...
Wel fijn dat als een fiets riemaandrijving heeft dat een nog steeds leverbare variant is ja. Geen CDC maar CDX. Al zou CDC met een reserveriem in je tas je echt voor vele kilometers plezier en weinig zorgen moeten geven.
Die 26 inch wielmaat blijft voor veeleisende fietsen zoals bijvoorbeeld tandems, bakfietsen en ander zwaar materiaal echt nog wel. Daar kan ook een vakantiefiets prima in meedoen.
XT met aluminium assen vermijden met veel bagage, daar zijn de aloude XT naven juist weer beter. En heel veel wat eronder zit in het gamma van Shimano
Wel lekker makkelijk in hoogte verstellen zo'n klassieke stuurpen. Als er nog genoeg ruimte is gelaten boven het balhoofd zonder schroefdraad zou je de vorkbuis zelfs net onder het schroefdraad af kunnen zagen en er een starnut inslaan als je heel graag Ahead zou willen
Dat is een factor die sinds zo'n TM2.6 juist zo mooi hetzelfde is gebleven
Lekker goedkoop ketting en tandwielen wisselen, en zeker de laatste generatie 3x9 shifers in de hogere groepen vind ik echt prima schakelen.
Grandonneur schreef: ↑zo 19 mar, 2023 23:36
Dat doet bijvoorbeeld wat met beschikbaarheid van onderdelen [...]
Vooral in de lichtere onderdelen. Zwaar en degelijk blijft nog wel een hele tijd, en dat is voor fietsvakanties toch ook prima?
Grandonneur schreef: ↑zo 19 mar, 2023 23:36
[...] en restwaarde.
Daarin lijkt juist het tegendeel waar te zijn. Flink waardevast die oude dingen
Grandonneur schreef: ↑zo 19 mar, 2023 23:36
Als een fiets dan erg begerenswaardig is kan een hoge prijs nog prima logisch zijn, zoals een mooie herse, lynskey of een gios (ik zeg maar wat).
Voor jou misschien niet begerenswaardig zo'n TM2.6, maar voor anderen...? Niet geheel onterecht ook lijkt me. Zeker in de juiste uitvoeringen. En die prijzen... vraag en aanbod?
Grandonneur schreef: ↑zo 19 mar, 2023 23:36
Zo’n tm is naar mijn idee dan een voorbeeld van de verkoper die zou willen dat je fiets dergelijke unieke kwaliteit zou hebben.
Tsja, blijft een tractor. Zeker als 'ie goed is samengesteld. Geen XT achternaaf, geen 40 spaaks achterwiel... en dan kun je er zo weer de wereld mee rond als je het onderhoud netjes bij houdt.
Chris King hebben ze nog een tijdje geleverd bij Santos, SKF trapas met vierkante aansluiting, XTR shifters en derailleurs... zitten soms best premium onderdelen op die ook op de door jou genoemde Lynskey niet zouden misstaan
Overigens zijn mijn twee postings hier zeker geen pleidooi om 1250 euro voor een kale TM2.6 met derailleur te gaan betalen hoor. Maar het is nu eenmaal geen wiskunde om die waarde en afschrijving te bepalen.