Allereerst een opmerking. Lichter is niet altijd sterker. Klinkt plausibel maar daar moet je je wel van bewust zijn als onderdelen gaat vervangen. Je neemt vaak iets meer risico. Als dat ok voor je is dan kan je aan de slag.
De wielen zijn flink aangepakt. Dat deden we met een wat dubbel gevoel. Vroeger heel veel spaarbreuk gehad (in de jaren 80) en dat blijft dan toch een beetje hangen. Lichte velgen van het Duitse merk Newmen met dito lichte spaken. Dat konden we doen omdat we nu nog maar met 10 kilo bagage rijden. De producent gaf wel aan dat je niet meer dan 70 kilo mocht wegen als je ook nog 10 kilo meeneemt. Weet niet of dat nog zo is. In combinatie met andere, lichtere banden, was dit al een relatief grote slag. Paar jaar geleden gedaan en alles werkt nog perfect.
Geen voor- lowdrager meer.
Achterdrager vervangen door de Tubus Vega. Drager waar je geen 30 kilo aan moet hangen!
Geen standaard. Die dingen zijn lood.
Stuurpen, stuur, zadelpen vervangen door een lichte variant.
Geen verlichting, spatborden, enz.
Geen slot
Voorvork vervangen door een carbon variant.
Platform pedalen vervangen door lichte spd pedalen
Lichtere crancks
Zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn ....
Je hebt dan een lichtere fiets die meer dan geschikt is om met lichtere bagage te rijden als je zelf niet een te hoog gewicht hebt. Maar je hebt ook iets minder luxe.