bert sitters schreef: ↑do 09 mar, 2023 08:49
Ik ben en blijf voorstander van de meeste effectieve en snelle internationale verbinding die het huidige spoornet niet extra belast.
Wat ik wilde laten zien, is dat het rondbazuinen van een idee, dat niet gesteund wordt door een grote groep medestanders, een pressiegroep of een ordinaire lobby, gedoemd is om altijd een idee te blijven. Daarom liet ik de voorbeelden zien van een spoorwegfanaat als Tim Sekac, die de mafste ideeën verpakt in petities, die hij als proefballonnen de lucht in laat gaan. Veel van zijn plannen (zoals een spoortunnel tussen Andijk en Stavoren) vind ik hilarisch, maar dat hij met de Nedersaksenlijn al 10.000 ondertekenaars heeft vergaard, is niet zo gek. Dat is namelijk geen bedenksel van Tim Sekac, maar een bestaand plan dat veel mensen in Groningen en Drenthe aanspreekt en steeds weer tevoorschijn komt uit de diepe la waarin het al meer dan eens is weggestopt. Hetzelfde geldt voor de lijnen Lelystad-Groningen en Groningen-Bremen. Waarschijnlijk ook omdat het hier gaat om een missing link in het huidige Nederlandse spoornetwerk: drie provincies zijn nu vanuit de rest van Nederland per trein alleen maar via Zwolle te bereiken. Elke keer dat er werkzaamheden of storingen bij Zwolle zijn, is het noorden onbereikbaar voor treinreizigers. En de enige andere spoorweg vanuit Noord-Nederland, het boemeltje naar Duitsland, is al jaren geblokkeerd door een kapotte brug.
Het helpt dan weer niet als plannen voor een spoorlijn worden opgeblazen tot een prestigeproject, zoals destijds het voorstel voor een
magneetzweefbaan naar Groningen, dat vooral leuk was voor Siemens. Na het ongeval op de testbaan van de
Transrapid werd zo'n zweeftrein onverkoopbaar.
bert sitters schreef: ↑do 09 mar, 2023 08:49
De overheid heeft de meeste stikstofemissies van boeren opgekocht voor de aanleg van snelwegen. Het gevolg is dat een stroom aan mensen weer in de auto stapt.
Yep, zie
dit nieuwsbericht. Schiphol doet
precies hetzelfde.
Ook de aanleg van spoorlijnen zal niet gaan zonder stikstofcompensatie. Dat hoeft niet per se van boerderijen te komen. Je kunt ook Schiphol hiervoor laten krimpen; en een deel van het luchthavenpersoneel dat dan overtollig wordt, inzetten op het spoor, waar nu een groot personeelstekort is. Tussen treinen en vliegtuigen mogen een hoop verschillen zijn, het blijven wel metalen buizen met een hoop reizigers erin
).
bert sitters schreef: ↑do 09 mar, 2023 08:49
Anderen nemen massaal het vliegtuig. Je bent er zo vanaf Schiphol met de KLM of Lufhansa. Naar Berlijn ook met een lowcost airline.
Het aanbod creëert hier de vraag. Ook een halve eeuw geleden konden we al naar Berlijn of Hamburg reizen, maar dat deden we minder snel en minder vaak dan nu. Daar konden we toen prima mee leven. En een lang weekend New York of een wintervakantie in een ver warm land was toen alleen weggelegd voor de jetset.
Meer en betere treinverbindingen kunnen hier en daar een goede oplossing zijn, maar je zou wel heel erg veel treinen nodig hebben om alleen al het huidige auto- en vliegverkeer in Europa grotendeels te vervangen. We zullen ook wat aan onze reisverslaving moeten doen.
Het aanleggen van hogesnelheidslijnen kan ook doorslaan, zoals in Spanje is gebeurd. (Zie
dit artikel:
Een rapport van de Spaanse onafhankelijke financiële autoriteit Airef liet daar geen spaan van heel. De AVE is volgens het rapport economisch noch sociaal rendabel. Verschillen tussen provincies zijn er juist door toegenomen. De financiële autoriteit pleitte dan ook voor een heroverweging van de 73 miljard die nodig zou zijn om het beoogde net van bijna negenduizend kilometer te voltooien. Te meer omdat de investeringen in de AVE – ongeveer een kwart komt uit Europese fondsen, de rest is staatsschuld – slechts een elite van vijf procent van de treinreizigers ten goede komen).
Uiteindelijk zal de geest van steeds verder, vaker, sneller en goedkoper weer terug in de fles moeten. Ik denk dat er wel eerst een generatie uit moet sterven, die is opgegroeid met het dogma dat steeds verder, vaker, sneller en goedkoper een teken van vooruitgang is.