Beste allemaal,
Ook ik heb dit medium gevonden en al heel wat afgelezen op druilige zondagmiddagen. Nu ook eens post met een vraag.
Nu een aantal fietsvakanties kunnen maken op mijn gravelfiets met bepakking (Bianchi Imulso Allroad https://www.cyclist.co.uk/reviews/bianc ... oad-review). Dit is ontzettend mooi om te doen. 1 ding staat me tegen. Zodra ik iets van gewicht op de fiets zet gaat deze bij handen los wiebelen/Shimmy heet dat geloof ik. Zelfs met naar het werk met tas kantoor kleren en laptop lichte vorm hiervan. Eerder geïnvesteerd in een nieuwe wielset in de hoop dat dit eea zou oplossen, helaas. Zonder bagage geen probleem en verder een heerlijke fiets.
Na afgelopen jaar eens alle bagage gewogen en in een excel geklopt. Hier is nog wel veel winst te behalen. Dit zal ten goede komen tegen het wiebelen. Maar aangezien het ook al enigszins optreed bij woon-werk bagage geeft dit mij geen vertrouwen in nog een vakantie op deze fiets.
Nu mijn vraag:
Hieronder mijn verdere antwoorden vanuit de wiki pagina:
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Stevig doorfietsen
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportief.
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja. In het de winter met enige regelmaat. Heb reeds een wielset met een dynamo.
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja! Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden. Ardennen en zuid Limburg tot blubber en zandpaden in mijn directe omgeving.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Ardennen. Eifel. Ruhr. En in de toekomst staat Schotland hoog op mijn lijstje.
Wat voor vakanties worden dat?
Kampeertochten met tent en kookspullen. Self supporting dus.
Je lichaamslengte
196cm
Je gewicht
97kg.
Je lichaamsbouw
Broeken en overhemden zijn lastig te vinden vanwege te korte mouwen en pijpen. Beide vrij lang dus.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Dit zit ergens tussen de 15 a 20 kilo.
Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Friesland
Wat is je budget?
Dit is erg afhankelijk wat ik er voor krijg. Liefst niet meer dan 2,5k. Maar duurder is niet direct een showstopper.
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Welke fietservaring heb je?
Vorig jaar 5500km.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Dagtochten van 100+ zijn erg leuk. Gemiddelde snelheden doe ik niet aan. Op de MTB ben ik soms blij met 18 op de gravel blij met 30 en op de woon-werkfiets 25 en op mijn stalen oldtimer Gazelle 20km/h.
Welke fietsen heb je (gehad)?
1x gravel, nu een Biachi Impulso Allroad 63cm. Geen racefietsen. Diverse atb's. Waarbij steeds een stapje leuker.
Wat kun je van fietsonderhoud?
Probeer alles zelf te doen. En lukt meestal prima.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja hoor. Waar ik wel een bang voor ben zijn het gebrek aan garanties op het frame. Rest is goed te vervangen. Daardoor neig ik naar nieuw vanwege sommige gevallen levenslange garantie op frame.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Een Koga colmaro extreme spreekt mij wel aan. https://www.koga.com/nl/racefietsen/col ... me?frame=H
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Ja. Maar reeds ondervangen met een lader op de dynamo.
Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Uiteraard! Wat ik mooi vind kan heel divers zijn.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Tijdje (8 weken) wachten is geen probleem.
Ook ik heb dit medium gevonden en al heel wat afgelezen op druilige zondagmiddagen. Nu ook eens post met een vraag.
Nu een aantal fietsvakanties kunnen maken op mijn gravelfiets met bepakking (Bianchi Imulso Allroad https://www.cyclist.co.uk/reviews/bianc ... oad-review). Dit is ontzettend mooi om te doen. 1 ding staat me tegen. Zodra ik iets van gewicht op de fiets zet gaat deze bij handen los wiebelen/Shimmy heet dat geloof ik. Zelfs met naar het werk met tas kantoor kleren en laptop lichte vorm hiervan. Eerder geïnvesteerd in een nieuwe wielset in de hoop dat dit eea zou oplossen, helaas. Zonder bagage geen probleem en verder een heerlijke fiets.
Na afgelopen jaar eens alle bagage gewogen en in een excel geklopt. Hier is nog wel veel winst te behalen. Dit zal ten goede komen tegen het wiebelen. Maar aangezien het ook al enigszins optreed bij woon-werk bagage geeft dit mij geen vertrouwen in nog een vakantie op deze fiets.
Nu mijn vraag:
- Wat is een stijve en tevens grote gravelfiets welke nog steeds vlot en wendbaar is?
Hieronder mijn verdere antwoorden vanuit de wiki pagina:
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Stevig doorfietsen
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportief.
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja. In het de winter met enige regelmaat. Heb reeds een wielset met een dynamo.
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja! Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden. Ardennen en zuid Limburg tot blubber en zandpaden in mijn directe omgeving.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Ardennen. Eifel. Ruhr. En in de toekomst staat Schotland hoog op mijn lijstje.
Wat voor vakanties worden dat?
Kampeertochten met tent en kookspullen. Self supporting dus.
Je lichaamslengte
196cm
Je gewicht
97kg.
Je lichaamsbouw
Broeken en overhemden zijn lastig te vinden vanwege te korte mouwen en pijpen. Beide vrij lang dus.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Dit zit ergens tussen de 15 a 20 kilo.
Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Friesland
Wat is je budget?
Dit is erg afhankelijk wat ik er voor krijg. Liefst niet meer dan 2,5k. Maar duurder is niet direct een showstopper.
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Welke fietservaring heb je?
Vorig jaar 5500km.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Dagtochten van 100+ zijn erg leuk. Gemiddelde snelheden doe ik niet aan. Op de MTB ben ik soms blij met 18 op de gravel blij met 30 en op de woon-werkfiets 25 en op mijn stalen oldtimer Gazelle 20km/h.
Welke fietsen heb je (gehad)?
1x gravel, nu een Biachi Impulso Allroad 63cm. Geen racefietsen. Diverse atb's. Waarbij steeds een stapje leuker.
Wat kun je van fietsonderhoud?
Probeer alles zelf te doen. En lukt meestal prima.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja hoor. Waar ik wel een bang voor ben zijn het gebrek aan garanties op het frame. Rest is goed te vervangen. Daardoor neig ik naar nieuw vanwege sommige gevallen levenslange garantie op frame.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Een Koga colmaro extreme spreekt mij wel aan. https://www.koga.com/nl/racefietsen/col ... me?frame=H
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Ja. Maar reeds ondervangen met een lader op de dynamo.
Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Uiteraard! Wat ik mooi vind kan heel divers zijn.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Tijdje (8 weken) wachten is geen probleem.