bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:16
Helaas krijg je die werf niet weg! Die zit daar lekker en is in Duitsland echt oppermachtig.
Zolang het duurt. De NDSM en Verolme waren ooit oppermachtig in Nederland.
bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:16
Dus moet men het doen met een enkel geëlektrificeerd spoortje tussen Groningen en Leer.
In denk dat je hier 'ongeëlektrificeerd' bedoelt. Er rijden nu nog dieseltreinen, maar Arriva gaat over op
waterstoftreinen. Wellicht komen er in de toekomst ook snelle waterstoftreinen, dan heb je die onhandige bovenleidingen niet meer nodig.
bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:16
De brug moet ook nog regelmatig langdurig open open. Kan wat afstand betreft iets korter zijn, maar die obstakels kosten aanzienlijk meer tijd. Totaal ongeschikt voor een hogesnelheidslijn.
Een tunnel zou handiger zijn, maar snelle treinen kunnen ook langzaam rijden. Zelfs de Thalys, die tot 2009 nog over de beweegbare
Ringvaartbrug bij Sassenheim moest, toen het HSL-traject ten oosten van Leiden nog niet af was.
Bovendien wordt de Lelylijn - als die er al komt - geen volwaardige hogesnelheidslijn, maar een spoor vergelijkbaar met de Hanzelijn (of de lijn Osnabrück-Hamburg), waar hooguit 200 km/uur gereden kan worden.
bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:16
Bovendien sla je via Osnabrück twee vliegen in een klap:
1) naar Hamburg en verder. Het snelle spoor tussen Osnabrück en Hamburg is al in gebruik ;
Tot maximaal 200 km/uur (zie
hier en vink dan Streckenmerkmale/Geschwindigkeit aan; de legenda kun je rechtsboven aanklikken). En de eerste 240 km, van Amsterdam tot Osnabrück, gaat het nooit sneller dan 130 km/uur...
Bovendien is er altijd een tijdrovende overstap op het ongelijkvloerse station van Osnabrück.
bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:16
2) Berlijn en verder. Is ook gunstig voor de fietsroute naar Berlijn.
Mocht er ooit een rechtstreekse trein Amsterdam-Groningen-Hamburg vv komen, dan ontstaat er een prima aansluiting op de ICE Hamburg-Berlijn vv. Voor een hoop Berlijnfietsers (niet alleen in Groningen, maar ook in bijvoorbeeld Lelystad) zou dat een verbetering zijn. Mits de ICE Hamburg-Berlijn voldoende fietsplekken heeft
.
bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:16
Overigens ligt Groningen noordelijker dan Bremen.
Goed gezien, Bert
bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:39
Zie de realiteit.
Voor een internationale hogesnelheidslijn moet je denken aan grote internationale vervoerstromen. Er zal slechts een beperkt aanbod zijn vanuit Groningen naar Hamburg. Zo sjeest de Eurostar station Antwerpen-Centraal voorbij, omdat deze stad "slechts" 500.000 inwoners telt. De stad Groningen komt door het inlijven van een groot aantal voormalige randgemeenten op 203.000 inwoners. Rond deze uitgedijde gemeente is geen enkele plaats van betekenis meer.
De Thalys stopt weer wel in Antwerpen. Een extra hindernis voor de Eurostar is dat reizigers naar Londen eerst door de douane moeten. Dat vereist een afgescheiden perron en wachtruimte in een station. Ik kan me voorstellen dat dit op Antwerpen Centraal, waar alle doorgaande treinen door een tunnel met een beperkte ruimte rijden, niet goed te realiseren is.
Overigens heeft Lille maar 233.000 inwoners. Daar stoppen best veel HSL-treinen, omdat het een belangrijk overstapstation is. Ook Groningen is een belangrijk overstapstation voor drie provincies waar bij elkaar zo’n anderhalf miljoen mensen wonen.
bert sitters schreef: ↑zo 05 mar, 2023 20:39
Een betere regionale lijn van Groningen naar Bremen maakt wel kans, maar deze is duidelijk van minder kaliber dan een HSL. Laat men in Groningen zich daar voor inzetten. Wat vindt Arriva?
Dat is wat er nu ook wordt voorgesteld. Een moderne lijn, waar hooguit 200 km/uur wordt gereden, zoals op veel ICE-lijnen in Noord-Duitsland.