Leon schreef: ↑wo 22 feb, 2023 22:37
Gaat het om meer dan de naam die reïncarneert?
Kijk, goede vraag!
Nu weet ik er iets meer van omdat onder andere ik achter dit project zit. Dus enige uitleg.
Reïncarneren. Het is een beetje hoe je het bekijkt.
Hans, van de firma Elan, onder andere bekend als Rohloff verdeler en bezitter van 2 ligfietsmerken, heeft een kleine anderhalf jaar terug een bedrijfspand in Wijchen gekocht. Een gedeelte van de partijen die in Nijmegen in het Honig complex het 'Dutch Bicycle Center' vormden zijn met Hans meegegaan toen de Honig gesloten werd. In Wijchen is zo 'The Bicycle Hub' ontstaan, waar in het winkelgedeelte Elan trekking fietsen verkoopt, ligfietsen en zitfietsen als Hase en HP-Velotechnik. Laura Turpijn verkoopt mountainbikes. Achter de winkel zit een productiegedeelte: Elan de groothandel (Rohloff, Gates, Wolfpack, Ryde en RAD15). Ik, met de productie van RAD15 velgen. Hans heeft een machinepark met een Haas freesmachine, een kleine draaibank en nog wat spul. Hans heeft ook een carbon werkplaats en daar tegenover last 11ANTS titanium mountainbike frames. En helemaal achterin zit Rob, een soort
in-house genius die allerlei technische problemen op lost (programmeren diverse machines, ontwerpen onderdelen, laser graveren, 3D printen). En last-en-absoluut-not-least: Michiel van Project12, gesoldeerde, met de hand gemaakte maatframes van staal. Meestal mountainbikes, ook wat gravelbikes. En als je wilt racefietsen of reisfietsen. (
https://bicyclehub.nl/)
Dit verhaal is even nodig omdat er wat kruisbestuivingen zijn. 11ANTS is van Hans en mij, hebben we over genomen van vrienden van mij die het merk opgericht hebben en 3 jaar geleden de productie daadwerkelijk naar Nederland hebben gehaald. Jeroen is daar de briljant ontwerper en nog steeds betrokken bij het merk. Het merk oversteeg het hobby-matige en Hans en ik zagen kansen om naast titanium te laten lassen met hun lasser ook andere producten te laten lassen daar, zoals in eerste instantie de aluminium ligfietsen van Challange. Alleen haakte de lasser vrij snel af, te druk met het gewone werk en geld verdienen. Dus vonden we een bevriend lasser in de buurt (in plaats van in Noord-Holland) die de lasruimte in Wijchen opgezet heeft.
Michiel sprong daar al bij met zijn kennis van frame productie en zijn ervaring met frames in mallen opspannen. Gedurende dat opzetten ontstond al een plan een samenwerking aan te gaan tussen Project12 en 11ANTS maar dat gaat over mountainbikes en gravelbikes en gaat er ook dit jaar nog aankomen. Maar dat heeft hier nog niet zoveel waarde op het moment.
Hans en ik wilden vanaf dag 1 een titanium trekkingbike met een Rohloff naaf in het programma. Een fiets die het tot de tekentafel gehaald heeft, maar het afgelopen anderhalf jaar niet tot stand is gekomen omdat er niet alleen in Wijchen andere zaken te doen vielen, maar ook Jeroen tijd te kort kwam om de fiets op papier af te maken.
En toen riep Michiel een half jaar terug dat we er eerst een stalen uitvoering van moesten maken. Wat eigenlijk wel goed klonk, maar niet meer in de bestaande concepten paste. Dus daar gingen we (nog) een nieuw merk van maken. Een naam hadden we al, vastgelegd voor een onderdelenlijn die er ooit gaat komen, maar ook prima op de fietsen zou staan. Het plan was daar ergens in het voorjaar van 2023 werk van te gaan maken.
En toen kwam een oude bekende uit de fietsbranche langs in Wijchen, Marcel van den Hurk. Hij gaat binnenkort een wielenlijn introduceren voor race en mountainbike en trekt daarmee in bij The Bicycle Hub. Marcel hoorde wat van onze plannen en zei een soort van tussen neus en lippen door dat hij de laatste restanten van Vittorio overgenomen had, inclusief de naamrechten... .
De stilte duurde ongeveer 3 seconden. Daarna was snel duidelijk dat we daar iets mee konden gaan doen.
Reïncarnatie. Tja, een of andere grote partij had de naamrechten op kunnen kopen, 50.000 aluminium e-bikes in China kunnen bestellen en met Vittorio kunnen gaan concurreren met Stella. Dat is ook een vorm van reïncarnatie.
Wij hebben wel het besef welke naam we op onze ideeën plakken. Ik denk dat je gerust mag spreken van een voortzetting van de traditie. Natuurlijk hebben we het erover gehad waar Vittorio voor staat. Ze hebben onder die naam bijna 75 jaar stalen fietsen gelast. Veel racefietsen, later randonneurs en trekkingfietsen. En tandems. Staal. Gesoldeerd. Handgemaakt in Alkmaar, Heerhugowaard, Nederland. Kwaliteitsfietsen die achter de winkel gemaakt werden. Vittorio, een stukje Nederlands vakmanschap.
Reïncarnatie. Voortzetting van de traditie. Ik denk dat we een waardig Vittorio neerzetten. Kwaliteitsfietsen. In eigen beheer gemaakt.
Staal, maar dan moderner. Gelast. Anders dan voorheen, maar niet heel anders.
Hans, Michiel en ik zitten wel op 1 lijn hoe een fiets eruit moet zien, waar deze aan moet voldoen. We hebben ervaring met fietsreizen, met de productie, met de ontwikkeling, met de verkoop. Hans zal een keertje de wereld rond zijn geweest als je al zijn reiskilometers optelt. Michiel heeft onder andere bij Bike4Travel in de winkel gestaan. En ik heb een aantal jaar bij Bonn bij idworx gezeten, naast dat ik voor diverse bladen trekkingfietsen getest heb.
We gaan het merk niet groot maken, niet groter dan het ooit was. We doen de frames in de eigen werkplaats, lassen ze dus zelf in Wijchen, Nederland. En als we eenmaal een basis hebben staan, dan gaat er meer komen. De titanium ligt nog steeds op de tekentafel. Een mountainbike zie ik ook nog wel gebeuren. Geen aluminium downhillbike natuurlijk, wel een mooie, stalen hardtail met Rohloff naaf. En nokjes voor een drager. Een mooie, moderne uitvoering van een klassieke racefiets, nu wel met lugs.
En wie weet, maatwerk, tandems. Maar eerst maar eens een basis opzetten!
Leon schreef: ↑za 25 feb, 2023 19:28
Het is meer een teaser want als je doorklikt stopt het zo'n beetje.
Tja, toen Marcel langs kwam was het eind november. November 2022. Dus pakweg 3 maanden geleden. En behalve een idee hadden we nog niets. De twee fietsen die we op de beurs presenteerden, de Randonneur en de Globetrotter, heeft Michiel niet alleen ontworpen, ontwikkeld, maar ook de buizen bij elkaar gebracht, de rocker-dropout uitgewerkt zodat Rob deze kon frezen. De buizen ingekort en op maat gemaakt en opgespannen zodat onze lasser de twee frames kon lassen. Marcel kwam langs met een 60 jaar oude Vittorio waarop Michiel de Randonneur iets meer dan losjes op gebaseerd heeft. Een prachtige mix van historisch besef en een moderne gravelbike uit staal. De Globetrotter was een iets zwaardere bevalling, heeft nog wat aanpassingen op details nodig.
Maar nu hebben we 2 fietsen, woensdag voor de beurs klaar, snel foto's gemaakt en op de website gezet. Waar de tekst nu nog net voldoende is om duidelijk te maken dat we serieus bezig zijn, maar waar ook nog veel werk aan is. Waar we nu de productie voor moeten bereiden zodat we daadwerkelijk fietsen kunnen gaan verkopen. Waar we een gedeelte van de mogelijkheden nog verder uit moeten werken. Een goede poedercoater voor specialere kleurstellingen bijvoorbeeld. die moeten we nog vinden... .
3 maanden geleden was er nog niets en nu staat er een basis voor een vernieuwd Vittorio.
Wij zijn er wel een beetje trots op. Ook al zit dat niet zo in onze aard. Wij willen mooie fietsen maken, goede fietsen. En lekker bezig zijn met fietsen en onderdelen. Maar als mensen langs komen in The Bicycle Hub dan laten we graag zien wat we doen, omdat we het leuk vinden wat we doen en dat graag delen. We staan open voor nieuwe ideeën en helpen graag ook anderen. En we staan nog maar aan het begin van DIT avontuur.
Polariteit schreef: ↑za 25 feb, 2023 19:40
Weer een fietsenmerk dat alleen maar kleine maten heeft.
Next!
Ik neem aan dat jij er dus middels deze opmerking direct 1 besteld als ik zeg dat we ook een XL en een XXL gaan doen?
(of, zoals de Engelsen zeggen:
put your money where your mouth is!)
We moeten ergens beginnen. We kunnen wel zeggen dat we alles gaan leveren van een XXS met 24" wielen tot en met een XXXXL met 36" wielen. Maar dat kunnen we niet direct waar maken. Daarom beginnen we met de meest voorkomende maten en denken daarmee al een groot deel van de mensen van 170 tot en met 190 centimeter af te dekken. We hebben afgelopen weekend op de Fiets & Wandelbeurs al wat interesse gehad in kleine tot zeer kleine maten. En ik denk dat in de vorm van mijn persoontje je iemand treft die zich bewuster is dan 99,999% van de fietsbranche dat grote fietsen niet in verhouding gebouwd worden. Dus als iemand een goede grote maat kan gaan bouwen zou dat zomaar Vittorio kunnen zijn. Volgende maten zouden al na de zomer kunnen gaan volgen.