Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geometrie bij relatief lang bovenlijf - Forum Wereldfietser

Geometrie bij relatief lang bovenlijf

Dag! Ik ga een nieuwe vakantie fiets aanschaffen. Ik heb de afgelopen jaren een idworx mountainrohler en surly troll gebruikt, maar inmiddels met kinderen op vakantie wil ik een wat rustigere geometrie. Ipv de gehele vragenlijst in te vullen wil ik hier graag een heel specifieke vraag stellen, namelijk hoe ik het beste kan werken met een fietsenwinkel om mijn droom frame te vinden.

Ik ben 1,89cm lang met relatief korte benen (ik draag 32" lange jeans). Tevens rijd ik het liefst zadels die ietsjes naar beneden staan met de neus en een uitsparing hebben, om druk op het perineum te minimaliseren.
Ik heb gemerkt dat ik op de mtb frames op termijn altijd ergens last van krijg, knieën, onderrug of armen. Eigenlijk is het frame waar ik het minst last krijg een oude Koga Globetraveller, nu in gebruik als stadsfiets, in framemaat 63cm met zadel en stuur op dezelfde hoogte. Hier heb ik duizenden kms mee gedaan zonder noemenswaardige problemen, behalve een keer een terugkerende krakende achillespees (één van mijn favoriete blessures haha)

Is dit een normale set van lichaamsverhoudingen en problemen waar ze bij bike4travel, de Utrechtse vakantie fiets zaken, etc raad mee weten (goed meten + dynamisch afstellen), of is het beter om direct naar een custom frame te kijken? Mijn shortlist bestaat momenteel uit Avaghnon Atlas, Santos 3+, thorn nomad, en Koga worldtraveller.
Nel!s schreef:
zo 26 feb, 2023 13:15
Eigenlijk is het frame waar ik het minst last krijg een oude Koga Globetraveller, nu in gebruik als stadsfiets, in framemaat 63cm met zadel en stuur op dezelfde hoogte. Hier heb ik duizenden kms mee gedaan zonder noemenswaardige problemen, behalve een keer een terugkerende krakende achillespees (één van mijn favoriete blessures haha)
Dan zou ik als ik jou was eens op de Globetraveller stappen naar Bike4Travel en kijken of die zithouding te realiseren is op de door jou genoemde Avaghon Atlas en Santos Travelmaster 3+. Ook idworx hebben ze daar staan.

Koga staan er dacht ik in Ede de meeste maten van, en mag die Globetraveller van hetzelfde merk vast mee naar binnen ;)

Thorn wordt wat lastiger, weet niet of Marten Gerritsen van M-Gineering daar nog wat mee doet? En anders kan hij ongetwijfeld iets fraais op maat bouwen voor je.

Om er nog eentje toe te voegen, heb je deze al gezien?

viewtopic.php?f=36&t=38269
Ik vraag me wel af of dit 63cm Koga het ideale frame is. Misschien is het de combinatie van stuur en zadel op dezelfde hoogte met een relatief lange bovenbuis, maar laat ik verder nog wat geometrie verbetering onbenut? Enfin, goed idee om deze mee te nemen naar een afspraak.

De Vittorio's zijn schitterend, maar de prijs is een beetje hoog!
ik zou ook in R'dam Ommoord bij bike4travel langsgaan en zeker je huidige fiets (of een goede maat- tekening van hoe je nu zit én je zadel) meenemen.
ik weet van oudere giant mountainbikes dat die verhoudingsgewijs een lange bovenbuis hebben, wat zou kunnen aansluiten bij jouw lichaamsbouw, maar het is niet zo dat je 'dus wel even' op zo'n frame/fiets fijn komt te zitten. hier zie je zo'n type fiets: viewtopic.php?f=8&t=37424&start=180
misschien bevalt de koga in maat 63 cm juist wel omdat dat frame niet zo erg lang is en je redelijk rechtop zit.
Nel!s schreef:
zo 26 feb, 2023 14:04
Ik vraag me wel af of dit 63cm Koga het ideale frame is. Misschien is het de combinatie van stuur en zadel op dezelfde hoogte met een relatief lange bovenbuis, maar laat ik verder nog wat geometrie verbetering onbenut? Enfin, goed idee om deze mee te nemen naar een afspraak.
Oh ik zou het Globetraveller frame ook zeker niet kopiëren ;) Maar als je 'm bij je hebt valt er wel te zien wat je ervan gemaakt hebt en te kijken of het over te nemen is. En misschien juist wel met goede redenen niet, er lopen daar genoeg kundige dames en heren rond om je daarmee te helpen (-:
Nel!s schreef:
zo 26 feb, 2023 14:04

De Vittorio's zijn schitterend, maar de prijs is een beetje hoog!
Kijk maar uit dat je niet teveel los gaat in de Santos configurator, dan kom je aardig dicht in de buurt ;) De door jou ook genoemde Avaghon en Koga zullen minder prijzig zijn, en wat het in de startpost genoemde Thorn post-Brexit doet qua prijs...?
Iedere producent heeft kosten voor huisvesting, publiciteit, ontwikkeling, service, scholing, ziektekosten, tegenvallers en noem maar op.
Wil je dan ook nog wat winst maken dan gaat de prijs snel omhoog.
Ondernemen is voortdurend blijven kijken of je kosten kunt besparen.
Het is echt niet de optelsom van de losse onderdelen alleen.
@Nelis.
Is een bezoek aan een bike fitter iets?
Zelf heb ik er geen ervaring mee....

Jan
Nel!s schreef:
zo 26 feb, 2023 14:04
Ik vraag me wel af of dit 63cm Koga het ideale frame is. Misschien is het de combinatie van stuur en zadel op dezelfde hoogte met een relatief lange bovenbuis, maar laat ik verder nog wat geometrie verbetering onbenut? Enfin, goed idee om deze mee te nemen naar een afspraak.
Het type stuur is ook van belang.
Zoals anderen zeggen: neem de fiets mee.
Meet de stack en reach van de Koga eens op. Dat is een goede leidraad voor je zoektocht naar een nieuwe fiets. En voor lange afstanden is zadel en stuur op dezelfde hoogte een prima idee.
Sonny schreef:
zo 26 feb, 2023 18:47
Meet de stack en reach van de Koga eens op. Dat is een goede leidraad voor je zoektocht naar een nieuwe fiets.
Weet jij ergens een tabel of formule om de gewenste stack en reach af te leiden uit lichaamsbouw en fietswensen?
(Ik heb dit wel eens eerder gevraagd maar niemand deelde zijn/haar kennis met het forum.)
Weet jij ergens een tabel of formule om de gewenste stack en reach af te leiden uit lichaamsbouw en fietswensen?
Dat heb ik ook nog nooit gevonden, maar het is een veel beter uitgangspunt als de framehoogte.
Nel!s schreef:
zo 26 feb, 2023 13:15
Is dit een normale set van lichaamsverhoudingen en problemen waar ze bij bike4travel, de Utrechtse vakantie fiets zaken, etc raad mee weten (goed meten + dynamisch afstellen),
Ik verwacht dat dat wel goed komt.


Maar mocht je het nou leuk vinden om echt wat voor jezelf te laten maken dan zou ik met https://windcycleworks.nl/ contact opnemen. Hij maakt erg mooie toerfietsen met een specialisatie in de wat grotere maten.
Even vergelijken. Ik ben 190 en draag broeken meestal 34 en soms 32 inch. Ook korte beentjes dus. Ik zit het best op een fiets van 60cm met relatief lange voorbouw, 12 cm. Dat heb ik bij mijn laatste fiets terug gebracht naar 10 cm omdat ik een dagje ouder wordt en dus ook rechter op wil zitten. Ga naar een ervaren fietsenmaker, die zet jou zo op de juiste fiets. Een frame van 63cm, waar je nu op zit is echt veel te groot imho...
Leon schreef:
zo 26 feb, 2023 18:53
Sonny schreef:
zo 26 feb, 2023 18:47
Meet de stack en reach van de Koga eens op. Dat is een goede leidraad voor je zoektocht naar een nieuwe fiets.
Weet jij ergens een tabel of formule om de gewenste stack en reach af te leiden uit lichaamsbouw en fietswensen?
(Ik heb dit wel eens eerder gevraagd maar niemand deelde zijn/haar kennis met het forum.)
Nee, die ken ik niet. Omdat de topic starter aangeeft het lekkerst op de Koga te zitten, en daar zelfs vele duizenden kilometers op te hebben gefietst, leek mij dat een aardig startpunt. Dan weet je in ieder geval of je een relatief lang frame of een met 'hoge voorkant' zoekt.

(Bike Insights is een fijn hulpmiddel om de geometrie van frames te vergelijken/bekijken)
Dank voor alle tips, ik ben er mee aan de slag! De geometrie van de globetraveller in framemaat 63cm lijkt meer overeen te komen met wat in de Koga WTS maatvoering een 57cm is, met een stack van 590 en reach 400mm (plus minus). Ik denk dat het een kwestie wordt van goed meten en proefritten om de juiste fit te krijgen. Ik begin met de nieuwe Koga WTS want die is bij de lokale fietsenwinkel te krijgen, van daaruit verder naar dealers van de andere shortlisted fietsen.
Ik heb het nog eens bekeken maar ik vind stack en reach vreemde grootheden want de hele zitbuishoek zit er niet in en het idee gaat uit van een vaste stuurhoogte, want als je het stuur hoger of lager zet veranderen stack en reach allebei.

M.a.w. als de voorkant van de onderstaande fiets toevallig lager was gebouwd dan was de stack kleiner en de reach langer terwijl je dit met een stuurpen gecorrigeerd zou kunnen hebben voor een identieke zit als op de foto.
Afbeelding
daarom is er ook soms een 'effective' reach.
dat is dan inclusief de lengte van de stuurpen en de reach van het stuur (racebocht) aangezien die meestal op de shifters dus nog verder vastgehouden worden.
zitbuishoek
Binnen bepaalde marges is de zitbuishoek van geen belang omdat je het zadel ten opzichte van de zadelbuis behoorlijk veel kunt verschuiven.
Binnen diezelfde marges is toch ook de reach niet van belang?
Binnen diezelfde marges is toch ook de reach niet van belang?
Ik wil graag bij alle fietsen dezelfde horizontale en verticale afstand tussen trapas en handvat(t)en en vervolgens dezelfde verticale afstand tussen zadel en trapas en dezelfde horizontale afstand tussen zadel en handvat(t)en. Bij mijn MTB stuur beetje hoger en verder naar achteren en bij mijn fitnessfiets stuur beetje lager en verder naar voren. Verder fiets ik graag met een iets langere stuurpen (100 - 120 mm). Dus stack en reach geven mij veel houvast.