Als regenfreak heb ik flink zitten zoeken en kwam uit bij Bergans ANATOMIC LV pants. Het is wonderlijk materiaal: wind- en waterdicht, ademend én stretch. Ze hebben ritsen over de volle beenlengte die van boven- en onderkant te openen zijn, dus als het te broeierig wordt kun je nog altijd een luikje opezetten. Je hoeft dan nooit meer te kiezen of je nou wel of geen regenbroek hoeft aan te trekken.
Toch heb ik hem niet gekocht omdat ze nogal wat geluid maken tijdens het fietsen, net als elke kunststof broek natuurlijk, tenzij die je een (lange) racebroek hebt die echt aansluit om de benen. De vraag is of de Bergans broek in de zomer, ondanks de mogelijkheid tot luchten, niet te warm is. Bij grote koude is er wel goed een lange onderbroek onder te dragen; de broek glijdt en strecht daar, in tegenstelling tot andere lange broeken, moeiteloos overheen.
Ik heb ook Gore overtrekje voor mijn schoenen. Bij veel regen vallen die een beetje tegen, net als mijn Shimano SH-MT90 Off-Road schoenen, die gevoerd zijn met Gore-Tex maar ik had afgelopen weekend toch natte zolen, waarschijnlijk van het sap dat langs mijn benen afdroop. De combinatie van regenbroek, Gore schoenen en Gore overtrekjes zal wel heilig zijn...