15 september 2022, etappe 1: Leiden - Lille per trein (320 km)
In september wil ik opnieuw veldwerk gaan verrichten; ditmaal in Bretagne, vanaf Morlaix. Dat ga ik niet in een dag halen. Wel wil ik proberen om een flink eind in Normandië te komen, zoals in april. Net als toen ga ik eerst met de intercity naar Antwerpen. Nu de zomer voorbij is, is ook de reserveringsplicht voor fietsplekken in deze trein weer voorbij; zelfs vrijwillig reserveren is dan niet mogelijk.
Eerst reis ik weer naar Schiphol, waar de kans op een fietsplek en een zitplaats groter is dan in Rotterdam. In Breda, waar de trein toch al 10 minuten lang stilstaat om kop te maken, loopt de trein extra vertraging op omdat de machinist voor het Belgische traject er nog niet is. Wanneer de trein weer rijdt, is het zo druk, dat veel reizigers in het gangpad moeten staan.
In Antwerpen ben ik gelukkig nog op tijd voor de trein richting Kortrijk. Van de conducteur die het fietsenkot voor me opent, mag ik in de eersteklas coupé gaan zitten, die zich in deze trein dichter bij mijn fiets bevindt dan de tweede klas. Anders dan in april fiets ik vandaag niet van Menen naar Lille, maar stap ik in Kortrijk over op de boemel naar Lille Flandres; met als nadeel de beruchte Kortrijkse trappen zonder fietsgoot, maar als voordeel dat ik een kleine kans heb om in Lille de aansluitende trein naar Amiens te halen. Volgens de dienstregeling vertrekt deze slechts 2 minuten na aankomst van de trein uit Kortrijk; en ook nog aan de andere kant van dit overigens gelijkvloerse station.
Helaas lukt het niet om die trein nog te halen, omdat de Belgische trein wat vertraging oploopt en de trein naar Amiens op tijd is vertrokken. De volgende vertrekt pas 2 uur later. Een voordeel van dít nadeel is wel weer dat ik nu een paar uur kan sightseeën in Lille.
Ik lust nog wel een kop koffie; in Antwerpen was daar amper tijd voor. Wel is het inmiddels lunchtijd - en dan hoor je in Frankrijk eigenlijk geen koffie meer te drinken. Ditmaal vind ik geen patisserie die 's middags open blijft, maar wel een bar-tabac met lege tafeltjes zonder wijnglazen. Daar zijn koffieklanten altijd welkom!
Tussen het oude kopstation Lille-Flandres en het nieuwe Lille-Europe voor hogesnelheidstreinen ligt aan de ene kant van de weg een glazen stad met winkels en hotels...
...en aan de andere kant een park met hier en daar trekkerstentjes, waar gestrande reizigers zonder papieren vermoedelijk wachten op een kans om mee te kunnen met de Eurostar naar Londen.
En dan wordt het tijd om weer terug te keren naar de stationshal om daar nog even te wachten tot het vertrekspoor van de trein naar Amiens bekend wordt. Ondanks de zwaar bewapende beveiligers die hier sinds 2015 patrouilleren, heerst er op het eerste gezicht een ontspannen sfeer.
(wordt vervolgd)