Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Een ketting is metaal en hoort hierdoor niet thuis in een kliko!
Dit vind ik ( check, done that ) de brste tip hier.
Dat is helemaal mooi, maar als je nou geen ritje naar ijzerhandelaar of milieustraat in de planning hebt staan haalt de magneet de ketting wel uit het afval.
Okay maar, kan ik nu wel elke 9sp missing link gebruiken of juist niet?_Peter_ schreef: ↑zo 05 feb, 2023 23:04Je kan de bijbehorende tangen ook kopen, dat maakt het allemaal wat makkelijker maar vaak is het met de hand ook prima te doen. Zorg dat je de bij de ketting horende link hebt 9sp link en 10 sp ketting gaan niet goed samen en omgekeerd.
Op de verpakking staat dat de links voor 1 malig gebruik zijn, als je een beetje voorzichtig bent kun je ze ook vaker gebruiken, zorg er wel voor dat je ze niet verbuigt bij het openen.
Dus vandaar mijn vraag: hoe kan ik zien welke ik precies moet gebruiken?
Dat lijkt me speculatie, want Shimano is pas recent in hun mtb 11v groepen met quick links begonnen. Eerder niet.
Wat ik bedoel te zeggen ze zijn uitwisselbaar welk merk je ook pakt.
Alleen wax is prima (wel meermaals behandelen). Er worden/werden ook nieuwe kettingen "geschikt" voor wax geleverd. Die waren ook compleet ontvet (normaal altijd royaal vet vanaf de fabriek).Squinky schreef: ↑wo 01 mar, 2023 17:49Dat is nu niet het geval want de wasbenzine heeft alles er uit getrokken. Kan ik mijn oude ketting nu gewoon weer alleen met wax insmeren of is het in dit geval beter om eerst toch te oliën aangezien hij helemaal droog is? Wanneer ik een nieuwe ketting koop dan komt hij vanuit de fabriek al ingesmeerd, maar ik weet niet met wat, wax of olie.