Misschien een onmogelijk te beantwoorden vraag, want ik begrijp dat dit van heel veel factoren afhankelijk is, maar stel de vraag toch voor mijn eigen situatie.
Ik heb een Snel Safari LX met Magura 33 remmen, 9 jaar oud en zo’n 50.000 km op de teller. Belangrijkste ‘eis’ (pech krijgen kun je altijd) is dat ik jaarlijks zonder gedoe een fietsvakantie kan maken, doorgaans zo’n 1500 km (Spanje, Frankrijk). Ik ben geen sleutelaar en wil dat mijn fiets in goede conditie is en wil onderweg zo min mogelijk last hebben van problemen die veroorzaakt zijn door slijtage. Daarom laat ik de fiets voor de fietsreis een flinke onderhoudsbeurt geven. Maar goed, mijn fiets is dus 9 jaar met 50.000 km: is mijn fiets met het oog op mijn eisen dan aan renovatie toe? Daarbij denk ik dan aan vervanging van velgen, remmen, derailleurs, shifters, assen, e.d., want de reguliere onderhoudsvervangingen zoals ketting, cassette, banden e.d. worden uiteraard bij de beurt zonodig vervangen. Of speelt dan de vraag met het oog op de kosten of de koop van een nieuwe fiets overwogen moet worden.
Advies is welkom!
Ik heb een Snel Safari LX met Magura 33 remmen, 9 jaar oud en zo’n 50.000 km op de teller. Belangrijkste ‘eis’ (pech krijgen kun je altijd) is dat ik jaarlijks zonder gedoe een fietsvakantie kan maken, doorgaans zo’n 1500 km (Spanje, Frankrijk). Ik ben geen sleutelaar en wil dat mijn fiets in goede conditie is en wil onderweg zo min mogelijk last hebben van problemen die veroorzaakt zijn door slijtage. Daarom laat ik de fiets voor de fietsreis een flinke onderhoudsbeurt geven. Maar goed, mijn fiets is dus 9 jaar met 50.000 km: is mijn fiets met het oog op mijn eisen dan aan renovatie toe? Daarbij denk ik dan aan vervanging van velgen, remmen, derailleurs, shifters, assen, e.d., want de reguliere onderhoudsvervangingen zoals ketting, cassette, banden e.d. worden uiteraard bij de beurt zonodig vervangen. Of speelt dan de vraag met het oog op de kosten of de koop van een nieuwe fiets overwogen moet worden.
Advies is welkom!