Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veerpont Millingen-Pannerden uit de vaart - Forum Wereldfietser

Veerpont Millingen-Pannerden uit de vaart

Iedereen die de komende maanden de pont Millingen-Pannerden in de route wil opnemen kan wel eens voor een onaangename verrassing komen te staan.
De pont wordt tijdens de (komende) wintermaanden uit de vaart genomen t.g.v. een dispuut tussen veerbaas en gemeente.
Omrijden dus (over Emmerik of Nijmegen....).
De Gelderlander
Jammer dat het zover is gekomen, hopen dat er toch nog snel een regeling kan komen.

Groet,
Tom.
Jammer voor vooral ook wandelaars die tussen Berg en Dal en Montferland willen gaan en niet zo makkelijk een stukje om kunnen fietsen. Zelf wandelde ik er afgelopen winter toen het zo stormde. Het is er prachtig. Vanaf 1 april vaart de pont weer.
Lastig, pontjes. Een overtocht behoort toch tot de infrastructuur van het land, zoals je ook van een fietspad niet verwacht dat ie volgend weekend ineens opgeheven zou zijn.

Maar er moet maar een exploitant zijn die het ding laat varen. Vergelijkbaar met de arriva's en ret's, maar dan een stukje kleiner (en daarmee allicht lastiger belegde boterhammen verdienen)? Bestaat er een plicht vanuit lokale overheden dat ze zorg dragen voor zo'n verbinding?
In dit geval is het nog wel enigszins begrijpelijk: de gemeente geeft een bepaald bedrag aan subsidie omdat het varen tijdens de wintermaanden nogal verliesgevend is. Nu moet daar misschien op bezuinigd worden (weet ik niet zeker), maar het zeer zit ‘m hier waarschijnlijk in het gegeven dat diezelfde gemeente een kilometer of tien stroom-af graag een veerdienst zou zien verschijnen. Afgelopen zomer hadden ze daarmee wilde plannen, en omdat er eigenlijk geen exploitant voor gevonden kon worden hadden ze een wazige constructie bedacht die er op neer kwam dat de lokale belastingbetaler de aanschaf van een pont betaalde, waarna een eventuele exploitant die boot na een x aantal jaren voor (bijna) nop over kon nemen. Ging gelukkig niet door, maar nu heeft de veerbaas van de pont van Millingen dus gezien dat er wel van alles mogelijk is als het bij de gemeente in de categorie “onze hobby” valt. Hier teveel details ventileren gaat wat te ver, maar dit is volgens mij wel zo’n beetje de basis.

Niet getreurd trouwens, er zal ergens de komende tijd best wel een mouw aan gepast worden, denk ik.
Speeder300 schreef:
ma 19 dec, 2022 18:31
... het zeer zit ‘m hier waarschijnlijk in het gegeven dat diezelfde gemeente een kilometer of tien stroom-af graag een veerdienst zou zien verschijnen. ...

Niet getreurd trouwens, er zal ergens de komende tijd best wel een mouw aan gepast worden, denk ik.
Ik moest ook direct aan een pressie-middel van de Kievits (de exploitant) denken, hoewel die nieuwe veerdienst niet de gemeente Zevenaar betreft maar Lingewaard (Ooij polder - Bemmel). Deze zaak loopt al een paar jaar.
Ik hou hoop: Pannerden - Millingen is mijn vaste rondje bij "slecht weer", bij goed weer rij ik sowieso door over Emmerik 8)

Groet,
Tom.
Speeder300 schreef:
ma 19 dec, 2022 18:31

Niet getreurd trouwens, er zal ergens de komende tijd best wel een mouw aan gepast worden, denk ik.
Onwaarschijnlijk.

Of de betreffende gemeenten financieel de middelen hiervoor hebben. Het moet opgehoest worden door belasting te heffen op de inwoners van die gemeenten. Er is een potje Gelderse veren, maar hiervan komt de bodem in zicht. Dit mede omdat de provincie Gelderland die mede-eigenaar hiervan was, zich financieel heeft terug getrokken. Dat gaat om miljoenen euro's. Ook andere veerdiensten in de provincie worden hiermee ondersteund.
Helaas de lage rekenrente heeft het proces versneld dat het potje leeg raakt.


De exploitant van de veerdienst had zijn doorvaart uitgebaggerd om door te kunnen varen in perioden van lage waterstanden. De dienst is zelfs uit de vaart geweest bij de extreem lage rivierstand van afgelopen jaar. Dat zou vaker kunnen gebeuren nu het klimaat aan veranderen is.
De veerdienst houd het er zelf op dat het vanaf 24 december aan de kant gaat. Op 1 april 2023 kunnen fietsers en wandelaars de verbinding weer gebruiken.

In 2010 heeft de stadsregio Arnhem-Nijmegen een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden om een autoveerpont in de vaart te brengen tussen Pannerden en Millingen. Op de plaats vaart nu een voet-fietsveer. Het onderzoek heeft uitgewezen dat mag worden uitgegaan van ongeveer 500 auto's per dag die de oversteek zouden willen maken. De beide oevergemeenten Rijnwaarden en Millingen aan de Rijn staan positief tegenover een mogelijk autoveer. Zij onderzoeken nu zelf verder wat nodig is om een veerdienst te laten varen. Aan de noordkant zou er niet alleen een veerstoep moeten komen, maar men loopt er ook tegenaan, dat de toegangsweg tamelijk smal is.

In 2022 is er onderzoek naar de Gelderse veerdiensten gedaan waarin de provincie Gelderland een financiële bijdrage leverde samen met de VNG Gelderland. De provincie heeft zich hieruit terug getrokken. Dat betekent dat sneller de bodem van het potje in zicht komt. Verwachting is ergens in 2024.

De VNG Gelderland hebben ook een rapport geschreven; "Rapport toekomstbestendige Gelderse Veren 2022".
Aanvullend. In de jaren 90 zijn de verantwoordelijkheden van de overheid op bordje gelegd van de gemeenten en provincies.
Uit dat rapport;
"Het verenfonds eindigt in de loop van 2024, mogelijk gevolgd door maatwerk subsidies vanuit de Provincie Gelderland.
De gevolgen voor de exploitaties van veren en de bereidheid van gemeenten voor ondersteuning zijn niet exact te voorspellen. Zonder hogere bijdragen van de gemeenten zullen enkele gemeentelijke of particuliere veren stoppen of failliet gaan".

Laten we hopen dat het enkel bij die winterse maanden blijft.
Een autoveer tussen Millingen en Pannerden, dát lijkt me wel wat. Van Nijmegen naar Millingen loopt er door de polder in feite maar één weg, en aan de overzijde ligt ook niets wat een beetje aansluit op de grotere wegen, allemaal landelijk gebied. Auto-stromen introduceren waar ze momenteel niet zijn sluit wel een beetje aan op onze huidige klimaatdoelstellingen.

Ik heb het al vaker geschreven: als het toch eens mogelijk zou om het milieu schoon te ouwehoeren, dan hadden we in Nederland de beste luchtkwaliteit ter wereld :wink: .
Website veerdienst Kievits; https://kievitsveerdiensten.com/index.php/nl/

Met ingang van 1 januari 2023 zal er geen winterdienstregeling meer worden onderhouden. De pont Millingen aan de Rijn-Pannerden zal gesloten zijn in de maanden januari, februari, maart, oktober, november en december.

De veerdienst tussen Millingerwaard en Doornenburg is gesloten. Eerstvolgende vaardag is zaterdag 6 mei 2023.
Voet- en fietsveer Millingerwaard naar Doornenburg is eveneens van Kievits.
Voor wie een rondje wil maken is er nog een autoveer tussen Pannerden en Doornenburg over het Pannerden kanaal.
kaart-totaalg.jpg
Veerdienst
kaart-totaalg.jpg (51.46 KiB) 1600 keer bekeken
joukon schreef:
wo 21 dec, 2022 11:12
…. autoveer tussen Pannerden en Doornenburg over het Pannerden kanaal.

8) En je kunt straks ook het fietspad onder de nieuwe brug van de verlengde A15 gebruiken :?

Groet,
Tom.
Het is op dit moment onduidelijk of die verlenging van de A15 er daadwerkelijk komt.
ZEVENAAR - Weer een extra onderzoek, weer vertraging en mogelijk weer een zitting bij de Raad van State. De doortrekking van de A15 laat nog steeds op zich wachten en langzamerhand rijst steeds vaker de vraag, gaat het er ooit nog van komen? De kans is in ieder geval heel klein dat er dit jaar nog definitief een knoop wordt doorgehakt.

Inmiddels ligt de zaak al een paar jaar bij de Raad van State, maar een definitieve uitspraak is er nog niet omdat de RvS eerder die oordeelde dat de stikstofsommen die de overheid voor het project maakte onvoldoende waren onderbouwd.

Bron: https://www.gld.nl/nieuws/7759368/duide ... ch-wachten

NB. Ietsje verder dan die verwachte doortrekking heb je een veerdienst bij Huissen naar Het Loo over het Pannerden kanaal.
En uiteraard de oversteek van Pannerden naar Doornenburg. Die A15 heb je als fietser niet nodig, tenzij je 3 kilometer naar een van beide veerdiensten een grote omweg vind :)
Hiervoor bestaat reeds een ander draadje; voor wie is de elektrische fiets wel handig. :?

Zie bijgaand kaartje. Geel = Betuwelijn tunnel. Daar zou de doortrekking van de A15 "boven/nabij" moeten komen als brug.
Screenshot_1122.png
Veerdiensten
Tom vds schreef:
wo 21 dec, 2022 13:45


8) En je kunt straks ook het fietspad onder de nieuwe brug van de verlengde A15 gebruiken :?

Groet,
Tom.
Ik heb uit rapporten begrepen dat er naast de A15 de bedoeling is dat de provincie Gelderland als voortrekker van snelfietspaden die weg wil gebruiken om een snelfietspad aan te leggen als verbinding tussen steden. Die plannen dateren van 26 maart 2018. De A15 voorbij Bemmel doortrekken naar de A12 voorbij Duiven en Zevenaar (zie kaartje).

A15 doortrekking.jpg
A15 doortrekking
Zijn straks die veerdiensten nog nodig? Wordt je hier als omwonende blij van? Die weg snijd dwars door natura200 gebied (zie kaartje).
Screenshot_1123.png
Natura200 gebied
Lager liggend maken is wellicht een optie? Net als bij de A4 Delft-Schiedam al gedaan is. Volgens mij zijn ze ook bij de A13-A16 verbinding met iets soortgelijks bezig, daar gaat men immers door het Bergse Bos met het nieuwe stukje snelweg.

Zou wel fijn zijn als men die A15 eindelijk eens doortrekt, de spits bij Arnhem is doorgaans geen feest. Die polonaise bij Velperbroek tot aan het Gelredome, en ook de noordkant is vaak best een rij...

Ook de veerpont Millingen-Pannerden wel eens willen nemen met de fiets, maar de laatste overtocht van die dag was toen helaas net geweest. Was best nog een stuk voordat ik in Emmerich was voor de brug ;)
Volgens de, nogal futuristische plannen, zou er een "hangend" fietspad komen onder de brug over Pannerdensch Kanaal.
Heeft misschien wel als voordeel dat je niet pal naast de A15 in de uitlaatgassen van het snelwegverkeer hoeft te fietsen zoals bij het veel geprezen Rijn-Waal fietspad langs de A325. Van de andere kant: het wegverkeer wordt steeds schoner... toch??? :?
En de situatie zoals nu, (Velperbroek en N325/Pleij-route) is ook niet lang meer te houden.

Op de schets is ook te zien dat een gedeelte verdiept wordt aangelegd. Maar goed, eerst zien dan geloven. (Dit soort tekeningen zijn toch vooral een vorm van propaganda).
images0.persgroep.jpg
Of de omwonenden er vrolijk van worden? Vast niet. Er valt geen project te verzinnen waar omwonenden wel vrolijk van worden. Nimby's?
Maar inderdaad, de ponten Doornenburg-Pannerden en Huissen-Het Loo zullen het in de huidige vorm niet redden.

Groet,
Tom.
Het Rijn-Waalpad valt wat betreft fijnstof PM 2.5 (= verkeer gerelateerd volgens WHO-norm) mee. Er is een keer een bakfietsonderzoek met apparatuur erop geweest door ODRA (Arnhem) naar o.a. fijnstof. Hieruit bleek mede van belang de windrichting. Ook bleek dat stil staan bij een stoplicht achter een 2-takt scooter meer vervuilend kan zijn dan achter een diesel vrachtwagen staan.

Het wegverkeer wordt niet steeds schoner! Bandenslijtage neemt eerder toe dan af met aanleg van nieuwe wegen en laat nou net die slijtage veel fijnstof veroorzaken! Aantal inwoners Nederland blijft groeien en hiermee autobezit. Wereldwijd neemt autobezit eerder toe dan af in vooral opkomende economieën zoals China en India met vele miljarden aan inwoners.
De brandstof "schoner" bij elektrische auto kan je ook vraagtekens bij plaatsen. De herkomst is vaak geen wind- water-waterstof en/of zonne-energie maar bruinkool, steenkool, biomassa, biodiesel of kernenergie. Dat certificaten nodig zijn om het als "groen" te verkopen zodat het etiket "gezond" krijgt is een vorm van greenwashing. Net als stikstofcertificaten en CO2 certificaten.
Vergeet ook niet dat vieze lucht zich niet beperkt tot de landgrenzen.

Bandencontact zorgt voor geluidshinder voor omwonenden. Dat geluid reikt in een polder verder dan in dicht bebouwd gebied. Ook hier weer; meten is weten. Ook daar is dus onderzoek naar gedaan. Onder andere door Waag Society in Amsterdam i.s.m. RIVM Samen Meten.

Onlangs is een test van 1 jaar afgerond door RIVM waarbij een 10-tal geluidsensoren van burgerwetenschappers betrokken waren (1 testmodel is een kopie die ikzelf in bezit heb) waarbij vooral positief opviel die van Waag Society. Het is betrekkelijk eenvoudig zelf in elkaar te zetten met enige kennis van elektronica en Arduino IDE software.

Over geheel Nederland hangt een deken van fijnstof. Ik heb zelf een 2-tal fijnstofsensoren en het is nog niet voorgekomen dat er geen fijnstof in de omgeving aanwezig was. Onlangs bleek Nederland voor wat betreft vieze verontreinigde lucht de hekkensluiter binnen Europa te zijn. Er is dus nog veel werk te verzetten aan uitvoeringplannen met stappenplan hoe tot een schonere lucht te komen. Er is een Schone Lucht Akkoord. Helaas ook hier weer heeft niet elke Nederlandse gemeente die mede ondertekend. Niet elke gemeente lijkt hieraan te willen meewerken.

Zie ook; https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... -ten-grave
joukon schreef:
do 22 dec, 2022 10:11
Er is een keer een bakfietsonderzoek met apparatuur erop geweest door ODRA (Arnhem) naar o.a. fijnstof. Hieruit bleek mede van belang de windrichting.
Als daarvoor een onderzoek nodig hebt is er iets misgegaan.
Leon schreef:
do 22 dec, 2022 10:18
joukon schreef:
do 22 dec, 2022 10:11
Er is een keer een bakfietsonderzoek met apparatuur erop geweest door ODRA (Arnhem) naar o.a. fijnstof. Hieruit bleek mede van belang de windrichting.
Als daarvoor een onderzoek nodig hebt is er iets misgegaan.
Het was van mijzelf een vraag aan een ODRA medewerker die betrokken was geweest bij het onderzoek of nog betekenis kon worden gegeven aan welke kant van de autoweg gemeten werd. Op de heenweg werd de oude route binnendoor via Elst gemeten en de terugweg over het snelfietspad. Die laatste ligt op circa 50 meter van de autoweg.
De weg binnendoor via Elst ligt op vele honderden meters afstand van de autosnelweg.

Welke windrichting was op de dag van meting? Welke windkracht? Wat kan het KNMI bijdragen aan inzichten?
Dat een lappendeken van fijnstof over Nederland hangt wil niet zeggen dat die overal hetzelfde is.
Paasvuren uit Duitsland geven bijvoorbeeld een beeld dat die over een deel van Nederland richting Amsterdam waaide.
Een uitslaande brand kan lokaal van invloed zijn op verhoogde concentratie van o.a. fijnstof.
Het aanstaande vuurwerk afsteken bij Oud en Nieuw zal weer voor veel tijdelijke vervuilde luchtverontreiniging zorgen.

Aanvullend ook weer m.b.t. die doortrekking van de A15. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hield aanvankelijk voor stikstofberekening een afstand van slechts 5 km aan, waardoor slechts 10% van de uitgestoten stikstof neervalt. Dat is herzien naar 25 km rondom de weg. Hierdoor zijn meer compensatiemaatregels en saldering van stikstofuitstoot nodig waardoor in weide omgeving veehouders bedreigd worden met intrekking van hun vergunningen.

En;
"Volgens Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB) noemde het eerder al onterecht dat door de minister in het besluit alleen is gekeken naar stikstof die neerkomt binnen een straal van 25 kilometer van de snelweg. Volgens hem is die 'afkap' nergens wetenschappelijk onderbouwd en komt dat ook zo terug in het STAB-rapport. "Als de Raad van State dat STAB-advies overneemt dan zou het tracébesluit van de A15 onderuit liggen", stelt hij. "Maar ja, je weet natuurlijk nooit precies hoe een rechter dit bekijkt. "
joukon schreef:
do 22 dec, 2022 10:11
….
De brandstof "schoner" bij elektrische auto kan je ook vraagtekens bij plaatsen.
….
Dat deed ik dus ook :D

Groet,
Tom.
joukon schreef:
do 22 dec, 2022 10:11
Over geheel Nederland hangt een deken van fijnstof. Ik heb zelf een 2-tal fijnstofsensoren en het is nog niet voorgekomen dat er geen fijnstof in de omgeving aanwezig was. Onlangs bleek Nederland voor wat betreft vieze verontreinigde lucht de hekkensluiter binnen Europa te zijn.
Houtkacheltjes verbieden? :wink:
Speeder300 schreef:
do 22 dec, 2022 15:01


Houtkacheltjes verbieden? :Wink:
:wink: Verbieden wat wereldfietsers graag doen als zij bijeen komen op de jaarlijkse Harskamperdennen weekend?