Bestaat er zoiets als een ideale gewichtsverdeling van bagage op een trekkingfiets dus verdeling tussen voor en achter achtertassen en eventueel framebag?
gevoelsmatig denk ik dat de meeste fietsers het meeste gewicht achterop hebben en veel rijden alleen met een stuurtas.
Zonder er voor gestudeerd te hebben, zou je zeggen dat hoe centraler en lager de bagage is, des minder de bagage de stabiliteit en het remvermogen nadeling beinvloedt.
Ik ken de vuistregel dat zware zaken bijvoorkeur onderin de tassen gepakt moet worden om het zwaartepunt te verlagen.
1) is het nuttig om ernaar te streven om het gewicht aan bagage voor (voortassen en stuurtas) identiek te houden aan dat van de achtertassen?
2) zou een frametas, daar kan tussen de 3 en 4 kg in op een totaal gewicht van 21 kg, substantieel bijdragen aan het verbeteren van de stabiliteit en behoud van stijfheid van het frame ?
3) er zijn ook alleshouders die je onder de schuine framebuis kan monteren daar kan ook 3 kg in
Dus met een frametas en een alleshouder onder aan de schuinebuis kan al 6 kg op een plek komen dicht bij de trapas dat is grofweg 30% van het totaal gewicht aan bagage.
Ik hoor graag hoe jullie daar over denken.
gevoelsmatig denk ik dat de meeste fietsers het meeste gewicht achterop hebben en veel rijden alleen met een stuurtas.
Zonder er voor gestudeerd te hebben, zou je zeggen dat hoe centraler en lager de bagage is, des minder de bagage de stabiliteit en het remvermogen nadeling beinvloedt.
Ik ken de vuistregel dat zware zaken bijvoorkeur onderin de tassen gepakt moet worden om het zwaartepunt te verlagen.
1) is het nuttig om ernaar te streven om het gewicht aan bagage voor (voortassen en stuurtas) identiek te houden aan dat van de achtertassen?
2) zou een frametas, daar kan tussen de 3 en 4 kg in op een totaal gewicht van 21 kg, substantieel bijdragen aan het verbeteren van de stabiliteit en behoud van stijfheid van het frame ?
3) er zijn ook alleshouders die je onder de schuine framebuis kan monteren daar kan ook 3 kg in
Dus met een frametas en een alleshouder onder aan de schuinebuis kan al 6 kg op een plek komen dicht bij de trapas dat is grofweg 30% van het totaal gewicht aan bagage.
Ik hoor graag hoe jullie daar over denken.