Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 33 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
hoogframe schreef:
zo 09 okt, 2022 11:20
'Veiligheid creëren op fietspaden Volgens de ANWB moeten ....'
dit lijkt me een voorstel om de situatie aan te passen aan het gedrag, maar ik vind dat het probleem in het gedrag zit. ...
"dit lijkt ... gedrag zit" is een van de meest verstandige opmerkingen die ik ooit op dit forum heb gelezen.
Het is wel een beetje een uit het verband gerukt verhaal zo. De voorstellen voor meer ruimte voor fietsers zijn vaak ingegeven door het aanwezig zijn van héél veel fietsers. Dan kun je wel zeggen dat meer ruimte leidt tot meer snelheid en dus onveligheid maar dat kun je niet als doel op zich maken. In autotermen: stilstaande files zijn harstikke veilig, dus dat is ideaal.
Wat je wél wilt is iedereen tot op zekere hoogte faciliteren met voldoende ruimte waardoor een vlotte doorstroming mogelijk is en tegelijk de situatie voldoende veilig is. Dat is denk ik verre van eenvoudig.
De oplossing om voetgangers en fietsers (en stadbussen, vrachtauto's en busjes!) dan maar te mengen, waardoor de snelheid er vanzelf uit gaat, wordt in mijn stad op de markt en andere plaatsen al jaren toegepast. In de praktijk op straat lijkt niemand er erg blij mee te zijn en ouderen en jonge kinderen al helemaal niet.
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
Er is de nodige discussie over het nut van een e-bike. Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn:
1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
3. Mensen die 10 tot 20 kilometer van hun werk (of school) wonen. Met een elektrische fiets hoef je niet eerder van huis omdat je tegenwind hebt. Je rijdt met een constante snelheid zonder dat je ervan gaat zweten.
4. Voor mensen die in heuvelachtig gebied wonen en vanwege de klimmetjes vaak de auto pakken.
5. Fietsers die veel gewicht te torsen hebben. Een ouder met een paar kinderen achterop kan bij het optrekken dat steuntje in de rug wel gebruiken.
Zie verder: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... Yjgwd3B80U
Hey,
I agree with you.
In the real world everything have their own advantages and disadvantages. Both Standard bikes and E-bikes have thire own. This is all depends on the needs and usage. Standard bikes are good for those who travel a short distance or use bike for exercise and more.
But E-bikes have their own practicle ascpects, E-bikes can be run in a long distance without any effort. This more beneficial for those who are traveling a long distance like 15-20km by cab, bus, or metro. They can easily charge their bike at home and travel to their office, school easily and can also save their time, enery, and money also.
Hier een link naar een Nederlands wetenschappelijk onderzoek (uit 2021) waarin E-bikegebruik wordt onderzocht door middel van een methode* waarmee men uit grote groepen data een aantal gebruikersgroepen kan aanwijzen en daarbij kan aanwijzen tot op welke hoogte de e-bikeritten van deze groepen daadwerkelijk autoritten hebben voorkomen.
Conclusies zijn o.a. dat de ontwikkeling van de groepen gebruikers van e-bikes nog niet voltooid is, met name bij de jongere groepen en vooral dat substitutie van autoritten eigenlijk best wel tegenvalt.
Dat laatste was denk ik wel te vermoeden als je hoort dat de autofiles nog steeds erg lang zijn ondanks de hoeveelheden e-bikes die je ziet, maar deze laatste zin is helemaal voor mijn rekening.
Link: https://www.researchgate.net/publicatio ... etherlands

*: vraag me niet om de methode uit te leggen... boven mijn pet.
In zekere zin zal me het allemaal worst wezen, want de titelvraag is net zoiets als bv vragen 'voor wie voortassen wél handig zijn' (iig niet voor mij).
Maar over dat onderzoek wil ik toch wel een aanvulling op plaatsen.

Het gaat hier om een Nederlands onderzoek. Over fietsen in Nederland, door Nederlanders. Maar NL is één van de weinige fietslanden ter wereld. Wat voor NL geldt, hoeft niet voor andere landen te gelden, en zal dat ook niet.
En ik weet zeker (≠ wetenschappelijk) dat in andere landen de ebike de auto vervangt, of de bus, of paard-en-wagen, of thuis blijven.
Want wat je nu aan fietsers ziet daar, zijn voor 99% mensen die voordat ze een ebike kregen, nooit op de fiets zaten. Omdat de heuvel in het dorp, of bij hun huis, al niet te nemen was op de fiets (voor hun). En er nu -redelijk- lustig op los fietsen.

Inmiddels op mijn tochten genoeg van dit soort fietsers tegen gekomen, om daar veilig deze aanname over te doen.
AE817CCE-22F7-48F1-9168-13247B43875D.jpeg
Die wielrenner met dat gemiddelde van 35 km/u: is dat Alma in het zomerseizoen? viewtopic.php?f=3&t=36321#p430176
Aanvulling op post van @Edwin*
Ik sprak iemand van de gemeente over calamiteiten.
Het meest voorkomend zijn bejaarde fietsers op een elektrische fiets die een bocht missen of iets anders dat ze over het hoofd zien waardoor ze ten val komen.
Edwin* schreef:
za 15 okt, 2022 10:59
*column
Tikkeltje overdreven maar er zit zeker een kern van waarheid in. Wel de ondersteuning vol aan zetten naar dan niet durven remmen.

En het illegaal gebruik loopt (zeker in de grote steden) de spuigaten uit. En bij het e-MTB'en want "illegale" ombouwsets (Bafang) worden door de Chinese leveranciers al standaard voorzien van een extra sticker met een "legale" typeaanduiding zodat je door evt. controles glipt.
Die eMTB-ers zou je denk ik kunnen opdelen in twee groepen. Als eerste de fietsers die nog niet of niet meer voldoende fysiek in staat zijn om prettig onverhard te fietsen, of gewoon lui zijn en niet willen zweten. Deze groep geeft op zich geen overlast, of in elk geval niet meer dan speedelecs, Van Moofs en scooters. En de andere groep de thrill seekers, die vooral op de technisch uitdagende single tracks avontuur zoeken, en voor wie de lichamelijke inspanning ondergeschikt is aan de adrenaline. Deze groep kan overlast veroorzaken als ze op single tracks onvoldoende rekening houden met 'langzaam' verkeer.
Fedor schreef:
za 15 okt, 2022 12:32
Tikkeltje overdreven maar er zit zeker een kern van waarheid in. Wel de ondersteuning vol aan zetten naar dan niet durven remmen.
Bij de garage waar mijn auto in onderhoud is hebben ze Specialized fietsen. Veel voorkomend probleem in het verleden waren kettingen (derailleur) die knapten.
Tegenwoordig hebben ze een riem en een naafschakeling.
Fedor schreef:
za 15 okt, 2022 12:32
Edwin* schreef:
za 15 okt, 2022 10:59
*column
Tikkeltje overdreven maar er zit zeker een kern van waarheid in. Wel de ondersteuning vol aan zetten naar dan niet durven remmen.

En het illegaal gebruik loopt (zeker in de grote steden) de spuigaten uit. En bij het e-MTB'en want "illegale" ombouwsets (Bafang) worden door de Chinese leveranciers al standaard voorzien van een extra sticker met een "legale" typeaanduiding zodat je door evt. controles glipt.
Het stukje van Beau vond ik enigzins komisch om te lezen, ook omdat hij geen “wereldfietser” is hier op het forum, al dan niet met vooroordelen.

Het geeft wel op een smeuige manier weer hoe een dagelijkse fietser tegen het fenomeen e-bike aankijkt.

Natuurlijk een tikkeltje overdreven…. met een kern van waarheid. Anders zou het ook minder aanlokkelijk zijn geweest om het te willen lezen.
Ik kan eerlijk gezegd weinig overdrijving ontdekken in de column. Binnen het tijdsbestek van enkele jaren aanbeland op een punt op het fietspad waar je niet wilt zijn en niet meer weg komt.
Gisteren het programma Bright op Banden (RTLZ) op TV waarin het verschil in inspanning (zuurstof opname) werd gemeten bij een persoon in rust, gewone fiets, ebike 50% en ebike 100%. Uitkomsten respectievelijk (ongeveer)

Rust = 0
Gewone fiets = 7,4 x
E bike 50% = 5.8 x
E bike 100% = 5.4 x
misschien zou je deze factoren moeten corrigeren voor de kruissnelheid van het type fiets: dan krijg je wat duidelijker verschillen. ruim 5 om ruim 7 scheelt niet zo veel, maar wel als je meeneemt het om ruim 15 versus ruim 25 km/u gaat.

ik vind de column van Beau erg leuk en treffend. ik zie het ook vooral als een vorm van haast: ik vind het al ruim dertig jaar heel wat als ik 20 km/u rij op een stadsfiets of op een snellere fiets 20 gemiddeld haal. alles daarboven zie ik als 'haast' want 20 (gemiddeld) is voor mij een mooie/flinke inspanning, onder normale verkeersdeelname (geen of beperkte snelheidsverschillen met het 'gewone' (ongemotoriseerde) fietsverkeer. een ander en ik zelf hebben ook nog 'gewoon' de tijd om elkaar op te merken en voorrang en zo te verlenen) en je krijgt nog iets mee van waar je fiets/wat je aan het doen bent. maar het is maar een mening. en ik heb ook momenten of buien dat ik 'door' wil :roll: (als ik moet wachten op koekenbakkers, die met hun koekblikken boodschappen doen :evil: )
wij zijn net de randstad (010) uit getrokken en dat het in de Achterhoek minder druk en wat 'gemoedelijker' is (en je bijvoorbeeld de tijd neemt om iemand te groeten!) helpt ook.
sjacka schreef:
zo 16 okt, 2022 08:03
Gisteren het programma Bright op Banden (RTLZ) op TV waarin het verschil in inspanning (zuurstof opname) werd gemeten bij een persoon in rust, gewone fiets, ebike 50% en ebike 100%. Uitkomsten respectievelijk (ongeveer)

Rust = 0
Gewone fiets = 7,4 x
E bike 50% = 5.8 x
E bike 100% = 5.4 x
Ah daarom zie je e-bikers nu alweer in winterkleding op de fiets zitten terwijl ik nog korte mouwen draag. Mooie uitkomsten (voor het gevoel van de e-bikers: "zie je wel dat wij ons ook inspannen?") maar toch heb ik het gevoel dat het iets anders ligt.
Ik vond het in de uitzending wel wonderlijk dat de proefpersoon ruim 5x zo veel energie gebruikt als in rust om op de fiets (met 100% ondersteuning) niet (!) te hoeven trappen.
Ze vermeldden trouwens ook niet met welke snelheden gefietst werd, dus we weten niet in hoeverre de fietser tegen de ondersteuningsgrens van de fiets aanhikte.
Zouden de data ergens beschikbaar zijn?
sjacka schreef: Rust = 0
Gewone fiets = 7,4 x
E bike 50% = 5.8 x
E bike 100% = 5.4 x
Interresante gegevens.
Op een gewone fiets gebruik je 7,4 x zoveel energie dan in rust.
Ooit leerde ik dat een getal vermenigvuldigd met 0 (nul) 0 is.
Uit deze gegevens, ongetwijfeld wetenschappelijk, blijkt dus ...
Ja, wat eigenlijk.
@sjacka heb het een link voor ons naar dat programma?
Er waren gistermiddag 2 afleveringen op RTL-Z, het was de aflevering van 14.30 - 15.01. Ik hoop dat je dit kunt terugkijken via je provider.